November 12, 2005
Halloj
Jag har 4st datorer. alla har varsin 80-120gb som standardhårddisk sen har en dator 4st extra diskar och en annan en extra.
Hur jag vill ha det: Jag skulle vilja ha en server med alla hdds som alltid står på så att alla datorer kan nå informationnen utan att man måste sätta på datorn med 4 diskar hela tiden.
dock så genererar 5st hårddiskar rättså mycket värme och drar mycket ström så att bara ha en dator som är igång dygnet runt går inte för mig.
Alternativ 1
Fixa en strömbrytare till varje disk, så man kan stänga av den när den inte används.
Alternativ 2
Samma som alternativ 1 fast man kör med reläer kopplade till paralellporten eller serieporten. Sen kan man styra detta via VNC eller annat fjärrstyrningsprogram.
För detta krävs det dock någon som kan hjälpa mig eller en massa läsande om det inte finns något färdigt...
Alternativ 3
Det enklaste alternativet om det fungerar. Man använder windows energisparingsfunktion "stäng av hårddiskar efter x antal minuter"
Jag har testat denna funktionen lite, tycker inte att den fungerar helt bra, hårddiskarna sätts på och stängs av lite random känns det som...
Här finns ytterligare en fördel, stänger man av strömmen till vanliga PATA diskar så får windows problem, men på sata går det utmärkt, men om windows sätter disken i vänteläge händer givetvis inte detta.
Jag har en s478 mATX med inbyggt grafikkort. Till denna har jag en 1,6 ghz celeron-m, alltså mobile processor, eller en p4-m 1.8ghz.
Deta borde inte dra så jättemycket ström.
Varför jag skriver här är för att jag vil ha tips och ideer.
Kanske någon gjort något liknande?
Har erfarenheter av "stäng av hdds efter x antal minuter" funktionen?
Andra tips om hårdvara eller mjukvara till servern?
ur bra dator behövs för att köra utorrent, dela ut information på nätverket och lite annat smått och gott?
1 Guest(s)