February 22, 2002
Jag har 2 datorer,1 hub,1 skrivare,bredband.
Hur går jag tillväga för att bygga ett litet
nätverk dvs,koppla ihop dom här datorerna
så att jag kan dela skrivare tex.På den ena har jag WIN 2000 och på den andra WIN98.Båda datorerna har nätverkskort och är kopplade till huben.
Hoppas på hjälp,säkert finns det nån duktig.
MVH:eesa
[ Detta Inlägg ändrades av: eesa den 2002-02-22 15:20 ]
April 1, 2001
Jag föreslår att du kopplar både skrivaren och bredbandet till datorn med Windows 2000. För att dela ut skrivaren högerklickar du på skrivaren, och väljer "delning" eller nåt sånt och välj sedan att den ska vara utdelad.
För att installera en nätverksskrivare på en dator gör man som med en vanlig skrivare, fast väljer i guiden för installation av skrivare att det är en nätverksskrivare.
Jag citerar mig själv angående delning av internetanslutningen...
Denna frågan har dykt upp väldigt många gånger i forumet nu. Men jag ska ta det en gång till, och denna gången hur man lättast fixar biffen om man har Windows XP på datorn med internet anslutningen.
Se till att internet anslutningen fungerar som den ska på den datorn med Win XP.
Om man bara har 2 st datorer som ska dela på internetanslutningen så behöver man inte ha en hubb/switch. Då räcker det att ha 2 st nätverkskort i den datorn som har internetanslutningen från början och ett nätverkskort i den andra datorn som ska ta del av anslutningen.
Anledningen att man har 2 st nätverkskort i den datorn som har internetanslutningen är att man ska ta in t ex en ADSL anslutning i det ena nätverkskortet, medans man har det andra till det lokala nätverket. Så om man har modem så behövs bara modemet och ett nätverkskort i den datorn med anslutningen.
Dra en korsad TP kabel mellan nätverkskortet som inte används i datorn med internetanslutningen, till den andra datorn nätverkskort.
Det är viktigt att det är en korsad kabel, för det är det man ska använda om man kör mellan 2 datorer, eller mellan 2 hubbar osv.
Gå in i egenskaperna för internetanslutningen på den datorn med Windows XP, som har internet. Välj avancerat och bocka i delningen av anslutningen. I rutan som dyker upp när man trycker på OK väljer man JA.
I samma stund som man valde JA i den rutan aktiverades lite dolda saker på datorn, Så som DHCP server, DNS server osv. Detta behöver man inte bry sig om. Nätverkskortets IP adress ändras också till 192.168.0.1
Gå nu in på egenskaperna på nätverksanslutningen på den andra datorn, och välj automatisk konfigurering under egenskaperna för TCP/IP protokollet.
Starta om datorn. (Eller skriv "cmd" i kör fältet, och sedan "ipconfig /release" i fönstret. Skriv sedan "ipconfig /renew", och till sist "exit". Orkar man inte det går det precis lika bra att starta om datorn).
Nu ska det fungera att använda internet på den andra datorn också!
(Observera att den första datorn måste vara igång och ansluten till internet för att det ska funka på den andra)
Detta fungerar på samma sätt i Windows 2000.
Hoppas det hjälper litegrann, lycka till!
1 Guest(s)