February 26, 2001
March 25, 2001
Jag köpte mitt Unex för 180kr. Det funkar skitbra. Har visseligen inget stöd för VLAN porttrunking och sånt, men hur ofta har switcharna på vanliga lan stöd för det? Jag har alldrig varit på ett sånt lan iaf. Windows hittar och nätverkskortet automatiskt. Den installerar inte ipx prokollet, så det får man installera själv. Har nästan alldrig krånglat och dom gångerna de jhar krånglat (välldigt sällan, har haft kortet i 2år ungefär) då är det bara byta pci plats så funkar det prima igen.
Bra och billigt alternativ som har stöd för det nödvändigaste bara, full-duplex och WOL (om man nu använder det). Jag tror knappast 3com korten är 64% bättre, dom är ju 64% dyrare. Det finns drivisar till win9x, 2000 och linux.
April 2, 2001
ja visst är det en prioriteringsfråga, men då det handlar om några hundralappar mer så tycker jag att det är en dum sak att snåla in på!
Gjorde för en vecka sedan lite kabelmätningar på ett Unviersitetsnät, datorerna var Inte flaskhalsen, (2xP2 Xeon, SCSI-RAID (Cheetah), 768Mb PC133). Vi testade då med olika nätverkskort, dels med några billiga för hundralappen, dels några Realtech, och så 3Coms värstingkort med 3XP processor, faktum är att vi fick högre hastigheter, och framförallt stabilare överföringshastigheter med 3Com kortet. De allr billigaste korten fick en del lost packets också, och Switchen rapporterade IP-krockar!
Så jag tycker defintivit att det är värt de hundralapparna extra, för att få något stabil, som man vet inte kommer bli flaskhalsen, eller en problemfaktor när nätverket strular!
[ Detta inlägg ändrat av Slass 2001-05-24 17:48 ]
January 8, 2001
Man märker ingen prestanda skillnad vid "normalt" användande, men om man sitter på ett hårt belastat nätverk, så brukar 3com/intel klara sig lite bättre!
framför allt brukar nätverk må lite bättre av om alla använder 3com det blir märkbart mindre kollisioner=ökad prestanda.
men vid normalt användade i hemmabruk så är det ingen märkbar skillnad
2 Guest(s)