April 1, 2004
I början av året tyckte jag att det var dags att inhandla en ny dator samt en ny skärm och bestämde mig då för att köpa en 20wgx2pro. Någon dag senare hade jag skärmen hemma och satte igång den.
Till en början kändes det som ett perfekt köp, men det fick jag ångra. Efter några minuters surfande märkte jag att ett 2-3 cm högt och 5cm brett parti längst upp till höger på skärmen var inbrännt och syntes tydligt mot alla färger utom vitt.
Jag vet sen innan att problem med inbrända pixlar beror på värmeproblem, så jag kände på skärmens högra överkant och den var mycket varmare än den vänstra sidan.
Fick efter cirka en vecka kontakt med Anovo som sköter garantiärenden för NECs skärmar och de ordnade så att jag fick en ny skärm hemlevererad (3 års på platsen garanti).
Packade upp den nya skärmen och märkte direkt att den hade samma problem. Åter igen gjorde jag en felanmälan och började då fråga runt bland tekniker och servicearbetare jag känner och alla sa att jag måste haft otur med skärmarna bara.
2-3 veckor senare har jag min nya skärm.
Efter att ha packat upp den lät jag skärmen stå och få en normal rumstemperatur för att vara säker på att jag inte startat den när den varit för kall. Kopplade sedan in skärmen och lät den stå först med en svart bild en stund, sedan en vit bild. När jag testade att surfa igen och efter ett tag stänga ner och kolla mot en svart bakgrund om även denna skärm hade samma problem, men det hade den inte.
Var glad en minut, tills jag såg en grå pixel mot den svarta bakgrunden. Jag kollade lite närmare och insåg att det inte rörde sig om en pixel, utan runt 20-30 st. Såg även ränder i skärmen i mörkgråa nyanser som jag inte sett på någon av de tidigare skärmarna. För att vara säker på att jag inte inbillade mig att det var fel på skärmen lät jag 4 andra personer titta på den och de konstaterade att där var samma fel som jag såg.
Så, jag gör en felanmälan till och skriver att jag den här gången vill bli kontaktad angående ärendet, inte bara få en ny skärm igen.
Två veckor senare (igår, den 6 mars) skickar jag ännu ett mail till Anovo då jag fortfarande inte blivit kontaktad.
Idag fick jag ett mail där de skrev att de inte glömt bort mig, samt att de varit i kontakt med deras serviceverkstad i Tyskland och att de inte hittar något fel på mina förra skärmar. De tror att mitt grafikkort skulle orsaka felen med de olika skärmarna och ber mig att testa med en annan dator, vilket jag ska göra idag.
Det är idag runt 3 månader sedan jag köpte skärmen och jag sitter fortfarande med en defekt skärm. Förutom de felen det varit på skärmarna så måste jag säga att det är en underbar skärm vad det gäller färgåtergivning, betraktningsvinklar, responstid och skärpa.
Om någon skulle rådfråga mig angående köp av skärmen idag, skulle jag avråda dem från det.
1 Guest(s)