January 12, 2007
Hej på er!
Nu har jag löst de flesta av mina problem med datorn, kvarstår bara att det verkar som att min nForce chip blir ganska varm. Den ligger på 43 grader nu i idle mode, och då har jag den lilla fläkten som följer med på den, en 120mm SilenX som blåser in lyft från sidan och en 80mm SilenX som suger ut bakifran. Även 2st 80mm SilenX framme som blåser in.
Är det normalt? Kul med passiv kylning, om bara den funkar 😕
Asus PROBE har standard 'varningstemperaturen' på 45 grader, vilket jag ligger väldigt nära tycker jag.
Har dock ingen aning hur man skulle kunna få ner tempen ännu mer, utom om jag sätter vattenkylningsblocket på chippet. Men det är en brygga som kylar 3 komponenter och som verkar inte kunna plockas isär. Jag har fått en länk till en Asus vattenblock till voltage regulator blocken:
http://www.aqua-pcs.co.uk/inde.....ductid=140
och så har jag kylningsblock till själva nForce 4 chippen. Men det är en tredje chip eller något (längst ner till vänster) som kyls med kopparbryggan nu.
[Image Can Not Be Found]
Vad kan jag göra? Eller är runt 45 grader ok och ska jag öka varningstempen en aning till 50 eller något, så jag iaf inte får upp varningsmeddelandet varje gång den kommer på 45? (vet ej om tempen på den beror mycket på vad man håller på med)
January 12, 2007
Ok, har ingen koll.
DOck verkar det lite konstigt att Asus PROBE är programmerat att ha varningstemp för chipset på 45 grader.... och börja beepa och visa varningsruta...
var det till äldre modeller moderkort, där temperaturerna aldrig kom upp så högt?
Tack för svaret i alla fall.
2 Guest(s)