Nforce4 PATA Raid0|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nforce4 PATA Raid0
warzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 909
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 13, 2005 - 9:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag funderade om någon vet ifall det är omöjligt att få en vettigt fungerande PATA raid0 med två diskar att fungera på Nforce4 chipset? Jag har ett Asus A8N-SLI Deluxe moderkort.
Ingen skillnad om jag använder 16, 32 eller 64k. Ändå kommer jag inte högre än till en 35-45MB/s.. Med samma skivor på mitt gamla moderkort med HighPoint raid kontroller kom jag upp i 65-70MB/s med precis samma skivor. Och då körde jag dem i 32k.

Edit: Fungerar alls integrerade raid0 på nforce4 chipset? Efter att jag kört raid0, och sedan installerar på bara den ena skivan, så hittar den c: fortfarande?? Hur är det möjligt?

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
950495
September 14, 2005 - 8:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Du har alltså flyttat 2 diskar i RAID till en ny kontroller, om det även är så att du inte har installerat om diskarna helt kan det var det som stör läsningen, särskilt när du ändrar om storleken på blocken.

Töm diskarna fullständigt med killdisk och installera o, systemet och raidkontrollen.

Om systemet inte är installerat på dessa hårddiskar så behöver du bara tömma diskarna.

Kolla även att du har en ATA-100/133 kabel (80-kabel) ansluten till hårddiskarna annars kan moderkortet inte läsa med full hastighet utan att få störningar i informationen.

warzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
950510
September 14, 2005 - 8:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag installerar alltid om när jag flyttar hårdskivor. Och Vad jag kunde utläsa så var det i DMA och ATA100. Men jag försökte även göra en windwos software raid av dem men samma resultat. Så de verkar som om båda ata kanalerna är på en och samma buss. Och då kan den alltså bara skicka data till en åt gången.
Tror nämligen inte att det från början var meningen att man skulle ha två ata raid på den, utan att man skulle kombinera en sata och en pata. Fast jag vet inte. FÖrsöker få reda på saken

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
950513
September 14, 2005 - 9:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Du skall köra diskarna som master och slave på samma kabel.
Du får inte använda en CD/DVD på PATA-bussen då denna sänker hastigheten.

warzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
950609
September 15, 2005 - 8:41 am
sp_Permalink sp_Print

Inte kan man köra raid på samma kabel!! Då sitter ju diskarna på samma kanal, vilket betyder att bara en åt gången kan få data. Jag har faktiskt inte testat att lämna bort DVD-stationen. Men jag tror nog inte att det är den som inverkar. Åtm säger windows att HD:n kör i UDMA5 medan DVD går i något kring UDMA3

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 35
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL