Ngra funderingar ang AM2 moderkort. Och även raid.|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ngra funderingar ang AM2 moderkort. Och även raid.
Lehto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1158
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 27, 2007 - 3:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjenare.

Är så att mitt Asus A8N-SLI Premium kort som jag hade har pajjat och komplett har ingen ersättningsvara så jag kommer få ut 1200:- för det kortet och funderar då på att uppgradera till AM2 (Inte helt säker än).
Så vad rekommenderar ni för moderkort till AM2? Vill helst ha Asus då jag känner mig bekant med dom.

Sedan en annan fundering som jag har. Jag körde ju med raid till mitt gammla 939 kort, Iofs så räknas väll det som mjukvaru raid då jag gjort diskarna till dynamiska och sedan har "spannat" dom i diskhantering i XP, kommer jag att ha kvar min raid även om jag byter moderkort (för moderkortet har väll inget med den raiden att göra? det e väll xp som sköter det?)?

Sedan om det nu visar sig att jag kan behålla min raid även fast jag byter moderkort så har jag en annan fundering, hur blire när jag byter ut moderkort / prolle / minnen? Kommer inte xp tro att man har lagt in hårddisken i en annan dator och uppmanar en då att installera om? KOmmer den att göra det? MÅSTE man göra det? Eller är det bara att man ska aktiver xp igen?

VÄLDIGT tacksam för svar!
OBS! Ni behöver inte ens försöka få mig att uppgradera till intel 😛

Eller ska jag hålla mig kvar vid min x2 4200+ och köpa ett beg socket 939 mobo? Och slippa _ALLT_ bekymmer 😛

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1157657
September 28, 2007 - 1:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan säga såhär direkt:

Windows kommer garanterat att anse att du har bytt hårdvara så en ominstallation är ett måste. Rent praktiskt så behöver du egentligen bara aktivera om windows, du har tre dagar på dig från det att du startar maskinen med det nya moderkortet.

Däremot kommer problemet att vara dina drivrutiner inte stämmer med det nya kortet, vilket kräver att du kör i felsäket läge, det kommer dock att ge problem med externa media vilket kan leda till att du inte kan kopiera ut dina viktiga filer till CD/eSATA/USB-disk.

Du kommer däremot ganska säkert att kunna läsa diskarna i din windowsversion i felsäkert läge.

En lösning på detta är att du skaffar en stor hårddisk på 400GB+ och installerar som en enskild hårddisk. (kolla priset, flera mindre kan ge mer lagring per krona en priset för en enorm). Tänk på att denna disk helst skall kunna anslutas som en enskild hårddisk innuti ditt system.

Till denna kan du sedan kopiera ut informationen under dom kommande tre dagarana eller så kan du installera windows xp på denna utan att aktivera det, då har du 30 dagar på dig att kopiera ut dom andra diskarna.

Tänk på att du måste sätta dina gamla diskar precis som dom var anslutna förra gången, det innebär att en disk som satt på första anslutningen måste göra detta igen etc. Byter du plats på kablarna kan det ge allvarliga fel.

Asus Crosshair är ett moderkort som helt klart rekomenderas. Tänk dock på vilka diskar du hade, använde du tex PATA-diskar så måste du veta att moderkortet har 2 PATA-kontakter om du använde tre eller fyra diskar.

Att du gör en total ominstallation av systmet rekomenderas då det helt klart annars kommer att leda till konflikter med drivrutiner.

Lehto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1158
1157703
September 28, 2007 - 6:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Okey, det lät rätt besvärligt 😛 SPeciellt när jag kör JBOD pch har en volym på 1TB :/

Därför valde jag att ta ett s939 mobo tillslut, inte så mkt extra prestanda att byta upp sig till AM2, kostar ju en slant oxå och sedan slipper jag allt fipplande.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 330
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL