November 29, 2001
Smirnoff wrote: Jag undrar om det kommer spöa Radeon 9700...
Fan blir less på att det kommer nya Grafikkort varje månad, eller nya Geforce serier vartje år 👿 👿 .Kan det inte komma typ var annat år eller dylikt 😛
hehe det är ju ingen som tvingar dig att köpa
hoppa över varannan generation (och nvidias halvårs refresh) så klarar du dig bra
att tex uppgradera från GF3 till GF4 verkade rätt menlöst i mina ögon
August 15, 2002
Fan vad alla tjatar om FPS!!! Allt ska vara så jävla snabbt hela tiden. Är de ingen som fattar att de finns nått som heter BILDKVALITÈ åxå, och de är minst lika viktigt enligt mig. ATI och MATROX, är överlägset bäst på just den punkten, därför håller ja mig till ATI och inte nvidia. TV-outen suger åxå hästpung på Geforce serien. Å snacket om att 9700 bara är lite snabbare än GF4 är ju löjligt.. För de första så stödjer 9700 DX9.1 vilket inte GF4 gör. Och vi fortfarande inte sett 9700 fulla pontetcial för att de finns ingen processor som hinner med idag, asså processorn är flaskhallsen. Även om NV30 kommer vara så mycket snabbare så kommer ja i alla fall köpa 9700 för som sagt bildkvalité och TV-outen är bättre. Så sluta snacka skit hela tiden för att de inte bara är FPS som spelar roll. Fatta de nån gång..
Ville bara säga de..
November 29, 2001
FlaxX wrote: asså.... Radeon 9700 är bara lite bättre än G4... NV30 kommer att va MKT bättre..!
Det snabbaste jag sett är att radeon 9700 var 400% snabbare än GF4 Ti 4600.
Men annars vore det ju kul att veta vad som ligger bakom dina antaganden att NV30 ska vara si eller så snabbt.
Vad vi vet just nu är ungefär att NV30 kommer ha en mer flexibel Pixel Shader pipeline som spelar ungefär NOLL ROLL för spel, men kommer vara desto viktigare för Quadrokorten. Givetvis kommer kortet vara klockat högre och ha snabbare minne frågan är bara hur mycket och hur pass effektiv arkitektur de har. (Som vi vet är inte alltid 400 MHz snabbare än 300 Mhz tex.)
May 10, 2002
spartacus fick igång lästningen av din post och instämmer till fullo, jag tänker inte uttala mig om NV30 för nu, för kanske det blir en rejäl flopp eller så kanske den ligger snäppet under Radeon 9700 men kostar mycket mera, man vet ju inte nånting om saker som inte finns egentligen, det är bara spekulationer osv. NV30 kan kommas vara bättre dock, men jag är öppen för allt, så länge det blir nån konkurans så
för mig är iaf "Den stora frågan" är just nu ett oskrivet kapitel, visst får man drömma men jag ska inte dra förhastade slutsatser, trots allt, jag kommer nog inte köpa varken Radeon 9700 eller NV30 på nåt år, men det får prislappen på kortet bestämma.
November 29, 2001
AntiChrist wrote: Självklart!!! Självklart kommer NV30 vara bättre än Radeon 9700...
Ett företag som Nvidia skulle aldrig låta sin toppmodell vara långsammare än en redan befintlig modell... Tekniken finns där, om marknaden tillåter...
troligen kommer det vara snabbare
frågan är ju bara hur mycket
blir det 4, 40 eller 400 procent?
sen har ju ATi verkligen kommit på en bra lösning för att få ypperlig FSAA-prestanda och kvalitet
frågan är vad nVidia har för ess i rockärmen på det området, kanske inget alls. vem vet?
o är kortet inte snabbare med FSAA och Aniso så vetifan om jag ens skulle kunna det snabbare alls
FSAA och Aniso är (borde vara, om folk hade mer förståelse för hårdvaran de köper*) standard idag
* det kommer väl med tiden, precis som att folk fått lära sig att välja inställningar i sina spel, att höja upplösning o sätta på 32 bits färg osv.
här kan man ju definitivt efterlysa bättre instruktionsböcker från tillverkarna (o bättre beskrivningar i kontrollpaneler osv.)
December 26, 2001
NV30 kommer förmodligen att slå radeon 9700 på alla punkter förutom på 2d och tv-out kvalite. Men frågan är vad ati kommer upp med då, r350 ligger väl fortfarande lite långt fram i tiden men r300 med 400mhz core och ddr2 minnen låter trevligt. Och ati behöver bara vänta på ddr2 och inte som nvidia som oxå behöver vänta på att TSMC's 0.15 teknik ska bli färdig. Så jag tror ati har tagit över första platsen till nv30 kommer och när nv30 kommer så kommer de inte att liga så långt bakom.
Länk till 400mhz core pratet 🙂 : http://www.anandtech.com/video.....tml?i=1686
August 9, 2001
Alla ni som tjafsar om att GeForce4 har så jävla kass bildkvalité är förmodligen jävligt känsliga av er. För inte fan hade miljontals människor köpt grafikkort från nVidia om bildkvalitén hade varit så jävla kass som ni uttrycker er eller har jag fel?
Varför är det ingen av dessa sidor som recenserar nVidias grafikkort som anmärker grafikkortets "usla" bildkvalité eller har alla dessa tusentals recensenter fel på sina ögon och missar den "jävligt usla kvalitén"?
Jag blir så förbannat trött på personer som Spartacus som skriver halvt sanna saker och gärnar spelar Allan på köpet.
ATi Radeon 9700 har inget fullt stöd för DirectX 9.1 men däremot fullt stöd för DirectX 9.0
FPS spelar jävligt stor roll i spel och det kan ingen komma ifrån, så FPS framför bildkvalité i det här fallet och nej bildkvalitén är inte så jävla kass så att du irriterars över det i spel.
Ja, ATi Radeon 9700 PRO är utan tvekan det snabbaste grafikkortet men när NV30 kommer, då blir det förmodligen rejält snabbare än ATi Radeon 9700 PRO??
November 29, 2001
McKinley wrote: Alla ni som tjafsar om att GeForce4 har så j**la kass bildkvalité är förmodligen jävligt känsliga av er. För inte fan hade miljontals människor köpt grafikkort från nVidia om bildkvalitén hade varit så j**la kass som ni uttrycker er eller har jag fel?
Varför är det ingen av dessa sidor som recenserar nVidias grafikkort som anmärker grafikkortets "usla" bildkvalité eller har alla dessa tusentals recensenter fel på sina ögon och missar den "jävligt usla kvalitén"?ATi Radeon 9700 har inget fullt stöd för DirectX 9.1 men däremot fullt stöd för DirectX 9.0
FPS spelar jävligt stor roll i spel och det kan ingen komma ifrån, så FPS framför bildkvalité i det här fallet och nej bildkvalitén är inte så j**la kass så att du irriterars över det i spel.
Ja, ATi Radeon 9700 PRO är utan tvekan det snabbaste grafikkortet men när NV30 kommer, då blir det förmodligen rejält snabbare än ATi Radeon 9700 PRO??
Skulle inte säga att GF4 har mycket sämre kvalitet än radeon 8500, snarare märkbart sämre kvalitet. Speciellt färgåtergivningen är så tråkig på nVidias kort.
Men om man jämför GF4 mot Radeon 9700 så är det klart att det förstnämnda har mycket sämre kvalitet. 128 bits färg, DirectX 9 effekter, Pixel Shader 1.4, FULLSTREAM, TRUFORM (2.0), 10 bits färg per kanal osv.
Det finns inte ens specifikationer ute på DirectX 9.1 än..
FPS är viktigt men jag tror snarare att folks poäng var att man hellre tar 80 assnygga fps än 120 som bara är ok...
Jag skulle inte tro att NV30 är "rejält" mycket snabbare, eller att det är rejält mycket mer finesser inbakat. Snarare som hoppet från GeForce 3 (inte Ti500) till Radeon 8500. Dvs lite snabbare o lite mer effekter men på det stora hela ingen större skillnad.
Sen får vi se vad nVidia tänker göra med FSAA och/eller Aniso, det är liksom "make or break" på den punkten.
Men jag föreslår att vi väntar till 9e september då det är ryktat att nVidia ska göra sin "paper launch" av nV30.
2 Guest(s)