March 24, 2007
Tjena.
Jag har nyss köpt ett sånt där datorpaket i delar from komplett.se
( http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=332714 )
Jag har fått ihop allting och datorn fungerar bra med windows XP SP2, bortsett från en liten detalj. När jag spelar film på datorn så får filmen en röd ton, enormt röd, precis som om den Blå och Gröna färgkanalen inte existerar. Det finns inget sätt i Nvidias kontrollpanel för att fixa det här då "Justera videofärginställningarna" bara låter mig tweaka den röda färgen lite.
Kortet fungerar utmärkt i övriga applikationer och spel, det är bara just när man visar Overlay film som det blir knas. Jag har provat att byta skärmport på kortet utan resultat. Sökt runt på nätet efter liknande problem, men inte lyckats hitta något.
Är det någon som känner igen det, och vet hur man löser det? Är ju lite jobbigt att alla filmer man vill se på ska se ut som en dålig B-skräckis med blodfilter 🙂
(Har de senaste drivrutinerna från Nvidia för både kortet och nForce på moderkortet, har flashat min BIOS med senaste biosen från ABit)
Update: Jag installerade senaste DirectX SDK'n nu för att kunna göra lite mer avancerade inställningar, och när jag stänger av Hårdvaru acceleration för Direct Draw så blir Overlay ytor i korrekta färger, nackdelen med detta är att ytorna även blir "pixliga" då inget filter körs.
Problemet verkar ju dock absolut ha att göra med kortet, så bör jag reklamera, eller är det nVidia som än en gång misslyckas med att skriva drivrutiner?
September 1, 2002
Kör du med den nya sugiga kontrollpanelen eller den gamla?
Jag har haft liknande problem med mitt 6600GT, i mitt fall var ljusstyrkan aningen för hög och det fanns en blå ton i allt.
Jag löste det genom att byta till gamla goa kontrollpanelen (den i avancerade egenskaper för bildskärm) och tryckte på alla "Reset to default"-knappar jag kunde hitta.
I mitt fall har jag för mig att problemet låg i "Video Overlay Settings". Hue-slidern var satt helt åt helskotta.
March 24, 2007
Yay! Problemet är löst, och det här är rätt sjukt.
Jag hade självklart provat med att återställe standardvärden osv med både nya och gamla kontrollpanelen, men ingenting hjälpte, det var liksom så att hue-värderna var inte bara lite off, utan de var helt galet off, så galet så det inte gick att återställa dom genom att dra i slidern alls.
Så, tillslut så testade jag att byta PCIE slot för kortet, satt det helt enkelt på PCIE-2, när jag gjort detta och startade så kände inte drivrutinerna igen kortet såklart, så jag avinstallerade driversarna och installerade dom igen, en reboot till och jag hade kortet installerat igen.
Så nu provade jag med mycket hopp att spela en film, och JA! det var inte rött! Så jag drog snabbt slutsatsen att min PCIE-1 slot på moderkortet verkar vara lite pajj.
Nu tänkte jag oxo att nu kanske tillåmed TV-out fungerar! Och gick in i nVidias (nya) kontrollpanel för att testa att aktivera det. Nehepp, det funkade inte fortfarande, nåja, kan ju avnäda TV-Tool eller nått nu när färgerna är rätt iaf. Spelade upp en annan film, och till min fasa var allt rött igen! WTF!? tänkte jag, och avinstallerade driversarna igen, installerade på nytt, och vips så var färgerna rätt igen.
Nu så hackade jag om i registret så jag kunde välja gamla kontrollpanelen istället för nya, gick in där och fiddlade lite, och då förblev färgerna rätt.
Så, slutsats: Om någon annan skulle få det här problemet, installera om drivrutinerna, och gå ALDRIG, ALDRIG, in i nVidias nya kontrollpanel, då detta verkar ställa om allting helt galet automatiskt.
1 Guest(s)