Ny 24 platt skärm|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ny 24 platt skärm
Bopper
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 470
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 21, 2008 - 12:23 am
sp_Permalink sp_Print

Tänkte byta ut min gamla 19" bildrörskoloss och har tittat lite på denna:

http://www.dustin.se/pd_5010110305.aspx (Samsung SyncMaster 245B 24")

Är det en bra skärm? Den har ju ganska bra pris.

flopper
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 147
1198522
July 21, 2008 - 6:14 am
sp_Permalink sp_Print

Beror på vad du ska ha skärmen till?

Jag köpte lenovo 220x 22tum med 24 tums egenskaper för 3800kr med s-pva panel i stället för en Tn panel.
24tum för 3k är ofta TN Paneler, duger för spelare men inte för de mer kräsna foto och andra egenskaper man söker.

Gå igenom vad du ska ha skärmen till först, sedan vet du vilken panel som är lämpligast.

lenovo 220x är en skärm med starka färger som används av grafiska designers.
därav köpte jag den.
funkar också mycket bra i spel även om det finns en liten fördröjning liksom i alla lcd skärmar är den dock riktigt bra, bättre än min förra 204ts med samma panel.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
1198547
July 21, 2008 - 11:32 am
sp_Permalink sp_Print

Jag hade inte tagit den skärmen (har själv funderat på det men kommit fram till att det inte är ett val.
Allt är beroende av vad du skall göra med skärmen... Jag saxxar lite text som jag skrev i en annan tråd och hoppas att det hjälper dig.

TN: Passar bra till spel och den som inte vill lägga ut allt för mycket pengar.
Detta tack vare sin snabba responstid (dvs tiden det tar för en pixel att byta färg) och lågt inputlag (dvs den tid det tar innan signalen från grafikkortet visas som bild på skärmen)
S/P-MVA: Passar bra till den som inte har höga krav på snabbhet men vill ha lite bättre bild.
MVA har bredare betraktningsvinklar och bättre färger och kontrast än TN men är lite segare när det gäller responstid och inputlag.
S-PVA: Passar bra till den som vill ha ännu vassare bild och inte bryr sig speciellt mycket om spel (snabbhet).
Denna panel är i regel lite vassare än MVA när vi pratar färg och kontrast men har samtidigt en nackdel och det är dess höga inputlag.
S-IPS: passar bra till den som vill ha riktigt bra bild (bättre än alla ovan) men ändå ha en ganska snabb skärm.
Denna panel levererar den bästa bilden samtidigt som den är ganska snabb. Nackdelen är priset som är väldigt högt.

Sen kan det förekomma vissa variationer, en TN panel med massor med overdrive-kretsar (för att snabba upp skärmen ytterligare) kan i verkligeheten tex ha lite sämre responstid än en MVA. Imputlaget är dock något som TN leder i.

Jag sitter själv och planerar ett skärmköp och har efter mycket (japp MYCKET) läsande och funderande kommit fram till följande:
(Jag kommer spela en hel del på skärmen men även pyssla med div andra saker som skulle dra nytta av tex MVA/PVAs bildkvalitet...)

*Om jag får lite sämre färgåtergivning är acceptabelt, men att bilden blir allmänt seg och fördröjd klarar jag inte av - helt oacceptabelt. Även om man strävar efter så bra färgåtergivning som möjligt.

*Jag vill inte lägga ut allt för mycket pengar, dels för att det finns andra saker att lägga pengarna på men även för att tekniken går så fort fram.

*1:1 Pixel map är ett absolut krav för mig. Detta innebär att skärmen INTE drar drar ut bilden (vilket leder till en rejäl försämring i bildkvalitet) om jag matar displayen med en annan upplösning än "native" dvs 1920x1200 för en 24". Självklart bär det gå att välja om 1:1 skall vara aktiverat eller ej men funktionen måste finnas. Avsaknaden märks tydligt om man vill koppla in en konsoll tex.

Då det är extremt svårt att hitta en skärm som uppfyller dessa kriterier tror jag att det blir en Samsung T240 (TN). Jag har inte läst några utförliga tester på den men då det är en vidareutveckling av 2493 (väldigt bra men visade sig sakna 1:1) fast med 1:1 och bättre kontrast/färg (enligt specifikationerna) verkar den lovande, väntar dock på recensioner.

Vilken paneltyp som passar dig bäst får du själv avgöra men om du inte är intresserad av spel och inte bryr dig om inputlag samtidigt som du inte vill lägga ut en förmögenhet så verkar Dells 2408WFP vara ett väldigt bra val. Massor med anslutningsmöjligheter men har ett väldigt högt input-lag (S-PVA).

Lycka Till!

Bopper
Kommer du hit ofta?
Medlem
1198560
July 21, 2008 - 1:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för alla tips! Jag är inte så kräsen wink
Så det blir nog Samsung SyncMaster 245B ändå...

Vad skiljer 245B och 245B+?
Plusvarianten är säkert nyare, men jag kan inte hitta vad som skulle kunna skilja...

Bopper
Kommer du hit ofta?
Medlem
1198582
July 21, 2008 - 3:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Samsung Support wrote: 245BPLUS har bättre kontrast och bättre vinklings möjligheter med foten.
Det är det skillnaderna som finns.

Kontakta oss gärna igen om du har fler frågor.

Med vänliga hälsningar
Emmelinda

Samsung Support

245B: 1000:1 (3000:1 dynamisk)
245B+: 8000:1 (dynamisk)

Vad säger detta? Är det värt att byta från Dustin (som har 245B) till Komplett (som har 245B+ för +100:- )?

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1198590
July 21, 2008 - 4:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Dynamisk kontrast är närt programvara ändrar färgerna i skärmen för att kompensera för kontraster som inte finns.
Ser enligt mig fördjävligt ut, är vanligt på LCD tv apparater med.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

-d-himself-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1491
1198605
July 21, 2008 - 6:02 pm
sp_Permalink sp_Print

många som klagar på 245b , jag kör med den och är SVINNÖJD, tycker bilden är kanon, tror att många som klagar på den fått måndagsex eller inte provat alls.. 🙂

Crille3000
Medlem
Forum Posts: 138
1199700
August 2, 2008 - 11:35 am
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote: Jag hade inte tagit den skärmen (har själv funderat på det men kommit fram till att det inte är ett val.
Allt är beroende av vad du skall göra med skärmen... Jag saxxar lite text som jag skrev i en annan tråd och hoppas att det hjälper dig.

TN: Passar bra till spel och den som inte vill lägga ut allt för mycket pengar.
Detta tack vare sin snabba responstid (dvs tiden det tar för en pixel att byta färg) och lågt inputlag (dvs den tid det tar innan signalen från grafikkortet visas som bild på skärmen)
S/P-MVA: Passar bra till den som inte har höga krav på snabbhet men vill ha lite bättre bild.
MVA har bredare betraktningsvinklar och bättre färger och kontrast än TN men är lite segare när det gäller responstid och inputlag.
S-PVA: Passar bra till den som vill ha ännu vassare bild och inte bryr sig speciellt mycket om spel (snabbhet).
Denna panel är i regel lite vassare än MVA när vi pratar färg och kontrast men har samtidigt en nackdel och det är dess höga inputlag.
S-IPS: passar bra till den som vill ha riktigt bra bild (bättre än alla ovan) men ändå ha en ganska snabb skärm.
Denna panel levererar den bästa bilden samtidigt som den är ganska snabb. Nackdelen är priset som är väldigt högt.

Sen kan det förekomma vissa variationer, en TN panel med massor med overdrive-kretsar (för att snabba upp skärmen ytterligare) kan i verkligeheten tex ha lite sämre responstid än en MVA. Imputlaget är dock något som TN leder i.

Jag sitter själv och planerar ett skärmköp och har efter mycket (japp MYCKET) läsande och funderande kommit fram till följande:
(Jag kommer spela en hel del på skärmen men även pyssla med div andra saker som skulle dra nytta av tex MVA/PVAs bildkvalitet...)

*Om jag får lite sämre färgåtergivning är acceptabelt, men att bilden blir allmänt seg och fördröjd klarar jag inte av - helt oacceptabelt. Även om man strävar efter så bra färgåtergivning som möjligt.

*Jag vill inte lägga ut allt för mycket pengar, dels för att det finns andra saker att lägga pengarna på men även för att tekniken går så fort fram.

*1:1 Pixel map är ett absolut krav för mig. Detta innebär att skärmen INTE drar drar ut bilden (vilket leder till en rejäl försämring i bildkvalitet) om jag matar displayen med en annan upplösning än "native" dvs 1920x1200 för en 24". Självklart bär det gå att välja om 1:1 skall vara aktiverat eller ej men funktionen måste finnas. Avsaknaden märks tydligt om man vill koppla in en konsoll tex.

Då det är extremt svårt att hitta en skärm som uppfyller dessa kriterier tror jag att det blir en Samsung T240 (TN). Jag har inte läst några utförliga tester på den men då det är en vidareutveckling av 2493 (väldigt bra men visade sig sakna 1:1) fast med 1:1 och bättre kontrast/färg (enligt specifikationerna) verkar den lovande, väntar dock på recensioner.

Vilken paneltyp som passar dig bäst får du själv avgöra men om du inte är intresserad av spel och inte bryr dig om inputlag samtidigt som du inte vill lägga ut en förmögenhet så verkar Dells 2408WFP vara ett väldigt bra val. Massor med anslutningsmöjligheter men har ett väldigt högt input-lag (S-PVA).

Lycka Till!

det är med input-lag, gäller även denna skärmen: Lenovo ThinkVision L220X??? helt värdelös till spel eller?

http://www.prisjakt.nu/produkt.....p?e=241408[/url]

edit: dock 22tums. därför kanske lite fel tråd.

flopper
Medlem
Forum Posts: 147
1201611
August 26, 2008 - 11:18 am
sp_Permalink sp_Print

Crille3000 wrote: det är med input-lag, gäller även denna skärmen: Lenovo ThinkVision L220X??? helt värdelös till spel eller?

http://www.prisjakt.nu/produkt.....p?e=241408[/url]

edit: dock 22tums. därför kanske lite fel tråd.

Lenovo är 22 tum med 24 tums egenskaper.
dvs 1920x1200.
och hur är den i spel?

Jag upplever den som bra, inputlag finns men är försumbar för de allra flesta.
Den är betydligt bättre än min gamla som gick sönder en samsung syncm 204ts med samma paneltyp.

Bilden är skarp, färgerna glada och i fps shooters har den en för mig helt ok sikt med träff utan allt för mycket inputlag.
skillnaden mellan denna och min 20 tums crt är hårfin i inputlag.
dock är crt den som vinner där i fps shooters.

alla andra spel kör jag i 1920x1200 på lenovon där widescrren är mycket trevligt.

Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
1202233
September 4, 2008 - 12:01 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote:

Ska nämna (om kanske lite sent) att jag har dells 2408WFP både hemma och på jobbet och är grymt nöjd.
Jag är iof ingen hardcore gamer, men av de spel jag lirat en del (WoW, HL2, UT, TMN, FlatOut2) så har inget segat efter i mina ögon.
Jämfört med min äldre LG1980Q som jag har bredvid till servern så är dellskärmen ett rejält lyft. (Iof kanske inte lika vacker dock 🙂 )

[Image Can Not Be Found][Image Can Not Be Found]

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 355
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL