January 2, 2004
Införskaffat mig detta paket:
http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=PRL
Nu undrar jag, hur tar man reda på vilken sorts det är?
Är det 90 eller 130nm?
Vilket är bäst/ger mest prestanda/strömsnålast/svalast
Vilken modell av 64a e d?
Kan som ni nog förstår inte så mkt om 64-bitars processorerna.
Finns det nån sida som har allt om 64orna?
May 8, 2001
Det är en Winchester som du har köpt. Den är tillverkad med 0.09 teknik. Den nyare heter Venice och använder sig av samma tillverkningsteknik MEN överklockar bättre (ganska mkt bättre om jag förstår det hela) samt har SSE3 (verkar inte göra någon större skillnad) och en bättre minneskontroller som gör att man kan köra 4 st 512 MB dubbelsidiga minnen (mot 3).
Man kan se vilken det är genom att titta på "serienummer":
ADA3200BIBOX = Winchester
ADA3200BPBOX = Venice
Man kan nog säga att om du inte ska överklocka så är det inte så jättestor skillnad men å andra sidan skiljer det bara 41 kr mellan dem. Dock vet jag inte om paketet är rabaterat på något sätt.
EDIT: Kollade på serienumret för CPU:n i paketet för att se vilken du hade köpt (304047).
EDIT 2: Venice genererar inte lika mkt värme heller.
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
October 15, 2001
Enligt informationen på komplett så är det en ADA3200BIBOX, och har för mig att de ska vara Winchester versionen och inte Newcastle. 130nm versionerna brukade sluta med typ AWBOX. Inte helt säker men jag tror det är en 90nm du har beställt och av Winchester modellen.
"A Winchester core ends with 'BI' at the end of the SKU (Stock Keeping Units) and use the D0 stepping"
"A Venice core, you will find 'BP' at the end of the SKU and uses the E3 stepping."
"The San Diego core is basically the Venice core but with 1MB of L2 cache memory. These have 'BN' in the SKU and use the E4 stepping."
Det finns en del AMD ute med Rev E som de kallar det, de heter
ADA????DAA4BP (ADA????BPBOX). Jag tror dessa e Venice versionen.
Har inte forskat så mycket i det här på senste.. de som vet mer får gärna rätta mig.
1 Guest(s)