February 16, 2004
Hejsan!
Jag funderar på att köpa nya saker till min dator igen, antingen ska jag uppgradera minnena eller processorn. Tänkte höra med er vad ni skulle valt först!
Jag har en AMD 64 3200+ Sockel939 nu!
Jag har 1024MB DDR HyperX 3200A
Processor jag funderar på: AMD 64 x2 4400+
Minne jag funderar på: 2048MB DDR HyperX 3200
Vad tycker ni jag ska börja köpa?
Tycker ni jag borde köpa någon annan cpu eller minne så skriv det och anledning!
Tack på förhand!
MVH Danne
February 21, 2003
gick personligen upp på 2gb minne först (innan bf2 kom precis)
och sen en vecka tillbaka sitter en x2 4400+ i min dator... (klockat upp till 2750 med orginalkylare (av misstag), men kör i 2500 just nu då jag inte orkat kolla upp hur stabil den är)
P5E64 WS EVOLUTION | INTEL Q9650 CORE2QUAD@3000 | 8 GB | CLUB 3D 4870X2 | 2xSamsung SM 2493HM 24""@1900x1280 | Windows 7 Ultimate 64
April 20, 2005
February 12, 2003
Zmozie wrote: Minne 2gb minne ger bara prestanda ökning i bf2, photoshop eller liknande och när man håller på att dekoda dvds och sånt, enligt crosairs undersökning, men sen kan man ifrågasätta hur mycket sanning det ligger i den.
Själv ser jag ingen anledning att inte lita på den undersökningen, då de själva skulle tjäna på att säga motsatsen, eller hur? 😉
April 13, 2004
Redfaction wrote: Win klarar inte att hantera 2GB utan det är bara vissa program som är gjorda för att hantera stora mängder minne som klarar det och de är så få att det inte är värt det utöver en fet cpu.
Fel, den skall klara upp till 4GB 😛
Saxat från deras info om Winxp pro:
"Preventiv arkitektur för flerprogramshantering
Windows XP Professional Edition är utfomat för att se till att flera program kan köras samtidigt utan att systemets prestanda och stabilitet påverkas negativt. Du kan köra de flesta krävande program och ändå ha kvar känslan av en verkligt snabb dator.
Skalbart minnes- och processorstöd
Stöder upp till 4 GB RAM och upp till två symmetriska multiprocessorer. Användare med behov av högsta möjliga prestanda kan arbeta med den senaste maskinvaran. "
December 5, 2001
MortalSex wrote: processor utvecklas non-stop så om du vill ha en framtidssäker data så uppgradera CPU:n då annars så gå på minnena 😉 men hade jag varit dig så hade jag tatt CPU:n 😀
Om man vill ha en framtidssäker data så föreslår jag att köpa en driftssäker hårddisk.
April 20, 2005
Mean Machine wrote: [quote=Zmozie]Minne 2gb minne ger bara prestanda ökning i bf2, photoshop eller liknande och när man håller på att dekoda dvds och sånt, enligt crosairs undersökning, men sen kan man ifrågasätta hur mycket sanning det ligger i den.
Själv ser jag ingen anledning att inte lita på den undersökningen, då de själva skulle tjäna på att säga motsatsen, eller hur? 😉
Haha, aa det är sant, skrev nog mest det bara för min gamla histora lärare fick hela min klass att alltid ifrågasätta sanningen 😀
June 11, 2001
Tänk så här när du uppgraderar:
Vill du ha snabba beräkningar av avancerade tal, typ Pi med miljoner decimaler, välj snabbare processor
Vill du köra program som är stora eller gör kraftiga beräkningar eller avancerade ritningar, mer ramminne
Vill du hantera stora filer med typ ljud eller video skaffa flera hårddiskar och sätt i RAID.
Datorns största flaskhalsar är i dag (fallande ordning)
Hårddisken
Grafikkortet
Ramminnet
Processorn
Att byta processorn ger en ganska liten skillnad i ditt fall, mer ramminne eller hårddiskar i RAID ger betydligt mera. Nästa steg skulle annars vara att köra en dator med flera processorer, Flera GB ram där systemet går att köra på en ramdisk och i kluster , vilket ger mycket snabba beräkningar, prislappen för sådan system är dock tyvärr samma som en villa på Lidingö.
2 Guest(s)