Ny daorskärm ska användas som tv|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ny daorskärm ska användas som tv
Edhunter
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1840
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 2, 2009 - 8:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Hade tänkt att köpa en ny datorskärm som jag ska ha som tv i sovrummet. Är inte så bra på just skrämar. När man ska ha en skärm som tv, vad är viktigt att tänka på då?

Betraktningsvinkel etc etc?

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1236735
November 2, 2009 - 9:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Wide är väl det första som jag kommer att tänka på 🙂

En modern tv utan widesceen är ju pest.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
1236739
November 2, 2009 - 10:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Om skärmen uteslutande skall användas som TV ser jag ingen anledning att köpa en datorskärm om man nu inte vill åt en väldigt hög upplösning på en liten panel. Sen brukar det ofta sitta scartkontakter på DVD spelare osv vilket majoriteten av datorskärmarna saknar.

*Panel som INTE heter TN. Du ska ha en MVP/PVA eller IPS panel (det sista är att föredra).
*1:1 pixelmapp är ett måste om skärmen inte är i 4:3 elller 16:9 format. Även bra att ha ändå så man slipper utdragna bilder och förlorar skärpa.
*HDCP stöd så du kan spela upp dina HD-filmer.

Saker att tänka på över lag:
*Skärmarna saknar ofta högtalare så du inte missar det.
*Ingen fjärr osv.

Edhunter
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1840
1236748
November 3, 2009 - 5:54 am
sp_Permalink sp_Print

Okej, tack för snabba svar.

Jag hade tänkt mig en dator skärm pga att jag har extremt lite plats att spela med. För att det ska vara möjligt att få upp en "tv" så bör skrämen inte vara tjockare än en datorskärm/LED tv. Då LED tv:arna fortfarande är riktigt dyra, och då jag kör tv server och streamar all tv via datorn från den så är jag inte i behov av en tv i sovrummet, utan bara en bildskärm 🙂

Det där med panelen som du nämnde SuperNova, är det stor skillnad på de olika panelerna? vad jag kan läsa mig till så är TN en lite äldre teknik med begränsad färgåtergivning samt sämre betraktningsvinklar-dock till ett fördelaktigt pris

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
1236766
November 3, 2009 - 3:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Edhunter wrote: Okej, tack för snabba svar.

Jag hade tänkt mig en dator skärm pga att jag har extremt lite plats att spela med. För att det ska vara möjligt att få upp en "tv" så bör skrämen inte vara tjockare än en datorskärm/LED tv. Då LED tv:arna fortfarande är riktigt dyra, och då jag kör tv server och streamar all tv via datorn från den så är jag inte i behov av en tv i sovrummet, utan bara en bildskärm 🙂

Det där med panelen som du nämnde SuperNova, är det stor skillnad på de olika panelerna? vad jag kan läsa mig till så är TN en lite äldre teknik med begränsad färgåtergivning samt sämre betraktningsvinklar-dock till ett fördelaktigt pris

hmm en 26 eller 32" lcd tv är ju inte tjockare än en 24" dataskärm.

Lakszen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1372
1236769
November 3, 2009 - 5:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du inte vill köpa LED tv för att dem är i introduktion och kostar mycket förstår jag men du kan ju satsa på en tunn LCD tv typ max 32 tum.

Jag kör en 32 tum Full HD från philips och är mycket nöjd, har testar olika märken. Jag är självklart mest nöjd med min nuvarande philips. Annars rekommenderar jag Sony om du vill betala lite lite extra.

Bradshaw
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 3
1237451
November 14, 2009 - 9:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Prova att kolla in Anandtechs LCD thread - de har bra exempel på skärmar du kan använda. Kolla in sektionen om Multimedia skärmar - där borde du kunna hitta något som passar.

http://forums.anandtech.com/sh.....hp?t=39226

T ex kan du ju skaffa Dell UltraSharp 2709W. Det är en bra 27" skärm med många anslutnings möjligheter eller en 30 tums om du hellre vill satsa på höga upplösningar till din dator. Dessa skärmar är dock överlag dyrare än vanliga LCD TV.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 588
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL