June 16, 2005
Jag har fått jobb och dylikt efter att ha varit arbetslös ett tag. Nu när jag får lite pengar tänkte jag spendera dem på en ny dator, har satt en budget på ca 20k för datorn vilket kommer köpas i augusti typ. Har lite frågor dock, funderar på en:
- AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz Socket 939 1MB
Asus A8N5X, nForce4, Socket-939, GbLAN ATX, S-ATA, Raid, Ljud, PCI-Ex16
Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB
Creative SB Audigy 4 PCI, 7.1,EAX4.0,Dolby Digital EX, Bulk
Hiper Type-R 580W Svart, Dual Fan, Silent 18db, 4xSATA, ATX, SLI, 20/24pin
Logitech diNovo Media Desktop Laser keyboard/mouse/remote, USB
PowerColor Radeon X1900XTX 512MB GDDR3, PCI-Express, ViVo, Dual-DVI-I, Retail
Samsung 19" LCD Syncmaster 940BF TCO-99 700:1, DVI-D, 2ms, 1280x1024
Samsung DVD-brännare SH-W163A SATA Black OEM
Western Digital Raptor 74GB SATA 8MB 10000RPM
Värt att tänka på är att det kommer vara 3 år sedan jag köpte en dator och jag har knappast hängt med under tiden. Vad tjänar jag på att köra duelcore jämför med single? Visst att multitasking borde gå snabbare iaf men spelmässigt då?
Sen den eviga frågan, AMD eller INTEL?
Jag läste någonstans att SLI ger dig ungefär 30% prestandaökning, mot dubbelt pris. Värt det? Kanske ska byta till 2 GeForce eller?
Jag har säkert 1000 frågor till men jag tar dem undertiden de kommer. Datorn kommer att användas mest till spel, lite film också och sånt. Hoppas skärmen duger till filmer, tror jag läste att TFT-monitorer är petiga när det gäller filmer med mycket färger och dylikt...
Nåja, jag förbehåller mig rätten att ha helt fel gällande allt, men alla tips är välkomna.
May 6, 2002
eiric wrote: [quote=padda]Stor idé att planera över en dator som du skall köpa om ett halvår. Händer saker hela tiden ju.
Jag vet men jag vill veta på ett ungefär vart jag hamnar prismässigt, sen om det kommer nya saker så är de ju ändå svindyra första 4 månaderna...
Mja, det du valt ser finfint ut iaf och du kommer garanterat bli nöjd men du kanske kan spara ett par "onödiga" tusenlappar om du verkligen vill.
July 18, 2003
Byt ut skärmen mot en 20" ws skärm istället. Man tröttnat på den där lilla skärmen efter ett tag 🙁
Är det värt att köpa nytt ljudkort när det går Audigy Zs 2 för ca 250 kr här hela tiden? Inte för mig, men kanske du tycker det.
Brännaren vet jag inte så mycket om, men jag gillar nec's.
Hursomhelst, Lägg ner några kronor till på skärmen. Om du inte vill ha en 100% spel dator. Att jobba med en stor skärm är så grymt skönt!
December 3, 2004
Skulle hellre tagit X2 3800+, 4200+ är som en klockad 3800+, ingen annan skillnad, min gör över 2700mhz så du kommer lätt över 4200+. Och du sparar pengar.
Sen ska du heller inte satsa på corsair value serien, ta hellre Corsair xms 3200c2 serien då.
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=302138
I övrigt ser det bra ut.
Om du funderar på Sli så gör du ett bra kap med 2x 7900gt klockade.
June 16, 2005
Ojoj, mycket svar. Mycket bra svar.
Det där med en WS 20" är riktigt lockande, men hur är det om man spelar mycket, jag tror att WoW äger i WS eftersom man alltid har problem med plats för alla UIs men hur är det med andra spel? Klarar de flesta spelen WS i dagsläget?
Sen vet jag inte med processorn, funderar på en corone men jag kommer vänta tills augusti och om priser verkar lovande så beställer jag en dator då eller så väntar jag kanske ett tag. Vill se lite betyg på den, sen ska väll AMD släppa något nytt också?
En sak bara, inget SLI uppenbarligen och grafikkortet kommer överleva 1-2 år hoppas ja? eller ska jag ta något annat?
Pengar är inte största problemet men runt 20k vore trevligt, 18k vore trevligare men datorn ska helst hålla LÄNGE, alltså >2 år =)
January 5, 2006
eiric wrote: [quote=NiCKE^]Ska du köpa i augusti så vänta på Conroe!
Jag har inte följt med, förklara? =) Antar att det är något nytt skit som ska komma =)
Conroe är en ny processorarkitektur från Intel som kommer i tredje kvartalet. Förhandstesterna har sett EXTREMT lovande ut, därför är det väl värt att köpa Conroe om du ändå inte ska köpa datan förrän augusti.
Om man kollar på dagens läge, så visar många tester på att Core Duo presterar lika bra som AMDs X2-processorer, vilket ger en fingervisning även det om vilken prestanda Conroe kommer att levera.
Det officiella namnet för processorserien kommer att vara Core 2 (?)
Ps Det är nog inte helt rätt att kalla processorarkitekturen för Conroe, någon som vet vad den heter? Conroe är ju kodnamnet på den första desktopkärnan som kommer använda sig av den nya arkitekturen, så som jag har uppfattat det.
EDIT: Oj, missade en massa inlägg innan jag skrev, mitt inlägg blir kanske lite onödigt...
[quote=eiric]Vill se lite betyg på den, sen ska väll AMD släppa något nytt också?[/qoute]
AMD kommer inte med något direkt revolutionerande förrän i 2007 då K9/rev F (ny processorarkitektur) kommer. Närmast i framtiden kommer endast socket AM2 (var det det du menade?), men den ser inte ut att ge någon nämnvärd prestandavinst.
2 Guest(s)