September 24, 2006
Hejhej
köpte nyss en ganska okej dunderburk, "komplett gamer a20" tror jag den hette =)
mitt problem gäller följande, i datorn finns två SATA diskar som det inte är något som helst problem med, det är min lite äldre 200GB ATA disk som strular. Det finns ett ATA uttag på moderkortet, där för närvarande DVD-brännaren sitter, och jag skulle vilja kunna få in min proppfulla 200 disk.
Jag har provat det mesta men får aldrig disken att fungera, när jag har båda inkopplade samtidigt så hittar datorn ingen, utan bara DVDn som fungerar när jag endast har den inkopplad. är det kanske något knas med "jumpern"?
är tacksam för all hjälp jag kan få!
June 11, 2001
Förmodligen är hårddisken redan master om den var systemdisk i din förra dator, det är därför lättare att bara göra om DVD-spelaren till slav.
Stiften ser oftast ut så här:
1 39 M S CS P G G P
::::::::::::::::::: : : : * * * *
Ett bättre alternativ är att ansluta enheterna på varsin kabel då behöver du inte ändra några inställningar utan bara ansluta kabeln i ena änden eller mitt på beroende på enhetens inställning. Dessutom kommer inte DVD-spelaren att begränsa hårddiskens prestanda vilken den orsakar då dom sitter på samma kabel. Detta eftersom den slöaste enheten bestämmer maxhastigheten.
2 Guest(s)