Ny dator planerad, men...|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ny dator planerad, men...
Jhonny Hult Karlsson
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 13, 2011 - 2:28 am
sp_Permalink sp_Print

Tjena.

Planerar att sätta ihop en ny burk. Bettan har sett sina bättre dagar så nu är det på tiden.

Det jag kollat på är som följer:

Fractal design R3
Fractal Design Newton R2 650w
I7-950
Sabertooth x58
Asus Geforce 460 top 1gb
Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB(3x2GB) (CL9-9-9-24)
WD Caviar Black 1TB, SATA6

Chassit gillar jag utseendet på. Cleant med bra recensioner och dessutom svenskt märke. Kände att det var den som skulle gälla.
PSUt valde jag dels för att det också fått ok recensioner + att kablarna är lite längre på den och modulärt förstås.
Processorn säger sig självt tycker jag nästan. 2500kr och nästa steg uppåt kostar det dubbla i stort sett.
Grafikkortet känns bra för pengen och har fått bra resultat där jag tittat. Det ska dessutom klara det jag ska göra på datorn (spelar inte så krävande spel och det är spela som skall ske på datorn)

Men nu till Moderkortet. Varför ens ett 1366? Enkelt... Jag sprang på Sabertooth kortet på nån sida. läste om det och när jag såg TUF certifieringen och hur lång garanti den har så var jag såld. Skadar ju inte att kortet ser jävligt tufft ut med 😉
Kommer inte att överklocka alls.
Vill ha en stabil dator som håller i några år.
Nya Sandy bridge hur pass stabila är dom ? Kan man förvänta sig barnsjukdommar från en så ny plattform ? Hur stor skillnad är det om man nu inte överklockar.

Sen minnena är jag inte så säker på än. Har följt 12gig ram tråden hela dagen men får ändå inte riktigt kläm på om det är bortkastade pengar med 12gig ram.
En annan sak med minnen är jag nyfiken på. CAS förklaringstråden är rätt gammal nu. Kan man använda sig av samma beräkningar med de nya minnena eller är det andra "regler" som gäller nu ?

En sista fråga är väl om WB Caviar Black disken är nåt att ha. Den kommer vara bootdrive.

Tack på förhand.

P.s. Hoppas nån orkade läsa igenom detta =p

Har läst en massa på forumet och jag vet att Sandy Bridge är ute på marknaden. Har sett folk skriva saker som att 1366 är en utdaterad plattform etc. Så borde jag byta till 1155 och varför ?

Faulisto
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 12
1260810
January 14, 2011 - 2:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Rekommenderar såklart ett SB-system, 2600K är ett bra val som klockar fint, även i standard så käkar den 950n till frukost.
Det finns ett sabertooth till P67 som verkar rätt ok.
Ett SB-baserat system lär hålla längre och har god utvecklingspotential.

Rekommenderar en SSD som systemdisk. Finns ett stort test här på NH som är bra att läsa.

Minnena rekommenderar jag Corsairs Vengeance, då det är 4GB moduler och verkar i övrigt rätt ok.

Jacob Hugosson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 548
1260885
January 16, 2011 - 2:25 am
sp_Permalink sp_Print

Kör på Sandy-Bridge, du får både högre prestanda och mycket lägre strömförbrukning (om du bryr dig om din elräkning dvs. ;)).

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1260937
January 17, 2011 - 2:43 am
sp_Permalink sp_Print

Jag fick ihop följande hos inet

http://www.inet.se/kundvagn/vi.....2011-01-17

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 286
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL