February 4, 2002
Hejsan!
Jag lovade i ett förhastat ögonblick att fixa iordning en gammal dator åt en kompis.
Byta kassa hårddiskar gick bra. Köra delpart och partition magic på dem gick bra..
Installera ljudkort gick åt skogen!!När jag kollade på ljudkortets egenskaper så fick jag först veta att maskinvaran hade inaktiverat drivrutinen. Gick in i bios under avancerade inställningar/pci devices och aktiverade multimedia. Nöjd och belåten! HA!! Vad hjälpte det!
Nu står det att enheten inte finns....
Summan av det hela är att jag t r o r att jag behöver uppdatera bios och jag är ute på hal is......
Kan inte komma underfund med vad det är för moderkort. Det enda jag har hittat som är ingraverat på kortet på framsidan är MP4-P4U885P3
Bios nu?? Tja, vid uppstart står det bara PhoenixBios 4.04. Har försökt att starta upp med keyboard error, men kommer bara in i setup då, det kommer inget versionsnr.
På ett annat ställe på moderkortet står det Phoenix 486 PCI A574070 om det kan göra någon klokare, inte mig i alla fall ;o))
Alla tips och idéer mottas tacksamt.Jag håller på att bli knas!
Hälsningar
Gitzie
January 19, 2002
January 19, 2002
June 18, 2001
Det är ett QDI moderkort du har.
Spana in http://www.qdi.nl för mer info.
February 4, 2002
Tack för tipsen. Det har lett till att jag tror att moderkortet är ett UMC 8880PCI/ISA.Det såg jag på skärmen när jag väl visste vad jag skulle kolla efter.
Jag är lite osäker på om de siffrorna ver.2.1. som kom efter är biosversionen eller moderkortsversion, om det nu finns något sådant BLÅBÄR;o)))Jag vet!
Först kommer det att det är PhoenixBios 4.04.
Har kollat på UMC:s hemsida men där finns inget att hämta.
Nu vet jag inte riktigt vad det är jag bör göra........HJÄLP
Hälsningar
Gitzie
PS:Jag är inte knäpp. Jag tycker att det är kul att lära mig )
2 Guest(s)