November 18, 2006
Jag har den här HDD:n tror jag http://www.westerndigital.com/.....anguage=en
Om det stämmer så går den bara i 150MB/s, och de hårddiskar som säljs idag har du 1,5GB/s? However beföver jag mer utrymme, har bara 2*250GB. Ska byta slaven mot en 500GB eller nåt i den stilen tror jag. Måste bara veta säkert. Vad är det för skillnad mellan SATA och IDE, det verkar som jag har båda. Om jag fattat rätt är SATA egentligen Serial ATA och ATA har den fete sladden som är flera cm bred. Medans SATA har den röda sladden.
Och hur är det enklaste sättet att flytta över allt jag har på min gamla HDD till den nya?
Danke för all hjälp..
August 16, 2003
mjo tjena, den där disken lär inte änns komma upp i 150MB/s spela roll om du harSATA7 med 50TB/s som interface om disken ändå inte klarar av att leverera fullt ut av vad SATA1 standarden klarar.
WD är inte tillräckligt seriösa för att skriva ut hur snabb disken är.
och sen så blandar du ihopp vissa saker, det är inte 1.5GB/s (1 DVD film på 3 sekunder, yeah right) utan 1.5Gb/s (Gigabit)
SATA2 däremot är 3.0Gb/s (ja bit och inte byte där med)
P-ATA (även kallad IDE)(pararell)(feta flera cm bred) är den gamla, den kan som mest leverera 133MB/s, den breda kabeln bromsar luftflödet, nyare moderkort har bara en IDE kontakt på moderkortet vilket innebär att man bara kan ha 2 IDE enheter om man inte kopplar in ett kontrollerkort, om du har 2 optiska enheter då så kan du inte ha någon P-ATA hårddisk.
SATA1 150MB/s SATA2 300MB/s (SATA3 600MB/s (standarden har inte släppts ännu men är på G, blir säkert bra till RAM hårddiskar med SATA så kan man köra "hotswap" vilket innebär att man kan precis som med vanliga USB enheter plugga i och ur dom när datorn är på (dock bra att göra säker borttagning av maskinvara först)
köper du en disk idag så ska du ha en SATA helt klart, bry dig inte om att det står SATA2 då nästan ingen av dagens diskar kan utnyttja mer än SATA1 standarden (jag skulle tro utan att ha sett några data att dom nya Raptor diskarna kan dra fördel av SATA2) det där med diskarna är lite som när AGP 8X kom, dom gav sämsta billigaste budgetskiten 8X stöd och satte en stor logga på kartongen så att okunniga användare skulle tro att den var dubbelt så snabb som den som inte hade 8X.
du han ha så många SATA och IDE diskar som du har kontakter för det på moderkortet, så enklaste sättet att kopiera är väl att ha diskarna anslutna till datorn och flytta/kopiera över dom bara?
så är en bit in på natten, trött, irriterad, lätt huvudverk så hoppas jag att jag har skrivit så att det går att förstå samt att jag inte har skrivit något dumt.
November 18, 2006
Åh tack du för allt dedär. 🙂 Det sista funderade jag inte så långt på, jag har ju bara två öppningar för SATA kontakter i moderkortet som redan är upptagna, men jag kan ju köpa ett SATA kontrollerkort. Då blir det inte heller några problem att flytta över datan. 😉 Och då behöver jag inte köpa 500GB utan då räcker det med 320 till kanske.. Och jag tror jag förstod det metsa med SATA 1 och 2, att vad jag än köper så märker jag ändå ingen skillnad mellan hårddiskarna..
Perfekt. Tack för all hjälp !!
2 Guest(s)