March 23, 2007
Tja, ska kirra ny nätdel och budget är prio ett. Således blir det inte något från min favorit Cosair som ska inhandlas.
Förväntat system:
E8200 -> 3,2Ghz [139W]
4 stickor DDR2 800Mhz Ram stock 1.8V -> 2.0V
Moderkort P35 alt. annat
1st 250Gb HDD SATAII
1st 500Gb HDD SATAII
1st DVD RW SATAII
3st 120mm fläktar
1st 80mm fläkt
2st HD2900 pro
Jag funderar lite på vad som kan krävas till detta, det är ju inte så mycket prylar som äter så mycket ström bortsätt från Grafikkorten. Altså borde 12V railsen vara prio 2.
Indeer: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=76634,146213,156086,373619
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=76634 Detta ser ut att vara starkast då det ger 25A * 12V = 300W per lina på 12V men hur fan kan den göra det då den ger sammanlagt 500W ?
Men på grund av det som står precis ovan lär det bli ett sådant hära:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=156086
Antigen investerar jag i ett agg för under 500:- eller så chansar jag på att sitta kvar på mitt gamla 450W med 2 st 16A linor men jag tror inte det kommer att gå vägen.
February 12, 2003
Sitter du på två HD2900 och förväntar dig att komma undan för 500:- ?
Jag minns att jag testade ett NesteQ EECS 500W (kostade typ 1000:- och var riktigt bra då) och det dög inte. Du behöver 650W eller därikring för att det ska gå, jag skulle nog rekommendera ett Corsair TX650W.
March 23, 2007
Mean Machine wrote: Sitter du på två HD2900 och förväntar dig att komma undan för 500:- ?
Jag minns att jag testade ett NesteQ EECS 500W (kostade typ 1000:- och var riktigt bra då) och det dög inte. Du behöver 650W eller därikring för att det ska gå, jag skulle nog rekommendera ett Corsair TX650W.
Asså HD2900 kostar ju inget styck idag, så varför inte 🙂
Korten kräver 1 8pin kontakt om man klockar så det ger max. 150 + 70 = 225 W. Tar man det genom 12V får man A -> 18.75 AMP
och då det är två kort så bör man har 2 linor med minst 19A + Lite extra för HDD osv osv. Det agget jag länkar till under har 21 resp 22 så varför inte ?
Man skulle också kunna räkna med en 6 pins kontakt som bara pallar med 75W....
Och Mean, ett Nesteq har bara två linor på 18A så det är inte konstigt att det inte gick vägen 😉
May 9, 2003
Jag hade det Atrixagget och det klarade inte ens av en Athlon64 och 7900GT längre än 3 månader och det lät fruktansvärt. Hade definitivt valt att lägga mer pengar på datorn än så om du inte har oändliga tillgångar. Under 500 kr får du bara skit, välj ett Corsair nätagg som garanterat klarar av datorn.
October 23, 2002
beweer wrote: Asså HD2900 kostar ju inget styck idag, så varför inte 🙂
Korten kräver 1 8pin kontakt om man klockar så det ger max. 150 + 70 = 225 W. Tar man det genom 12V får man A -> 18.75 AMP
och då det är två kort så bör man har 2 linor med minst 19A + Lite extra för HDD osv osv. Det agget jag länkar till under har 21 resp 22 så varför inte ?
Man skulle också kunna räkna med en 6 pins kontakt som bara pallar med 75W....
Instämmer med Mean Machine. Om Xion agget skulle ge 21A + 22A (absolut maxvärde) på 12V1 + 12V2 så skulle det bli 174W kvar till resten. Varav processorn [139W] då blir det 35W kvar till moderkort, minnen, hdds, dvd-rw, fläktar etc. Det förutsätter att agget kan ge 630W totalt, vilket är tveksamt. Inte värt att ta den risken enligt min mening.
March 23, 2007
Okej, jag tar imot era synpunkter men kom på att;
Korten går att köra på 150 W styck (6pin + interface) och då tar korten endast -> 25AMP. Det ger 21+22 = 43-25 = 18AMP vilket är 216W och då blir det ca 90W på 12V kvar till andra prylar (exl. CPU och GFX)
Jag tror nästan att jag är sugen på att ge det ett försök, går det inte så går det inte...då får jag bara sälja ett kort helt enkelt.
//Beweer
May 9, 2003
beweer wrote: Okej, jag tar imot era synpunkter men kom på att;
Korten går att köra på 150 W styck (6pin + interface) och då tar korten endast -> 25AMP. Det ger 21+22 = 43-25 = 18AMP vilket är 216W och då blir det ca 90W på 12V kvar till andra prylar (exl. CPU och GFX)Jag tror nästan att jag är sugen på att ge det ett försök, går det inte så går det inte...då får jag bara sälja ett kort helt enkelt.
//Beweer
Glöm inte att det finns risk att nätagget pajjar och då har du ingen dator kvar.
March 10, 2003
Istället för att testa en osäkert agg på 500w är det väl bättre att köpa ett ordentligt för 700kr ?
I slutändan så blir det ju billigare än om du köper två agg för 500kr st.
Samt rikerar att datorn går sönder när ett billigare nätagg smäller.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
February 12, 2003
beweer wrote: Tack för alla era svar, jag sitter kvar på mitt gammla agg och mitt nuvarande ända HD2900. när priset på CF moderkort till 775 droppar så köper jag ett till och ett kvalitets agg.
Kolla kompletts demoavdelning för moderkort. Brukar finnas en hel del där, priserna brukar inte vara så farliga heller, till skillnad från deras demo-grafikkort. 🙂
March 23, 2007
Mean Machine wrote: Kolla kompletts demoavdelning för moderkort. Brukar finnas en hel del där, priserna brukar inte vara så farliga heller, till skillnad från deras demo-grafikkort. 🙂
Mitt favo-ställe också 😉
Tyvärr låg billigaste fortfrande på 1100kr för ett P35 eller om det var X38...
Inga skyssta nätdelar alls.
June 11, 2001
Jag bytte nätagg för några dagar sedan och bytte från ett 600w Cooltek till ett Corsair 1000w samtidigt som jag bytte grafikkort från ett 8800GTS till ett 4870X2, det nya nätagget var så bra att jag tom har sänkt min förbrukning med 70w det gamla gfx+gamla nätagget var 70w dyrare) enligt extern mätare. Effektivt är det 127 750 wh på 5 timmar om dagen i ett år. Det motsvarar ungefär 100-150 kr om året lägre elräkning. Ingen enorm summa, men pengar är alltid pengar.
Så kvalitetsagg håller både datorn och räkningen på bra nivåer.
March 14, 2001
Corsair nätagget har ju en ganska jämn effektivitet med runt 80% vid 20% belastning och typ 85% vid högre belastning.
En snabb googling så såg jag nått om att Cooltek nätagget hade runt 75% effektivitet, så om han hade bytt rakt av med samma hårdvara bör han minskat förbrukningen med kanske 45-50W. Men då har han ju bytt 8800gts till ett 4870x2, vet inte förbrukningen för dessa men kan aldrig tro att 4870x2 skulle ha samma eller lägre, eller?
July 14, 2005
Ledsen att dra in Tomshardware i en annars intressant diskussion men dom har en ganska heltäckande test av Grafikkortsförbrukning :bgrin:
http://www.tomshardware.com/re.....,2122.html
Förr läste jag rätt mycket av deras tester men sedan dom börja leka med Mobiltelefoner och Bilar så är det mest Anandtech jag håller mig till.
Mitt eget Nätagg. är förstås rejält i överkant men jag ville ha ett bra headroom för framtida uppgraderingar.
Chassi och strömförsörjningen är ju liksom grunden man bygger på och onödigt att byta lika ofta som innanmätet.
March 14, 2001
Orkade inte läsa så noga men jag antar de använde samma hårdvara när de testade grafikkorten och använde vettiga mätare.
Om de stämmer så drar 4870x2 runt 70-170W (idle/load) mer än 8800GTS.
Det ska tilläggas att siffrorna i förra inlägget kom jag fram till genom att räkna på en förbrukning på 400W för hela datorn, bara som ett exempel. Drar datorn mindre blir skillnaden ännu lägre än dessa 45-50W.
Drog datorn 400W tidigare så är det med Cooltek nätagget 534W från väggen (75% effektivitet).
Med Corsair och samma dator 488W, skillnad på 46W (83% effektivitet).
Med 4870x2 istället för 8800gts mellan 470W och 570W, från väggen 570W och 690W. Det ger en ökad förbrukning på mellan 36-156W.
Räknade lite snabbt nu så reserverar mig för eventuella räknefel, men det bör ju stämma. Så ska förbrukningen sjunka med 70W bör Corsair nätagget ha en effektivitet på över 100%, allstå sno lite energi från, ja inte vet jag. Eller så har Cooltek nätagget en effektivitet på typ 55-60%, men det är nog ganska osannolikt det också.
June 11, 2001
Snorch wrote: Och du mäter med mätare av kvalité?
Ja, jag använder en proffsmätare, samt även en standardmätare i vägguttaget. Skillnaden mellan dom mätarna är dock så små att det handlar om mindre än 12w/kw i skillnad mellan största och lägsta fel. Tänk även på att det var effekten utanför datorn som jag sänkte med 70w, inte innuti. Det är alltså effektiviteten som har sänkt förbrukningen med 70w.
För att förstå iden så jämför så här:
Du har en dator som drar 350w. Den effektiva elärkningen från elbolaget är dock 500w. I det fallet har du ett spill på 150w eller ~42w/100w. Sänker man kostnaden med 70w så motsvarar det 430w i kostnad på 350w förbrukning. Det motsvarar då ~22w/100w i spill. I detta exempel är då nätagget 70w effektivare.
Eftersom det är svårt att veta hur effektivt nätagget verkligen är på riktigt och egentligen bara går att göra med extremt speciell utrustning så antog jag att mitt gamla nätagg hade en effektivitet på 100% och att den därför också använde 100% av strömmen som kom in (vilket naturligtvis inte är sant). Det jag utgår ifrån är att mina komponenter drar samma ström på mitt nya nätagg som på mitt gamla och resultatet innebär då följande möjligheter:
1: Det nya nätagget är effektivare mellan använd och debiterad watt.
2: Det nya nätagget har bättre / renare ström vilket gör att komponenter drar mindre ström
3: En komination av ovanstående påståenden
Alternativ 3 är det mest troliga eftersom min UPS brättar i loggen att jag har renare ström och färre åtgärder för över/underspänning inträffar. Dåliga nätagg är även kända för att "smutsa ner" elnätet.
March 14, 2001
Sebbe wrote: Ja, jag använder en proffsmätare, samt även en standardmätare i vägguttaget. Skillnaden mellan dom mätarna är dock så små att det handlar om mindre än 12w/kw i skillnad mellan största och lägsta fel. Tänk även på att det var effekten utanför datorn som jag sänkte med 70w, inte innuti. Det är alltså effektiviteten som har sänkt förbrukningen med 70w.
Jaså det gör du.
Om du förstod vad det var jag räknade ovan hade du insett att jag också räknar med effekten nätagget drar på primärsidan, att räkna med något annat har ju ingen betydelse.
Sebbe wrote: För att förstå iden så jämför så här:
Du har en dator som drar 350w. Den effektiva elärkningen från elbolaget är dock 500w. I det fallet har du ett spill på 150w eller ~42w/100w. Sänker man kostnaden med 70w så motsvarar det 430w i kostnad på 350w förbrukning. Det motsvarar då ~22w/100w i spill. I detta exempel är då nätagget 70w effektivare.
Tack, men jag vet hur man räknar och anger effektivitet, och det gör man inte på det sättet du gör, utan man anger det i procent. Ett nätagg som har ett "spill" på 22W per 100W har en effektivitet på 78%.
Sebbe wrote: Eftersom det är svårt att veta hur effektivt nätagget verkligen är på riktigt och egentligen bara går att göra med extremt speciell utrustning så antog jag att mitt gamla nätagg hade en effektivitet på 100% och att den därför också använde 100% av strömmen som kom in (vilket naturligtvis inte är sant). Det jag utgår ifrån är att mina komponenter drar samma ström på mitt nya nätagg som på mitt gamla och resultatet innebär då följande möjligheter:
1: Det nya nätagget är effektivare mellan använd och debiterad watt.
2: Det nya nätagget har bättre / renare ström vilket gör att komponenter drar mindre ström
3: En komination av ovanstående påståendenAlternativ 3 är det mest troliga eftersom min UPS brättar i loggen att jag har renare ström och färre åtgärder för över/underspänning inträffar. Dåliga nätagg är även kända för att "smutsa ner" elnätet.
Svårt utan "extremt speciell utrustning"?
En vettig effektmätare som mäter nätagget primärförbrukning och sen för sekundärförbrukningen en tångampermeter eller mäta spänningsfall över ett känt motstånd, använd sen ohms lag för att få fram datorkomponenternas förbrukning. Enklare en så blir det inte.
Så du menar att datorn drar precis lika mycket trots att du bytt ut grafikkortet till ett som uppenbarligen drar mer?
Var du fått det att datorn drar mindre om spänningarna är mer stabil ifrån vette fan, det är inget som stämmer då spänningarna är så pass stabil att det inte påverkar ett dugg. Om spänningarna skulle innehålla så pass mycket ripple att det påverkar datorn skulle den vara så instabil att det troligen inte fungerar normalt.
1 Guest(s)