Ny nätdel och lite funderingar|Page 2|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ny nätdel och lite funderingar
Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
sp_UserOfflineSmall Offline
1217590
February 16, 2009 - 4:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Visst, mitt exempel är plockat lite ut luften och kan därför helt klart se kostigt ut. Exemplet var mest för att beskriva iden och värdena kan helt enkelt vara fel.

Det jag tog som fokus i detta var vad man blir debiterad för. Om du har ett nätagg som drar 500w konstant så skulle det inte spela någon roll om du använder 4w effektivt eller 450w effektivt, bortsett från att det skulle vara korkat rent affärsmässigt att ha ett sådant nätagg.

Det du fastnar på är komponenterna innuti datorn. Det kanske inte framgår riktigt men eftersom jag använder en UPS så är det ointressant vad komponenterna drar i maskinen eftersom det är alla komponenter som är anslutna till UPS:en som avgör, även om det har olika vägning.

Det jag menar är att det är utanför nätagget som förbrukningen sjuker med 70w. Resultatet är alltså att dom komponenter som är anslutna till UPS:en tillsammans sjuker med 70w pga att nätagget orsakar mindre störningar etc och gör att UPS:en kan arbeta bättre. Resultatet är alltså att räkningen sjuker med 70w på alla komponenter, inte på nätagget exklusivt.

I övrigt så undrar jag om dina beräkningar på effekten av grafikkorten stämmer då det skulle innebära att min dator inklusive bildskärm (95w) och grundläggande komponenter drar 310w i normalläge. Om 4870X2 drar 70w mer än 8800GTS i idle innebär det att jag har 240w kvar att driva övriga komponenter, bildskärm och 8800GTS-prestanda på 240w. Av dessa är 50w spill för att hålla UPS:en igång.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1217596
February 16, 2009 - 4:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är ju precis det jag räknar med, vad nätagget drar på primären, det du får betala för. Det enda jag "fastnat" på innuti datorn är att enligt sidan ovan drar 4870x2 70-170W mer än 8800GTS, allt annat är bara en exempel för att överhuvudtaget kunna räkna ut något alls.
Alla exempel på vad komponenterna drar är bara för att visa hur pass mycket effektivare det nya nätagget behöver vara för att få en effektminskning på 70W.

Givetvis är det intressant att veta vad datorn drar eftersom den drar precis lika mycket oavsett om det sitter en UPS eller inte före den.
Det var ju bara nätagget och grafikkortet du bytt, de övriga komponenterna påverkas inte av det trots att du har en UPS.

För övrigt bör du nog skaffa en bättre UPS eller se över din elkvalité om nätagget stör så mycket att det påverkar UPS och elräkningen negativt.

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1217608
February 16, 2009 - 5:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Det är ju precis det jag räknar med, vad nätagget drar på primären, det du får betala för. Det enda jag "fastnat" på innuti datorn är att enligt sidan ovan drar 4870x2 70-170W mer än 8800GTS, allt annat är bara en exempel för att överhuvudtaget kunna räkna ut något alls.
Alla exempel på vad komponenterna drar är bara för att visa hur pass mycket effektivare det nya nätagget behöver vara för att få en effektminskning på 70W.

Givetvis är det intressant att veta vad datorn drar eftersom den drar precis lika mycket oavsett om det sitter en UPS eller inte före den.
Det var ju bara nätagget och grafikkortet du bytt, de övriga komponenterna påverkas inte av det trots att du har en UPS.

För övrigt bör du nog skaffa en bättre UPS eller se över din elkvalité om nätagget stör så mycket att det påverkar UPS och elräkningen negativt.

Det mest intressanta är att det värde jag får som är 310w och man tar bort skärm och ups där 145w försvinner och man då förbrukar 165w. Om man tart bort ökningen som grafikkortet orsakar så är det 95w kvar till övriga komponenter. Det blir ca 9w per komponent. Det låter helt klart för lite.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1217639
February 16, 2009 - 7:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja men då är det väl så enkelt att sidan ovan inte har korrekta uppgifter om förbrukningen för 8800GTS och 4870x2, pga felmätning eller något annat, eller så är dina mätningar fel.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 350
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL