March 9, 2005
Sitter just nu på en amd 3000+ clockad till 2.3 ghz orginal 1.8 ... det jag undrar är om det är viktigt att köpa en ny processor nu om dom har slutat göras till sockel 939 ???Det jag menar är om jag kommer klara me iaf ett år till på min processor men om jag inte gör det vad ska man satsa på har hittat några x2 men då tror jag att jag måste byta bios och hur gör man det då ???
September 1, 2002
Vad har du för moderkort?
Det kan vara en mkt god idé att byta till en X2 4200+ eller bättre om du får tag i en sådan.
BIOS byter man genom att s.k flasha in en ny BIOS. Mer utförlig beskrivning kan ges om du säger vilket moderkort. Det går även att läsa om detta på din moderkortstillverkares hemsida.
August 16, 2003
byta BIOS görs numera enkelt och bekvämt inne i Windows, all info finns på ditt moderkorts tillverkares hemsida.
hur tycker du att datorn går nu?
bara för att dom inte tillverkas betyder ju inte att dom inte går att få tag på, begagnatpriserna är inte alls höga och det blir nog bara billigare och billigare som alltid med datorer.
March 9, 2005
Har ett asus a8n-e och är säker på att det stödjer det .... men e också säker på att man behöver byta bios ...
å datorn går la bra ... allt e budger och eftersom jag e 15 å inte har pengar överallt å inte har råd å köpa ny grejer med ny sockel om ett år så tänkte jag att det kanske var bättre attt köpa en x2:a ... säg gärna vad du tycker jag ska göra ... har cirka 4000 kr men vill gärna ha kvar pengar
May 23, 2006
Drivrutiner och Bios hittar du här:
http://support.asus.com/downlo.....uage=en-us
Du hittar chipset-drivers under "others". Dessa måste uppdateras innan du uppdaterar BIOS för att undvika problem. Därefter går du in på "bios-utilities" och laddar ner lämplig programvara för flashning av Bios. Välj mellan dos och windows. Ladda även ner senaste biosen under "bios".
Längst uppe till vänster finns info om hur du flashar bios.
March 5, 2005
mdf wrote: Har ett asus a8n-e och är säker på att det stödjer det .... men e också säker på att man behöver byta bios ...
å datorn går la bra ... allt e budger och eftersom jag e 15 å inte har pengar överallt å inte har råd å köpa ny grejer med ny sockel om ett år så tänkte jag att det kanske var bättre attt köpa en x2:a ... säg gärna vad du tycker jag ska göra ... har cirka 4000 kr men vill gärna ha kvar pengar
Jag skulle köpa en x2 nu.
Väntar du för länge blir det faktiskt svårare att hitta dom tror jag.
Och en x2 3800+ går för runt 800-1000kr idag, begagnad. Klocka den i 2500mhz och du har en finfin dator för minst 1 år till och senare kan man använda den som en bra HTPC eller nåt liknande eftersom det är trots allt är en dualcore. Och du har kvar 3000 😉
Glöm inte Opteron för 939 ! Kan du hitta en sån slå till.
http://www.multitronic.se/inde.....SA165CDBOX
August 16, 2003
Mean Machine wrote: [quote=Poontus]byta BIOS görs numera enkelt och bekvämt inne i Windows, all info finns på ditt moderkorts tillverkares hemsida.
Sedan typ '98. Dessutom är det mycket säkrare att flasha i DOS, mycket färre saker som kan gå åt helskotta då.
aja, min MSI bräda från '01 gick bara i DOS.
i Windows så behöver man inte oroa sig för att dom kassa magnetdiskarna ska tappa informationen/bli korrupt. men visst kan säkert vara mer som kan gå fel i Windows men lite riska ska det ju vara med det hela. men hur ofta går det fel igentligen? måste ju vara under 1% i alla fall.
March 9, 2005
det finns några opteron .... men vad e så bra med dom egentligen ... Kostar 1600 ny ... Fasta frågan är om dom finns kvar för det ståra att det är en Beställnings vara fast det e samma med x2:orna ... vad är det som kan hända när det går åt helvete med flashningen har hört att det bara är att kast ut moderkortet genom fönstert stämmer detta ???
kollade nu på asus hemsida ... och jag blev osäker på om mitt moderkort har stöd för opteron ... http://www.asus.se/products4.a.....odelmenu=1
March 9, 2005
VIlken opteron skalla jag satasa på ... DEt är x2:or ena har 1800 mhz Och kostar 1 518,00 kr
DEn andra har 2000 mhz och kostar 1 859,00 kr
Är det bättre å köpa den billiga och clocka upp den till samma eller högre hastighet .. Eller skall jag satsa på den dyrare ...
å så updatera jag bios å det funka fint 😀
March 9, 2005
M Hammargard wrote: Jag är inte helt hemma på AMD-plattformer, men jag har för mig att opteron är en Server-CPU. dvs den är optimerad för servers. Det finns kanske någon annan som kan utveckla det hela...
jag har också läst det t.ex fanns det ett test nånstans som som var en jämförels mellan opteron å xeon till servrar ... Fast har även läst folk som använder den till annat och det funkar bra... Men jag kan åka in till misco där jag skall köpa den och kolla lite med dom... FAst det skulle va skönt med svar nu
February 17, 2004
matssjoberg wrote: vänta tills du tycker att datorn blir för slö. då kan du köpa en begagnad X2 billigt. kan ju vara trevligt att ha dom där pengarna till nått annat.
Håller fullständigt med!
Alltså du kommer knappast märka någon större skillnad på prestandan om du nu inte ska köra FS-X, 3D modellera eller filmredigera. Då kommer du märka skillnad. Är det för spel och liknande så är det ju bättre att satsa på mer minne eller nytt graffe.
Jag bytte för ett tag sedan från en 4-5 år gammal XP 2400+, 2,0Ghz till en Dual Core E6300. Då blev det en markant prestandaförbättring. Men i ditt fall med en ganska modern CPU kommer du inte märka lika stor skillnad!
/Dani
March 9, 2005
Dani wrote: [quote=matssjoberg]vänta tills du tycker att datorn blir för slö. då kan du köpa en begagnad X2 billigt. kan ju vara trevligt att ha dom där pengarna till nått annat.
Håller fullständigt med!
Alltså du kommer knappast märka någon större skillnad på prestandan om du nu inte ska köra FS-X, 3D modellera eller filmredigera. Då kommer du märka skillnad. Är det för spel och liknande så är det ju bättre att satsa på mer minne eller nytt graffe.
Jag bytte för ett tag sedan från en 4-5 år gammal XP 2400+, 2,0Ghz till en Dual Core E6300. Då blev det en markant prestandaförbättring. Men i ditt fall med en ganska modern CPU kommer du inte märka lika stor skillnad!
/Dani
okej då köper jag ett nytt grafik kort för mitt e kasst ... aja tackar 😀
1 Guest(s)