March 30, 2002
Jag får inleda med att säga att jag har dålig koll på det här med hårdvara. Jag sätter i nya grafikkort och byter hårddisk själv med det är också det mest avancerade jag gör. Har aldrig bytt processor, överklockat eller liknande.
Jag har en PIII 600E på ett Lucky Star 6ABX2V-GO moderkort, 440BX chipset. Kan jag helt enkelt byta ut processorn mot en PIII 1000 (som tydligen finns att köpa fortfarande för sådär 1500:-)? Om ja, är det något jag kan göra själv med mina minimala kunskaper eller är det bättre att jag drar med lådan till butiken?
May 23, 2001
Bara moderkortet stöder den processorn så är det inte så svårt, bara du vet hur man ska göra och tar det lugnt så går det nog bra.
https://www.nordichardware.com.....index4.php
Ger dig lite vägledning om hur det går till, om du inte vet det redan.
[ Detta Inlägg ändrades av: newbee den 2002-03-30 21:09 ]
September 3, 2001
japp... ganska lite som kan gå fel om alla delar passar till varandra... det finns inga risker för att du kan sätta processorn fel för att den går inte in om det är åt fel sida o så.
ganska idiotsäkra grejjer så länge du inte pillar för mycket på små elektroniska grejjer. Men det är ju nästan en självklarhet.
Angående ifall det funkar. Så ska du bara kolla d olika standarder som finns. Till exempel om du inte vet vad du har för socket, så kollar du på socketen genom att öppna datorn och så står det brevid processorn på den vita sockeln. Oftast "socket A" när det är amd prollar. I ditt fall tror jag att det ska stå "socket 370" men jag kan ha fel, det stod iaf så på min gamla P3 på 733 Mhz.
det är inte så många sorters socket och Slot så d är bara kolla någon som passar.
September 3, 2001
du kan kolla i http://www.overclockers.com eller någon liknande sida med cpu-databaser (NH har oxå en hehe)
där kan du kolla vad folk använder för moderkort och så kan du se vilken processor dom som använder likadant moderkort som du har.
Det andra du kan göra är att kolla vilken hastighet på FSB du har. Tror att det finns vissa PIII som använder 100 mhz buss, och andra med 133.
Det fanns någon pytteliten skillnad mellan processorer som slutar på ren siffra (till exempel 500, 600, 700) och dom som slutar med 33 eller 66 ( 733, 933, osv)
jag är inte helt expert på pentium 3 prollar men det var något åt det här hållet.
Du kan ju annars maila butiken eller något sånt.
Man kan oxå kolla till exempel i http://www.datorbutiken.se på deras cpuer. Det finns olika serier av processorer i de olika märken och de som kommer på en serie brukar vara kompatibla (det enda som förändras är hastigheten)
kolla vilken serie din p3 600E tillhör och så försöker du hitta en likadan med högre hastighet.
April 1, 2001
On 2002-03-31 00:28, Sveaborg wrote:
Hmmm... min 600 är ju 6x100, och de PIII-or som säljs tycks alla vara x133... så det kanske betyder att de inte passar för mig.
Kolla så att ditt moderkort stöder 133MHz busshastighet (FSB) bara. Och försäkra dig om att du har Socket FCPGA på moderkortet.
August 14, 2001
2 Guest(s)