Ny TV på gång ( 26 )|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ny TV på gång ( 26 )
opA87
Member
Medlem
Forum Posts: 2399
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 2, 2008 - 12:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Kikade lite i ONOFF-bladet som kom idag och hittade en intressant TV för mitt rum.

http://www.onoff.com/online/se.....D=75-10-20

Jag undrar om denna "duger" ?

2 st SCART
2 st HDMI
1 st VGA
Digital och Analog Tuner
Kontrast på 4000:1 , 8 ms

Jag skulle hellre velat lägga några tusenlappar till på en 37-40" men de går inte riktigt i mitt rum + att några tusen till blir kanske lite för mycket.

Den blir använd till vanligt TV-tittande, DVD, film från datorn till TV:n vilket innebär att jag får köpa till en DVI->HDMI adapter vilket blir fråga två.
Är det bättre att köpa en "ONOFF"-kabel som har både DVI och HDMI på samma kabel eller är det bättre att köpa en DVD->HDMI konverter och en HDMI kabel ~5 meter löst ?

Så.. några frågor som förtjänar svar 🙂

jarlen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1233
1172576
January 2, 2008 - 1:23 pm
sp_Permalink sp_Print

På Samsungs S86 kommer du troligen att få bättre bild (pixelmappad) om du kör över VGA-kabeln. Om du ska ha den kopplad till datorn så är pixelmappat det viktigaste av allt.

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1172577
January 2, 2008 - 1:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Men varför inte en 32"? Då är det inte lika stort som en 37"+ och den behöver inte kosta en krona mer än den här 26"arn.

Angående inkoppling, så är jag rätt säker på att den samsungen har en pc-funktion som enbart stödjer VGA (på så sätt slipper man smtiigt "blocka" andra portarna om man har fler apparater hemma. Kör via VGA på min och det funkar prima, så jag tycker du ska prova med VGA först, för att sen om du inte är nöjd byta till en annan sladd. Du förlorar inget på det 😛 )

Fake edit: tänker du köra tv:n som datorskärm också eller enbart koppla in datorn ibland för att kolla på en och en annan film? Om det är det första så är det jag sa, men är det det andra så får du bortse från min kommentar ^^

opA87
Member
Medlem
1172591
January 2, 2008 - 3:08 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Men varför inte en 32"? Då är det inte lika stort som en 37"+ och den behöver inte kosta en krona mer än den här 26"arn.

Angående inkoppling, så är jag rätt säker på att den samsungen har en pc-funktion som enbart stödjer VGA (på så sätt slipper man smtiigt "blocka" andra portarna om man har fler apparater hemma. Kör via VGA på min och det funkar prima, så jag tycker du ska prova med VGA först, för att sen om du inte är nöjd byta till en annan sladd. Du förlorar inget på det 😛 )

Fake edit: tänker du köra tv:n som datorskärm också eller enbart koppla in datorn ibland för att kolla på en och en annan film? Om det är det första så är det jag sa, men är det det andra så får du bortse från min kommentar ^^

Efter att jag kollat runt litegrann hittade jag en likadan fast då 32" och 7000:1 kontrast och något annat smått och gott.. den verkar vara mer intressant för mig nu när jag tänker efter.

http://www.inwarehouse.se/Prod.....8;node=687

Sedan var de din fråga om den ska användas som datorskärm eller de andra och då blir svaret det andra - Den ska kopplas in i datorn lite då och då när man ska glo på film.

jarlen så du menar att om jag bara ska kolla på film lite då och då ( oftast är de HD-720p filmer / serier ) ska jag ändå köra med VGA-kabel ?

csm101
Member
Medlem
1172600
January 2, 2008 - 3:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Du valde en rätt bra tv imo til det priset, har föregångaren och är skitnöjd sen ett år tillbaka.

Ska du bara köra lite då och då så är det lika bra att köra med VGA, jag använder min tv som skärm och kör ändå med VGA och tycker bilden är hur fin som hgelst.

opA87
Member
Medlem
1172606
January 2, 2008 - 5:36 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Ska du bara köra lite då och då så är det lika bra att köra med VGA, jag använder min tv som skärm och kör ändå med VGA och tycker bilden är hur fin som hgelst.

Men t.ex denna kabel:

http://www.inwarehouse.se/Prod.....;node=1004

176 kr för 3 m och en "finare" bild.. 176 kr är väl ändå ingenting att tänka på egentligen.

HDMI ska ju vara bättre än VGA och spelar jag upp en HD-film av något slag måste ju HDMI-kabeln ge bättre bild än VGA, eller ?

engine52
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 494
1172613
January 2, 2008 - 6:16 pm
sp_Permalink sp_Print

opA87 wrote: [quote=csm101]Ska du bara köra lite då och då så är det lika bra att köra med VGA, jag använder min tv som skärm och kör ändå med VGA och tycker bilden är hur fin som hgelst.

Men t.ex denna kabel:

http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1132588&node=1004

176 kr för 3 m och en "finare" bild.. 176 kr är väl ändå ingenting att tänka på egentligen.

HDMI ska ju vara bättre än VGA och spelar jag upp en HD-film av något slag måste ju HDMI-kabeln ge bättre bild än VGA, eller ?

HDMI ger helt klart en fördel.

csm101
Member
Medlem
1172649
January 2, 2008 - 10:47 pm
sp_Permalink sp_Print

engine52 wrote: [quote=opA87][quote=csm101]Ska du bara köra lite då och då så är det lika bra att köra med VGA, jag använder min tv som skärm och kör ändå med VGA och tycker bilden är hur fin som hgelst.

Men t.ex denna kabel:

http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1132588&node=1004

HDMI ger helt klart en fördel.

Men gäller inte det när det är HDMI -HDMI och inte när det är DVI - HDMI?

bha*
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 676
1172652
January 2, 2008 - 11:04 pm
sp_Permalink sp_Print

HDMI = DVI + ljud i samma sladd eller hur? Då spelar det ingen roll rent bildkvalitémässigt om man har HDMI - HDMI eller HDMI - DVI.

opA87
Member
Medlem
1172732
January 3, 2008 - 1:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Och dagens reklamblad visar en 37" Toshiba TV för 5990 med HDMI, PC-ingång m.m.

Dock endast 800:1 i kontrast.. verkar lite väl lite.

Mystiskt svårt detta med TV-apparater.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 53
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL