February 7, 2001
Jag kör två Seagate Baracuda IV diskar på 20 GB vardera i RAID 0, men som jag tyvärr har fått erfara så blir prestandan ca 20% lägre med den konfigurationen än med en ensam disk. Har läst att det beror på att seagatediskarna är för snabba på något vis, så att dom måste rotera två varv vid varje läsning istälet för en pga. att diskkontrollern inte hinner med... Jaja inte säker på att det stämmer, men långsammare går det.
Därför så vill jag nu skaffa mig nya diskar att köra RAID på. Har funderat på vad jag sa köpa, men har svårt att bestämma mig.
När jag från börja valde seagate diskarna var det för att dom nästan inte låter någonting. Därför vill jag ha nya diskar som också är relativt tysta.
Är lite skeptisk till IBM efter alla historier man hört om dom diskarna.
Är det någon som har erfarenheter av andra märken? Jag har kikat på Western Digitals Caviar XL SE disk med 8 MB cache minne.. Den verkar rätt tuff. Hur låter den?
February 10, 2002
Western Digital Caviar XL 80.0Gb 7200rpm 2Mb UDMA100 IDE
Vår returavdelning informerar att denna produkt har en returfrekvens på >5%.
IBM Deskstar 120GXP 80Gb 7200rpm 2Mb UDMA100 Silence! IDE
Vår returavdelning informerar att denna produkt har en returfrekvens på 0.7%.
Taget från DB
WD verkar också ha lite problem, de är förövrigt vara och låter mycket, IBM är tystare.
Har 2 IBM, funkar utmärkt, och de är tysta. 75GXP disken låter dock lite när den är belastad.
1 Guest(s)