Nya DX10 korten|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nya DX10 korten
MarxoR
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 9
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 3, 2006 - 1:26 pm
sp_Permalink sp_Print

nu är det såhär att jag planerar ett inköp av ett nytt kort.

såklart ska man ha det bästa 😛 så ett DX10 är nästan givet.
men frågan är då, kommer mitt 450W PSU palla dessa nya monster?

jag vet att inga specifikationer är satta men vad tror ni på ett ungefär?
har nått special Dell nätagg så det är inte det lättaste att bya 😕

Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1135
1082793
October 3, 2006 - 4:31 pm
sp_Permalink sp_Print

hehe bara att vänta och se, men är det ett stabilt 450W nätagg tror jag du klarar dig, om du inte har massa annat som drar ström också.

gamer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 514
1082842
October 3, 2006 - 6:59 pm
sp_Permalink sp_Print

hört siffror på upp till 185-200W bara för grafiken för G80/R600 så med ett kvalitetsagg så kan det gå men det blir nog inte allt för mycket över.

MarxoR
Medlem
1082932
October 4, 2006 - 5:20 am
sp_Permalink sp_Print

okej får hoppas på det bästa då 😎

Amstaff
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 352
1083283
October 5, 2006 - 8:25 am
sp_Permalink sp_Print

MarxoR wrote: okej får hoppas på det bästa då 😎

Vad har du för hårdvara i övrigt?

Eftersom du nämner ordet Dell så....

Beror ju helt på vad du sitter på idag, att köpa ett dx10 kort eller te.x x1900xtx till en gammal dell gör istort sett ingen nytta om du har kass Cpu & minnen.. 😉

MarxoR
Medlem
1083449
October 5, 2006 - 6:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har en P4 3,2 Ghz, 1,5 Gb Ram, Creative Soundblaster 2ZS och inte nå mer speciellt 😛

Amstaff
Kommer du hit ofta?
Medlem
1083503
October 5, 2006 - 8:16 pm
sp_Permalink sp_Print

MarxoR wrote: Jag har en P4 3,2 Ghz, 1,5 Gb Ram, Creative Soundblaster 2ZS och inte nå mer speciellt 😛

haha..förlåt men..lol.. Ja då duger ett 7900gt eller likvärdigt kan jag säga.. 😉

Du lär få kämpa för att få ett värre kort att inte flaskhalsa med det systemet...

Lehto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1158
1083559
October 6, 2006 - 6:40 am
sp_Permalink sp_Print

Aa, tyverr kommer din processor en REJÄL flaskhals om du väljer ngt av dom där DX10 korten

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1083561
October 6, 2006 - 6:48 am
sp_Permalink sp_Print

Amstaff wrote: [quote=MarxoR]Jag har en P4 3,2 Ghz, 1,5 Gb Ram, Creative Soundblaster 2ZS och inte nå mer speciellt 😛

haha..förlåt men..lol.. Ja då duger ett 7900gt eller likvärdigt kan jag säga.. 😉

Du lär få kämpa för att få ett värre kort att inte flaskhalsa med det systemet...

Vad bygger du det uttalandet på? Allvarligt talat?
Vad är det för mening med att ha den där nedlåtande tonen?

Amstaff
Kommer du hit ofta?
Medlem
1083565
October 6, 2006 - 7:48 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Amstaff][quote=MarxoR]Jag har en P4 3,2 Ghz, 1,5 Gb Ram, Creative Soundblaster 2ZS och inte nå mer speciellt 😛

Vad bygger du det uttalandet på? Allvarligt talat?
Vad är det för mening med att ha den där nedlåtande tonen?

Även jag har växt upp med 3.2ghz P4, det är ingen värsting Cpu idag precis, så ett dx10 kort som dagens te.x x1900xtx eller 7900gtx kommer inte att vara optimalt, inte för att tala om hans 450w nätagg, vi har alla sett hur mycket ström dx10 korten kommer att dra.
Så med andra ord borde det vara smartare att försöka byta ut hela systemet..

Och eftersom han skriver att han har ett dell nätagg så är nog garanterat hela burken från dell, kan inte kalla moderkort och minnen i dell burkarna för optimala grejor heller tyvärr..

Är väl bättre att vara ärlig direkt än att det dyker upp en tråd om några månader där han är besviken och har mängda problem med att få systemet stabilt eller fungera som det ska, utan att massa delar flaskhalsar.

denstore
Member
Medlem
1083568
October 6, 2006 - 8:12 am
sp_Permalink sp_Print

Amstaff wrote:
Även jag har växt upp med 3.2ghz P4, det är ingen värsting Cpu idag precis, så ett dx10 kort som dagens te.x x1900xtx eller 7900gtx kommer inte att vara optimalt, inte för att tala om hans 450w nätagg, vi har alla sett hur mycket ström dx10 korten kommer att dra.

Och eftersom han skriver att han har ett dell nätagg så är nog garanterat hela burken från dell, kan inte kalla moderkort och minnen i dell burkarna för optimala grejor heller tyvärr..

Är väl bättre att vara ärlig direkt än att det dyker upp en tråd om några månader där han är besviken och har mängda problem med att få systemet stabilt eller fungera som det ska, utan att massa delar flaskhalsar.

Klart att den inte kommer vara optimalt. Det är självklart bästtre desto snabbare den är, men att det skulle vara max med 7900GT är bara snack.
Dell är tråkiga burkar, men knappast dåliga. De kan inte överklockas, men presterar helt OK vid orginalklock. Deras nätagg håller inte heller någon särskilt dålig kvalite, och duger hur bra som helst, om man inte skall överklocka. 450W är knappast för lite för för många setups, inte ens med nyare kort som 8800GTX, då de senaste nyheterna visar att Nvidia rekommenderar just 450W som minimum.
Jag tycker verkligen att det är förbannat meningslöst att slänga ur sig såna här kommentarer. Den där processorn kanske inte kommer att ge några magiska resultat, men den kommer att klara av att mata de flesta singelkort, möjligtvis med undantag för R600 eller G80. Och tycker sedan trådskaparen att det är kul med lite AF, AA eller HDR, så blir det i alla fall grafikkortet som troligen sätter gränserna.
Men framförallt är det irriterande när man inte kan ge svar utan att komma med häcklande kommentarer. Skärpning.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1083572
October 6, 2006 - 8:28 am
sp_Permalink sp_Print

PC Power & Cooling tillverkar Dells agg. Det är agg av kvalité likt få andra på de aggen.

En P4 3.2 räcker långt idag när det gäller spel, speciellt eftersom väldigt få spel ändå inte kan nyttja dual-cores idag och då är 3.2GHz rätt ok.

Men du råkar inte sitta på AGP månntro? Då är det nog bara att glömma de nya korten tyvärr.

//Andreas

Amstaff
Kommer du hit ofta?
Medlem
1083578
October 6, 2006 - 9:30 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Amstaff] Även jag har växt upp med 3.2ghz P4, det är ingen värsting Cpu idag precis, så ett dx10 kort som dagens te.x x1900xtx eller 7900gtx kommer inte att vara optimalt, inte för att tala om hans 450w nätagg, vi har alla sett hur mycket ström dx10 korten kommer att dra.

Klart att den inte kommer vara optimalt. Det är självklart bästtre desto snabbare den är, men att det skulle vara max med 7900GT är bara snack.
Dell är tråkiga burkar, men knappast dåliga. De kan inte överklockas, men presterar helt OK vid orginalklock. Deras nätagg håller inte heller någon särskilt dålig kvalite, och duger hur bra som helst, om man inte skall överklocka. 450W är knappast för lite för för många setups, inte ens med nyare kort som 8800GTX, då de senaste nyheterna visar att Nvidia rekommenderar just 450W som minimum.
Jag tycker verkligen att det är förbannat meningslöst att slänga ur sig såna här kommentarer. Den där processorn kanske inte kommer att ge några magiska resultat, men den kommer att klara av att mata de flesta singelkort, möjligtvis med undantag för R600 eller G80. Och tycker sedan trådskaparen att det är kul med lite AF, AA eller HDR, så blir det i alla fall grafikkortet som troligen sätter gränserna.
Men framförallt är det irriterande när man inte kan ge svar utan att komma med häcklande kommentarer. Skärpning.

Skärpning på vad?

Jag skrev klart och tydligt att ett 7900gt räcker bra mycket bättre än ett dx10 kort då chansen är betydligt större att det flaskar med ett dx10 kort.

Och vadå "irriterande när man inte kan ge svar utan att komma med häcklande kommentarer", jag gav ett svar, detta är mitt tredje...

Jag har och använder Dell på jobbet, har kompisar som har Dell privat, inget att skryta över kan jag säga redan nu, för det första lär hans burk ha Agp, för det andra får han uppgradera kylningen i chassit kraftigt, dit med chassi fläktar och mer krimskrams kräver med kraft = nytt nätagg.

Det jag menar är alltså att det räcker oftast inte bara med ett grafikkort så är man tipp-topp igen, utan man måste tänka längre, om Cpu´n flaskhalsar så visst, han kan klocka den, då krävs en bättre fläkt redan där, vi vet nog alla vad P4 org. fläktar går för..

Summa summarum, om han räknat med 3-4.000:- för ett grafikkort kan han slänga på 1500-2000:- till direkt på krimskrams..

För det andra är det vanligaste felen på Dell datorer just värmen, en polare har bytt grafikkort 3ggr i sin 2.4ghz sur dell eftersom Dell vägrar låta honom sätta i fler chassi fläktar.
Kan säga att våra celeron datorer på jobbet inte heller är direkt optimala, jag brukar värma fingrarna bakom chassit när det är riktigt kallt inne...

Voleyro
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 129
1083579
October 6, 2006 - 9:30 am
sp_Permalink sp_Print

Själv sitter jag med Am2 3200+ och funderar också på att köpa kommande 8800Gtx, eller vanliga Gt. Skulle då en X2 4600+ passa bra till 8800Gtx/Gt eller behövs det verkligen bättre och snabbare Cpu för att maxa grafikkortet?

Har också 2 gig DDR2 677 Mhz ifall någon undrar!

Skulle gärna ha bra svar tack 🙂 !

denstore
Member
Medlem
1083600
October 6, 2006 - 10:54 am
sp_Permalink sp_Print

Amstaff wrote:
Skärpning på vad?

Jag skrev klart och tydligt att ett 7900gt räcker bra mycket bättre än ett dx10 kort då chansen är betydligt större att det flaskar med ett dx10 kort.

Och vadå "irriterande när man inte kan ge svar utan att komma med häcklande kommentarer", jag gav ett svar, detta är mitt tredje...

Jag har och använder Dell på jobbet, har kompisar som har Dell privat, inget att skryta över kan jag säga redan nu, för det första lär hans burk ha Agp, för det andra får han uppgradera kylningen i chassit kraftigt, dit med chassi fläktar och mer krimskrams kräver med kraft = nytt nätagg.

Det jag menar är alltså att det räcker oftast inte bara med ett grafikkort så är man tipp-topp igen, utan man måste tänka längre, om Cpu´n flaskhalsar så visst, han kan klocka den, då krävs en bättre fläkt redan där, vi vet nog alla vad P4 org. fläktar går för..

Summa summarum, om han räknat med 3-4.000:- för ett grafikkort kan han slänga på 1500-2000:- till direkt på krimskrams..

För det andra är det vanligaste felen på Dell datorer just värmen, en polare har bytt grafikkort 3ggr i sin 2.4ghz sur dell eftersom Dell vägrar låta honom sätta i fler chassi fläktar.
Kan säga att våra celeron datorer på jobbet inte heller är direkt optimala, jag brukar värma fingrarna bakom chassit när det är riktigt kallt inne...

Skärpning på attityden, och även på tramset. Skulle det vara bättre att ha flaskhalsen i grafikkortet istället för i processorn? Jag dristar mig att säga motsatsen. Det är oftast bara att mata på max effekter, så minskar den flaskhalsen till noll och intet.
Angående Dell och dess kvalite, så känner jag massvis med folk som är nöjda med Dell, både på jobbet, och hemma. Dell bygger oftast stabila och förnuftiga burkar. Attans tråkiga, men fullt funktionella.
Beträffande AGP, så finns det ingenting som säger att det skall vara det i hans burk. Dell har sålt gott om 3,2:or med PCI-E det senaste året. Min svåger har t.e.x. en sådan hemma. Om det är så att det är AGP, så kan han såklart inte byta till de allra senaste korten, men gjorde det ditt inlägg mer informativt? Knappast.

Amstaff
Kommer du hit ofta?
Medlem
1083646
October 6, 2006 - 1:31 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Amstaff] Skärpning på vad?

Skärpning på attityden, och även på tramset. Skulle det vara bättre att ha flaskhalsen i grafikkortet istället för i processorn? Jag dristar mig att säga motsatsen. Det är oftast bara att mata på max effekter, så minskar den flaskhalsen till noll och intet.
Angående Dell och dess kvalite, så känner jag massvis med folk som är nöjda med Dell, både på jobbet, och hemma. Dell bygger oftast stabila och förnuftiga burkar. Attans tråkiga, men fullt funktionella.
Beträffande AGP, så finns det ingenting som säger att det skall vara det i hans burk. Dell har sålt gott om 3,2:or med PCI-E det senaste året. Min svåger har t.e.x. en sådan hemma. Om det är så att det är AGP, så kan han såklart inte byta till de allra senaste korten, men gjorde det ditt inlägg mer informativt? Knappast.

Jag tycker däremot att jag har ett väldigt rakt och informativt svar:

"Du lär få kämpa för att få ett värre kort att inte flaskhalsa med det systemet..."

Kan inte förklaras bättre eller kortare än så.

Och attityd har inget med sättet att skriva på, jag får förklara hur jag vill, finns inget ont i det jag skrivit.

Jag behöver inte skriva en halv sida med förklaringar om varför då det räcker med denna korta förklaring om varför jag tycker att han kan satsa på ett billigare kort då han ändå aldrig får ut fulla prestandan.

Om du nu tycker jag förklarar så dåligt varför gör du det inte själv?

Jag är inte den förste du ger dig på bara för att du anser att man inte skriver på sättet som du vill...!

Men jag har all rätt att förklara mig hur jag vill, inlägget bryter inte mot någon regel då det står kortfattat och tydligt förklarat vad jag menar, jag har ingen anledning att behöva gå vidare därifrån, hans enkla fråga var: "vad tror ni på ett ungefär?" Och jag gav ett svar..

Visst är dell datorerna fullt funkionella, men tyvärr är innehållet oftast mest budget, single side minnen etc..

Nu går vi OT så du får väl PM:a om det är något mer..

denstore
Member
Medlem
1083665
October 6, 2006 - 2:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Amstaff wrote:
Jag tycker däremot att jag har ett väldigt rakt och informativt svar:

"Du lär få kämpa för att få ett värre kort att inte flaskhalsa med det systemet..."

Kan inte förklaras bättre eller kortare än så.

Och attityd har inget med sättet att skriva på, jag får förklara hur jag vill, finns inget ont i det jag skrivit.

Jag behöver inte skriva en halv sida med förklaringar om varför då det räcker med denna korta förklaring om varför jag tycker att han kan satsa på ett billigare kort då han ändå aldrig får ut fulla prestandan.

Om du nu tycker jag förklarar så dåligt varför gör du det inte själv?

Jag är inte den förste du ger dig på bara för att du anser att man inte skriver på sättet som du vill...!

Men jag har all rätt att förklara mig hur jag vill, inlägget bryter inte mot någon regel då det står kortfattat och tydligt förklarat vad jag menar, jag har ingen anledning att behöva gå vidare därifrån, hans enkla fråga var: "vad tror ni på ett ungefär?" Och jag gav ett svar..

Visst är dell datorerna fullt funkionella, men tyvärr är innehållet oftast mest budget, single side minnen etc..

Nu går vi OT så du får väl PM:a om det är något mer..

Jag har förklarat, och det behövs egentligen inte förklaras mer.
Dell bygger inte dåliga datorer, även om många här ogillar dess begränsade möjligheter att överklockas.
Singlesided minnesmoduler är att föredra.
En 3,2Ghz processor kommer inte att medföra någon värre flaskhals för något singelkortsystem.
Han kan få ut mer eller mindre full prestanda ur samtliga dagens grafikkort om han kör med effekterna på max.
Jag bestämmer visst hur du får lov att uttrycka dig. Du har redan en varning, så nästa gång du skallar huvudet mot väggen, så blir det jobbigt.

MarxoR
Medlem
1083672
October 6, 2006 - 2:48 pm
sp_Permalink sp_Print

jag kan säga såhär att jag har en Dell XPS så det är PCI-E..
jag har bytt ut minnerna till ett par Corsair.

en annan sak med Dell XPS är att det som kyler processorn är Heat-pipe.
om nu det är bra. sitter då ingen fläkt direkt på processorn utan på heatpipen.

men vet inte vem jag ska lyssna på men det låter som om det kommer funka iaf 😀
kommer jag få ut bättre prestanda med ett DX10 kort än DX9 iaf?
eller kommer det ta stopp där..

denstore
Member
Medlem
1083674
October 6, 2006 - 2:53 pm
sp_Permalink sp_Print

MarxoR wrote: jag kan säga såhär att jag har en Dell XPS så det är PCI-E..
jag har bytt ut minnerna till ett par Corsair.

en annan sak med Dell XPS är att det som kyler processorn är Heat-pipe.
om nu det är bra. sitter då ingen fläkt direkt på processorn utan på heatpipen.

men vet inte vem jag ska lyssna på men det låter som om det kommer funka iaf 😀
kommer jag få ut bättre prestanda med ett DX10 kort än DX9 iaf?
eller kommer det ta stopp där..

Det kommer att funka fina fisken. Om du är lite orolig för hur pass väl du skall kunna utnyttja ditt fina DX10-kort senare, så finns ju alltid möjligheten att köpa en piggare processor. Om du är orolig för nätagget, vilket jag egentligen inte tror det finns någon anledning att vara, så kan du satsa på GTS-varianten istället för 8800GTX. Lite snällare i strömåtgång, men antagligen snabbt nog.

En sak som du skall tänka på dock, är att DX10 kommer att kräva Windows Vista.

MarxoR
Medlem
1083677
October 6, 2006 - 2:57 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote:
Det kommer att funka fina fisken. Om du är lite orolig för hur pass väl du skall kunna utnyttja ditt fina DX10-kort senare, så finns ju alltid möjligheten att köpa en piggare processor. Om du är orolig för nätagget, vilket jag egentligen inte tror det finns någon anledning att vara, så kan du satsa på GTS-varianten istället för 8800GTX. Lite snällare i strömåtgång, men antagligen snabbt nog.

låter riktigt bra 😀
men har hört att ATi korten drar mer ström än Nvidia, så man ska satsa på det senare eller

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 351
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL