Nya DX10 korten|Page 2|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nya DX10 korten
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
sp_UserOfflineSmall Offline
1083682
October 6, 2006 - 3:07 pm
sp_Permalink sp_Print

MarxoR wrote:

låter riktigt bra 😀
men har hört att ATi korten drar mer ström än Nvidia, så man ska satsa på det senare eller

Min högst personliga gissning är att såväl G80 som R600 kommer att visa sig dra en aning mindre än vad som det ryktas om. Det har varit så hela tiden hitintills. Nvidia och ATi vill helt enkelt inte ha för mycket problem med folk som har noname skräpagg på runt 400W, sjuttielva diskar och sen tycker det är konstigt att deras nya kort inte startar.;)
Och om du håller dig till GTS, så kommer troligen strömkravet att bli snäppet lägre. Samma sak gäller säkert för ATis motsvarande kort. Om det nu blir Pro, XT eller vad de bestämmer sig för att No:2 skall heta den här gången.

Amstaff
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 352
1083724
October 6, 2006 - 5:55 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Amstaff] Jag tycker däremot att jag har ett väldigt rakt och informativt svar:

"Du lär få kämpa för att få ett värre kort att inte flaskhalsa med det systemet..."

Kan inte förklaras bättre eller kortare än så.

Och attityd har inget med sättet att skriva på, jag får förklara hur jag vill, finns inget ont i det jag skrivit.

Jag behöver inte skriva en halv sida med förklaringar om varför då det räcker med denna korta förklaring om varför jag tycker att han kan satsa på ett billigare kort då han ändå aldrig får ut fulla prestandan.

Om du nu tycker jag förklarar så dåligt varför gör du det inte själv?

Jag är inte den förste du ger dig på bara för att du anser att man inte skriver på sättet som du vill...!

Men jag har all rätt att förklara mig hur jag vill, inlägget bryter inte mot någon regel då det står kortfattat och tydligt förklarat vad jag menar, jag har ingen anledning att behöva gå vidare därifrån, hans enkla fråga var: "vad tror ni på ett ungefär?" Och jag gav ett svar..

Visst är dell datorerna fullt funkionella, men tyvärr är innehållet oftast mest budget, single side minnen etc..

Nu går vi OT så du får väl PM:a om det är något mer..

Jag har förklarat, och det behövs egentligen inte förklaras mer.
Dell bygger inte dåliga datorer, även om många här ogillar dess begränsade möjligheter att överklockas.
Singlesided minnesmoduler är att föredra.
En 3,2Ghz processor kommer inte att medföra någon värre flaskhals för något singelkortsystem.
Han kan få ut mer eller mindre full prestanda ur samtliga dagens grafikkort om han kör med effekterna på max.
Jag bestämmer visst hur du får lov att uttrycka dig. Du har redan en varning, så nästa gång du skallar huvudet mot väggen, så blir det jobbigt.

Du bestämmer aldrig hur jag har får att utrycka mig, du får aldrig te.x hota med att varna/banna mig om jag:

*stavar fel
*omforumlerar mig
*eller utrycker mig på ett visst talesätt eller med vissa ord.

För så länge jag inte använder personangrepp, jag tillför tråden och så länge jag inte svär så har du ingen rätt att säga något.

Då tycker jag verkligen att DU borde läsa dina egna regler igen..

https://www.nordichardware.se/forum/regler-for-nordichardware-vt90941.html

Mitt första inlägg var: "Du lär få kämpa för att få ett värre kort att inte flaskhalsa med det systemet..."

Jag ser inte det bryta mot några regler alls.... och det jag skrev ovanför? Well, mitt sätt att utrycka att att jag anser att han borde tänka efter på vad han köper.

Sen att du försöker skrämma upp mig/hota mig med varningar/bans spelar för inte någon roll alls, jag vet vem du är och hur du är, jag är inte den första du whinar på bara för att du är så kontrollberoende och tror att du kan styra och ställa folks insikter och åsikter.

Tycker verkligen det är dags för lite "regeringsbyte" här på NH.
Jag förstår verkligen varför aktiviteten här är lägre än på andra forums..

Mina fem öre, som fortfarande inte bryter mot någon regel..
(Du har ju själv en anmärkning på SweC så en ängel är du ju knappast?
Denstore: 1 varning för spam och personliga påhopp)
Moderator på ett forum och personangrepp på ett forum.

====================

Och nu vet vi vad för dator han har och en Xps har lite bättre utgångsläge än en vanlig te.x celeron dell.

Byt gärna ut minnet mot något bättre 2gb´s par och lite kylning/klockning på systemet så får du bättre fart på ditt framtida grafikkort.

Danne980
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 509
1083795
October 6, 2006 - 11:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Håller med DenSore om att jag tror du kan använda processorn ett tag till (beror iofs lite på vad du har för skärm och vill spela i för upplösning. Även kraven på bildkvaliten spelar roll). Därimot en sak jag läst om Dell rakt imot vad DenStore säger är att om man jämför med ett liknande system med lösa delar SOm båda ska vara likvärdiga presterar dell lite sämre. Men det var länge sedan jag läste det och det kanske bara var på någon speciell modell. Men om det ligger någon i det så kan det ju vara att man försöker få den 110% stabil i stället för att utnyttja hårvaran till max.

Tonen här inne i tråden skulle inte jag reagerat alls över om inte DenStore nämnde det. Kanske uttryckte Amstaff sig kanske lite klumpigt men man måste verkligen försöka missförstå det för att ta illa upp tycker jag.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1083809
October 7, 2006 - 7:15 am
sp_Permalink sp_Print

Hos Dell har man numera möjlighet att välja om man vill ha deras malware installerat eller inte. Det är den som gjort skillnaden i prestanda innan. Inget annat.

//Andreas

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1083813
October 7, 2006 - 7:45 am
sp_Permalink sp_Print

Danne980 wrote: Håller med DenSore om att jag tror du kan använda processorn ett tag till (beror iofs lite på vad du har för skärm och vill spela i för upplösning. Även kraven på bildkvaliten spelar roll). Därimot en sak jag läst om Dell rakt imot vad DenStore säger är att om man jämför med ett liknande system med lösa delar SOm båda ska vara likvärdiga presterar dell lite sämre. Men det var länge sedan jag läste det och det kanske bara var på någon speciell modell. Men om det ligger någon i det så kan det ju vara att man försöker få den 110% stabil i stället för att utnyttja hårvaran till max.

Tonen här inne i tråden skulle inte jag reagerat alls över om inte DenStore nämnde det. Kanske uttryckte Amstaff sig kanske lite klumpigt men man måste verkligen försöka missförstå det för att ta illa upp tycker jag.

Tack för en lugn och sansad reflektion. Jag skall bemöta den på bästa sätt.
Jag är medveten om att Dell har fått en aning sämre resultat i ett par tester än motsvarande maskiner från andra tillverkare. Som Delph1 nämner, så beror det på Dells egen mjukvara, men även som du säger, att man har som mål att bygga en så tyst och stabil maskin som möjligt. Ibland har Dell t.ex. haft speciella nedklockade grafikkort, just för att kunna försäkra garanterad kylning utan högt ljud. Detta betyder inte att de har valt budgetdelar, utan snarare brukar Dell ha rätt schyssta grejer i sina maskiner. Självklart är det inte som att bygga en maskin från botten med te finaste komponenterna man kan hitta, men det visar sig på priset också.
Jag är inte den som brukar försvara Dell. Jag tycker de bygger tråkiga maskiner i massproduktion, för folk som egentligen inte bryr sig. Men det är svårt att säga att de inte är prisvärda, och direkt fel att säga att de använder sig av dåliga delar.

När det gäller Amstaffs inlägg, så är jag fantastiskt trött på folk som envisas med att hugga in med inlägg som "haha..förlåt men..lol", och sen följer en helt ogrundad sågning av personens maskin, och dess möjligheter att göra vad personen frågade om. Visst, folk har olika sätt att uttrycka sig, men vad är det för mening att tillföra spydigheter och ge felaktiga råd? Jag tycker inte det tillför någonting. Snarare tvärt om.

Danne980
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 509
1084765
October 11, 2006 - 10:52 am
sp_Permalink sp_Print

En sak till om Dell datorer lite offtopic men endå. Varför skiljer det så mycket på XPS modellen jämfört med den andra prestanda modellen. Har gjort 2 st likadana påket nu och xps modellen är 5000:- dyrare?

GRANSKA DIN SAMMANFATTNING
Grattis! Ditt system är färdigt att byggas
Vi har markerat några rekommendationer åt dig i grönt nedan
Komponenter
PROCESSOR Intel® Core™ 2 Duo E6600 processor (2.40GHz, 1066MHz, 4MB cache) redigera
OPERATIVSYSTEM Äkta Windows® XP Home Edition (Engelskt) redigera
SINNESRO Premium XPS-service, 1 år, Engelskt språk (inkl. spel- och på-plats-support) redigera

Dell rekommenderar
Öka din produktivitet och få sinnesro, så du inte behöver oroa dig om något går sönder!
3år Baspaket, 3 års service på plats
Hjälp mig att välja
Upgrade to Premium XPS-service, 3 år, Engelskt språk (inkl. spel- och på-plats-support) [lägg till 2 112,50 kr eller 83:-/månad1] MINNE 4GB Dual Channel DDR2 677MHz [4x1GB] Memory redigera
HÅRDDISK 500GB Serial ATA RAID 0 Stripe [2x250GB 7200rpm drives with DataBurst™ cache] redigera
OPTISK(A) ENHET(ER) 16X DVD+/-RW Drive redigera
GRAFIKKORT 256MB nVidia™ GeForce 7900GS graphics card redigera
Tillbehör
BILDSKÄRM Ingen skärm vald redigera

Dell rekommenderar
Dell rekommenderar: 17" digital plattskärm Dell 17'' 1707FP UltraSharp™ Digital Plattskärm TCO'99 (Hög/Sänkbar)
Hjälp mig att välja
Upgrade to Dell 17'' 1707FP UltraSharp™ Digital Plattskärm TCO'99 (Hög/Sänkbar) [lägg till 2 362,49 kr eller 93:-/månad1] WIDESCREENSKÄRM No 3007WFP Monitor redigera
LJUDKORT Sound Blaster X-Fi Xtreme Music card,PCI w/Dolby Digital,7.1 speaker surround and THX certification redigera
HÖGTALARE Ej högtalare redigera
TANGENTBORD Enhanced USB Multimedia Keyboard - Swe/Fin (QWERTY) redigera
MUS Dell optisk USB-mus med två knappar och rullhjul ¿ svart redigera
DISKETT-/MEDIAENHETER No Floppy Drive redigera
MEDIAKORTLÄSARE Internal 13-in-1 Media Card Reader redigera
MODEM Inget modem vald redigera

Pris 20120kr
----------------------------------------
Komponenter
PROCESSOR Intel® Core® 2 Duo® E6600 Processor (2.4GHz, 1066MHz, 4MB) redigera
OPERATIVSYSTEM Äkta Windows® XP Home Edition, SP2 redigera
SINNESRO Hämt- och returservice, endast 1 år redigera
MINNE 4096MB Dual Channel DDR2 533MHz (4x1024MB) Minne redigera
HÅRDDISK 500GB Serial ATA RAID 0 Stripe [2x250GB 7200rpm drives with DataBurst™ cache] redigera
OPTISK(A) ENHET(ER) 16X DVD+/-RW Drive redigera
GRAFIKKORT 256MB nVidia™ GeForce 7900GS graphics card redigera
Tillbehör
BILDSKÄRM Ingen skärm vald redigera

Dell rekommenderar
Dell rekommenderar: 17" digital plattskärm Dell 17'' 1707FP UltraSharp™ Digital Plattskärm TCO'99 (Hög/Sänkbar)
Hjälp mig att välja
Upgrade to Dell 17'' 1707FP UltraSharp™ Digital Plattskärm TCO'99 (Hög/Sänkbar) [lägg till 2 362,49 kr eller 92:-/månad1] LJUDKORT Sound Blaster X-Fi Xtreme Music card,PCI w/Dolby Digital,7.1 speaker surround and THX certification redigera
HÖGTALARE Ej högtalare redigera
TANGENTBORD Dell Entry Quietkey USB Keyboard - Swe/Fin (QWERTY) redigera
MUS Dell USB-mus med två knappar och rullhjul ¿ svart redigera
DISKETT-/MEDIAENHETER Internal 13-in-1 Media Card Reader redigera
MODEM Inget modem vald redigera
Pris: 15728:-

Kollade tjänster och programvaror garantier alla är desamma på de 2 maskinerna.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 457
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL