Nya högtalare|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nya högtalare
raazer
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 22, 2007 - 7:37 am
sp_Permalink sp_Print

Hejsan!
Går numera i tankar att köpa ett par nya högtalare. Penning jag hade tänkt mej att lägga ner är väll runt ett lakan. Jag har funderat lite på Logitechs Z-10. Gillar dens design och display men har läst olika tycken om dess ljud. Enligt de flesta källorna är det vara piss eller halvbra, men det finns även någon som säger att det blir kanon om man bara mixtrar lite med mediaspelaren och EQn. Så jag undrar såklart e det något att ha? Jag är kanske inte den mest kräsna när det gäller ljud, men man vill ju inte få ont i öronen eller skämmas över det (:
Om annars finns det något annat par högtalare som är i samma prisklass att rekommendera

Vore gött med lite hjälp, Är själv lite komfunderad (:

Logitech Z-10 - http://www.logitech.com/index.cfm/s...02&cl=se,sv

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
1152825
August 22, 2007 - 9:15 am
sp_Permalink sp_Print

Har hört dom litegranna på webhallen, dom hade såna ståendes ute en gång med lite musik. Det lät hyffsat bra, bättre än man skulle kunna tro av att se dom. Dom såg även rätt tunga ut o större än vad dom ser ut att vara på bilden

Jag skulle ändå ta något med en separat baslåda. Det kan göra stor skillnad när man ser på film eller så.

Dom här till exempel:

http://www.webhallen.com/prod......p?id=47162

Men sen så har du såna här för nästan samma pris:

http://www.webhallen.com/prod......p?id=34094

Jag har inte hört någon av dom personligen men generellt så litar jag på logitech när det gäller datorljud. Har hört deras 2.1 högtalare för 200 kr och det lät förvånansvärt bra för priset (inget jag skulle nöja mig med men iaf). Kan inte tänka mig att nån av dessa två är alldeles hemska. Du kanske inte får så imponerande ljudvolymer utan att det knastrar men vid normal volym så lär det låta helt ok. Tycker iaf att 5.1 ljud för under tusingen är ett riktigt kap 😉

EDIT: Jo förresten jag har hört väldigt mycket bra om märket Klipsch. Dom brukar oftast vara lite dyrare men om hälften av vad recensenterna säger är sant så är dom värda investeringen.
Hos datorbutiken.com finns dom för 1495 kr
http://www.prisjakt.se/produkt.....hp?p=67028

raazer
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
1152830
August 22, 2007 - 9:54 am
sp_Permalink sp_Print

ah tack =) jag har tittat (och tittar ) runt lite på dem men är endå mer inne på Z-10 någon som vet något om dem eller har ytterligare något förslag? (=

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
1152843
August 22, 2007 - 12:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du skall ha bra bas så skall du helt klart ta med sublåda, själv kör jag med Logitechs Z 2300 och de rockar när man skruvar upp ljudet, naturligtvis funkar de också på lägre volym, men de gör så byxbenen fladdrar iaf 😛
De finns hos Netonet för 1295:-

phatball
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 119
1153473
August 26, 2007 - 9:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag funderar på att införskaffa antingen ett Hercules XPS 2.140 eller ett dito 2.160 högtalarsystem - den förstnämnda modellen har en total output på 40w (80w max) och innehåller 2x10w satelliter samt en 20w subwoofer, medan den sistnämnda har en total output på 60w och en peak på 120, och innehåller således 2x15w satelliter samt en 30w subwoofer.

Gör den effektdifferensen dem emellan nämnvärd skillnad i tryck eller är den blott marginell? Nån som har en aning? Om nån har en hum, så får ni gärna upplysa mig om detta..

/Marcus

Fangtastic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 291
1153528
August 27, 2007 - 10:47 am
sp_Permalink sp_Print

Jalle64 wrote: Om du skall ha bra bas så skall du helt klart ta med sublåda, själv kör jag med Logitechs Z 2300 och de rockar när man skruvar upp ljudet, naturligtvis funkar de också på lägre volym, men de gör så byxbenen fladdrar iaf 😛
De finns hos Netonet för 1295:-

Instämmer, har själv z 2300 och de är bra tryck i bompalådan faktiskt. 😛

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
1153536
August 27, 2007 - 11:50 am
sp_Permalink sp_Print

phatball wrote: Jag funderar på att införskaffa antingen ett Hercules XPS 2.140 eller ett dito 2.160 högtalarsystem - den förstnämnda modellen har en total output på 40w (80w max) och innehåller 2x10w satelliter samt en 20w subwoofer, medan den sistnämnda har en total output på 60w och en peak på 120, och innehåller således 2x15w satelliter samt en 30w subwoofer.

Gör den effektdifferensen dem emellan nämnvärd skillnad i tryck eller är den blott marginell? Nån som har en aning? Om nån har en hum, så får ni gärna upplysa mig om detta..

/Marcus

Ofta har watt:en mindre betydelse för "snyggheten" i ljudet, om jag skulle köpa dessa du talar om, skulle jag kolla på recentioner här på nätet, eller ännu bättre gå och lyssna på dem i "real world" wink

Combat
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 855
1154448
September 2, 2007 - 6:49 pm
sp_Permalink sp_Print

jag skulle säga att det är bra ljud. är väl inte direkt THX klassat, men garanterat godkännt. bra bas och schysst tryck i högtalarna, jag ska nog köpa ett par själva. garanterat prisvärda iaf 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 215
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL