May 28, 2001
Tjena grabbar!
Nu så är det äntligen dags jag ska köpa 2 helt nya system, ett till mig och ett till min civilingenjör studerande syster, och det blir AMD så klart!
Jag är ju en prestanda jagande kille och kräver hög prestanda, syster yster spelar inte spel men jobbar mycket med bilder då hon är hobbyfotograf och hon kräver stabilitet snabbhet och TYSTNAD!
Vi ska båda ha Athlon XP 1900+
Våra system kommer att på ett ungefär se ut så här:
1. Epox 8KHA+
2. Athlon XP 1900+(så klart)
3. 512MB DDR-RAM
4. Soundblaster Live! Platinum (Syster räcker det med vanligt Live!)
5. En säker brännare tex Plextor
6. cd-rom typ NEC 52x
7. [Burken är jag tveksam till lutar åt denna http://195.70.174.166/rubweb/handel.asp ] Syster vill ha en Aopen MIDI!
8. Grafikkort är sååå dyrt så jag funderar om jag ska hänga kvar vid mitt Gf2GTS!?
Syster håller som sagt på mycket med bilder och annat kul så förslag på kort är välkommet!
Sen tillkommer så klart annat krimskrams men det är inte det viktigaste nu.
Lämna gärna förslag eller synpunkter så ska jag se om inte syster yster kan komma och säga sitt!
Mvh Christer
May 28, 2001
October 5, 2001
Om hon inte ska spela så är ju ett Matrox något att fundera på...deras bildkvalité är bra enligt mig...kylningen är ju en annan fråga...finns ju stora monster...själv kör jag en Taisol CGK760092 på min XP 1700+...ska byta ut den lilla fläkten mot en Zalman 92mm monterad på en medföljande arm...
May 28, 2001
October 5, 2001
Jag kör Taisol...min CPU är lite varm med originalkylningen men min lilla "modifiering" så blir den både tyst och kall...Matroxen är inte världens snabbaste...får 2300 3DMark i 800x600 32 bit...så världens snabbaste är det inte...kvaliteten är det annat med...bilden är underbar i 2D...tycker jag...
October 9, 2001
On 2001-12-02 13:34, MadMax wrote:
Jag funderar på en Taisol eller Alpha kylfläns, alphan är ju häftig men inte speciellt tyst.
Matrox korten, är de snabba osv, det behöver väl inte vara Gf3 prestanda på det men kvalitén är väl ett krav..Kom gärna med mer förslag och tankar!
Mvh Christer
I ditt första inlägg sa du att du ville ha prestanda, det ända kortet fu kan få GF3 prestanda me e just GF3....
August 22, 2005
Jag funderar på en Taisol eller Alpha kylfläns, alphan är ju häftig men inte speciellt tyst.
Matrox korten, är de snabba osv, det behöver väl inte vara Gf3 prestanda på det men kvalitén är väl ett krav..Kom gärna med mer förslag och tankar!
Mvh Christer
HAHA l9ol, alpha är kylflänsen, fläkten är en DELTA, köp en anna fläkt om dne är för högljudd, typ en papst 80mm.
September 3, 2001
On 2001-12-02 14:35, ksw wrote:
Mvh Christer
HAHA l9ol, alpha är kylflänsen, fläkten är en DELTA, köp en anna fläkt om dne är för högljudd, typ en papst 80mm.
duger papsten bra till alphan???
October 5, 2001
Såvitt jag minns så kallas hela kylaren Alpha Pal 8045...och ja det är en Delta på, men den säljs ju med kylaren...Så han kallar den kylare so what? Det är ju det...dessutom...en papst 80mm flyttar inte direkt mycket luft...särskilt inte den på 12 Dba...Skaffa en 92 mm o montera ovanför...ger garanterat en bättre kylning...säkrare med eftersom man inte behöver skruva fast skiten...om man köper Epox 8KHA+ så måste man nämligen akta baksidan och dessutom slipa bort 2mm på sidan så den passar...
October 5, 2001
Japp...läs detta så...
http://www.micforg.co.jp/mb_in.....pox_note_2
http://www.micforg.co.jp/image.....erence.jpg
Inte 100% tillförlitligt men...det är den enda infon jag hittat om Epox med Alpha...och jag lutar åt att hålla med när jag har ett som surrar i burken just som jag skriver...det är rätt trångt runt sockeln...
AMD XP 1700+|512 Mb RAM|IBM 60 Gxp (Ja trots kritik)|Epox 8KHA+|Chieftec silver case| Taisol CGK760092 (med 92 mm zalman fläkt...kör originalkylning pga felleverans)|80 mm Zalman som blåser över disk @ 20 CFM = 20 Dba|inkommande är en extra 80 mm och rätt
[ Detta Inlägg ändrades av: Jehrad den 2001-12-02 19:17 ]
May 28, 2001
Tack för alla åsikter!
Nu är det ju som sagt två system, 1.(mitt) som ska vara snabbt som attan 2.(systers) Som ska vara snabbt(arbetsmiljö) stabilt och tyst!
Nu har jag iaf bestämt mig för alphan men behöver en till syster som ska ha en tyst/effektiv kylare eftersom hon kommer att ha en MIDI låda!
Mer förslag på Ljudkort/hårddiskar mm!?
Detta ska bli 2 perfekta system för dess syften!
3 Guest(s)