Nyårsbugg i BIOS?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nyårsbugg i BIOS?
Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 3, 2007 - 9:56 pm
sp_Permalink sp_Print

En dramatisk roman av Relaxia...

Based on a true story...

klockan är 2230. Det är nyårsafton och servern tickar på fint. Surfar lite och allt är frid och fröjd. servern lämnas.
Klockan är 0130 och lampor och datorer ska släckas. En sista koll på servern innan den lämnas för natten.

DAM DAM DAM DAM.... *spänning*

Det händer inget!!! Skärmen förblir svart trors att den borde komma igång. Den optiska musen lyser och det röda ljuset blir mer intensivt vid rörelse.
Det klappras lite på tangentbordet utan resultat. Tillslut sträcker sig ett nervöst finger till NumLock och strycker ner den svarta tangenten i hopp om ett svar genom en grön 3mm lysdiod, men det kommer inget svar. Dioden förblir död!
Ett darrande finger sträcker sig för att nå den förbjudna powerknappen. Den hålls in en stund. En lång tysnad sprider sig. Den tycks vara en evighet. Knappen trycks in ytterligare en gång. Som en massiv tsunami kommer ett illaljudande skårrande ljud och nästintill sliter sönder de ömtåliga audiofiltrumhinnorna. Det är den besynnerliga nordbryggefläkten som besväras med att inte hålla kvalité. Ljudet avtar dock sakta för att efter en stund helt försvinna.
I hopp om att maskineriet nu skall ha hoppat igång normalt far blicken snabbt upp mot den underbart vackra Herculesskärmen, men ingen skillnad mot tidigare.
Efter lite kånkande och omkopplande för felsökning så syns det på LED-sifferdisplayen på moderkortet att BIOS-uppstartssekvensen verkar gå runt i loopar, och vissa felkoder finns inte ens med i manualen. Något är väldigt galet.

Varför bootar inte bios normalt? Varför skulle windows stängas ner pga bios? NÄR hände det? VEM ÄR MÖRDAREN?!!!

CyberDyne
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 211
1107132
January 4, 2007 - 12:11 am
sp_Permalink sp_Print

Man kan ju undra om det bara är ren och skär slump eller om det är nyåret som orsakar det? Visserligen förstår jag inte varför 06 inte skulle kunna bli 07 utan problem, och om man antar att så lite som 365 personer/år får datorproblem, så är det ju ändå statistiskt sett någon stackare som drabbas på nyåret.

Därmed konstaterar jag att det helt enkelt är ett vanligt fel som inte har någon som helst anknytning till byte av år. 🙂

Antar att du testat CCMOS osv? Om datorn inte ens POSTAR finns det ju tyvärr inte så mycket som kan fela. Kan ju vara värt att plocka isär och ihop systemet om problemet dröjer sig kvar. Menom processorn bråkar skulle ju datorn med största sannolikhet pipa, om minnet brakat ihop skulle den pipa, etc... Måste vara något omfattande fel, men alla omfattande fel brukar åtföljas av ett omfattande varningssystem.

Kul att se vart problemet ligger sen. 🙂

Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
1107216
January 4, 2007 - 10:10 am
sp_Permalink sp_Print

Moderkortet har faktiskt tidigare krånglat. För typ 1½ år sen eller nåt, vid ett sparande av ny inställning i BIOS så gick något riktigt illa och det hände verkligen ingenting när jag försökte boota. Fläktar gick igång med inget annat. Moderkortet är ett AN7 och jag fick tag på ett NF7 mobo som hade ett likadant bioschip, så jag lyckades lägga in nytt bios på chippet genom hot-swappning. Ska försöka med det igen, men måste få tag på moderkortet igen. Tror brosan har det nu.

Då hände det ju vid ett sparande. Denna gång måste det ha hänt något under vanlig drift. Det tycker jag är lite skummt eftersom det är ju bara vid uppstart som bios används.

Om jag lyckas få igång maskineriet igen ska jag nog ta och ta bort bioschipet efter start och sen låsa in det på ett säkert ställe så ingen kan fiffla med det under drift. :bgrin:

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 256
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL