Nybörjar fråga!|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nybörjar fråga!
rfd
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 91
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 20, 2002 - 3:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Tänkte plocka ihop en maskin å märkte att det är moderkort som är det svåra att välja...

Finns det något speciellt märke man ska satsa på?

Ge mig gärna lite tips till en "vanlig" P4.

//Tack på förhand

Lukas
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1132
194552
August 20, 2002 - 4:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Nja jag vet inte det.. men om du vill satsa på ett p4 och gardera dig för framtiden för du satsa på ett mobo (moderkort) med 533 i fsb och gärna ska det finnas AGP 8x MEN det viktigaste är att satsa på ett intel chip.. inte SIS för det suger fett 🙂 det har en polare lärt mig 🙂

Sen är det alltid trevligt med ATA 133 så du får fullt ut av dom nyaste hårddiskarna..

Inbyggt LAN (Local Area Network) är också trevligt om du har bredband eller ADSL men absolut inget krav..

Inbyggt ljud ex AC'97 kan också vara bra om du inte vill satsa på ett 5.1 system eller inte kräver det bästa ljudkortet som finns

Hoppas Det Hjälpte 🙂

Bopper
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 470
194571
August 20, 2002 - 4:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Använder Intel och AMD olika FSB, eller har jag missförstått nåt? Jag har bara 133 på mitt MSI-kort till AMD Athlon XP, jämfört med 533 ovan 😕

Lukas
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1132
194679
August 21, 2002 - 6:09 am
sp_Permalink sp_Print

Ja 🙂 så är fallet vettu.. laugh laugh laugh laugh laugh laugh laugh laugh laugh laugh laugh laugh

rfd
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 91
194687
August 21, 2002 - 6:57 am
sp_Permalink sp_Print

OKi man tackar för tipsen men när det gäller märke då?

ex-con
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 268
194699
August 21, 2002 - 8:08 am
sp_Permalink sp_Print

Lukascool wrote: Nja jag vet inte det.. men om du vill satsa på ett p4 och gardera dig för framtiden för du satsa på ett mobo (moderkort) med 533 i fsb och gärna ska det finnas AGP 8x MEN det viktigaste är att satsa på ett intel chip.. inte SIS för det suger fett 🙂 det har en polare lärt mig 🙂

Sen är det alltid trevligt med ATA 133 så du får fullt ut av dom nyaste hårddiskarna..

Inbyggt LAN (Local Area Network) är också trevligt om du har bredband eller ADSL men absolut inget krav..

Inbyggt ljud ex AC'97 kan också vara bra om du inte vill satsa på ett 5.1 system eller inte kräver det bästa ljudkortet som finns

Hoppas Det Hjälpte 🙂

vill bara tillägga att SiS suger inte i jämnförelse med Intel....visst presterar Intel´s chipset lite bättre men SiS suger absolut inte, så din polare kan ta o köra upp nånting nånstans där de inte hör hemma 😀

ATA-133 stöds endast av maxtor.....tror inte det komemr att bli någon standard då Serial-ATA ligger och lurar bakom hörnet.

Inbyggt ljud....de e alltid en fråga om vad man kräver....på mitt asus p4s533 så har jag ett inbyggt ljudkort som duger alldeles utmärkt för mej....men jag använder SB Audigy för jag fick det oerhört billigt 😉

Inbyggt Lan e ju något som alltid passar utmärkt om man inte har krav på 1Gbit nätverk

YemanCool
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1301
194734
August 21, 2002 - 11:00 am
sp_Permalink sp_Print

Ärligt talat så tror jag inte de spelar någon större roll vilket chips man har på sitt moderkort, de är marginella skilnader som aldirg vi märker mycket av. Själv har jag AMD 760MPX Chipset och jag kan inte påstå att de är smäre än min polare som har VIA.
Se gärna till att få funktioner som raid, ata 133 AGP 8x på ditt moderkort för att gardera inför framtiden.
Intregerade ljud och nätverkskort burkar jag försöka undvia eftersom de lätt i framtiden kan bli probelm med drivrutiner till dom enheterna som drar ut på tiden osv. och de fungerar aldig bra att ha en massa oinstallerade enheter som ligger och spökar! Näe satsa du på på något billigt SB ljudkort, typ 1024 eller nått. Näterkskort kostar ca 200kr av märket 3com som ger bra support.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 281
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL