July 8, 2007
Hej, har nu 512 MB minne i min dator, men vill ha 1 GB minne.
((jag har aldrig öppnat min dator tidigare och bävar lite inför detta! Men det ska visst inte vara alltför svårt att byta minne!! lite pirrigt, detta))
Försökte få reda på vad det var för sorts minne jag hade egentligen.
När jag kollade information i BIOS (när man trycker på f2 vid boot) att det var minne av typen DDR400
. I instruktionsboken till datorn (emachines) står detbara DIMM. Men det är väl samma sak som DDR (?)
Jag har fyra kortplatser, i nuläget finns det 2 stycken kort som är på 256MB vardera. Dom ligger i varannan korplats, så den plats som är närmast varje kort är tom.
Det stod även i nåt diagnostiseringsprogram att det är stöd både för "dual layer" och nåt annat som jag inte minns.
Information som kanske kan vara till nån hjälp att besvara min fråga:
Motherboard
manufacturer: Intel Corporation
model D915GAG - AAC87709-302
Chipset: Intel - i915P/i915G - Rev B1
Sothbridge: Intel - 82801FB (ICH6)
Sensor: ITE - 7401
Vidare från intels hemsida:
* 2.6 V (only) DDR SDRAM DIMMs with gold-plated contacts
* Unbuffered, single-sided or double-sided DIMMs with the following restriction: Double-sided DIMMs with x16 organization are not supported.
* 4 GB maximum total system memory
* Minimum total system memory: 128 MB
* Non-ECC DIMMs
* Serial Presence Detect
* DDR 400 MHz and DDR 333 MHz SDRAM DIMMs
Fråga: om jag vill ha 1GB minne, kan jag då helt enkelt stoppa i ett 512 MB-kort i någon av de tomma kortplatserna, så att en av de 4 slottarna blir tomma? ((Eller måste jag köpa 2 stycken 256 MB-kort??))
Fråga2: måste det nya kortet eller de två nya korten ha exakt samma specifikationer som de gamla? Det finns ju DIMM-kort med 333 Mhz. Kan man köpa tex två nya med 400 fast de två äldsta är 300? Hur noga är det med sånt?
Tacksam för svar!! jag har verkligen letat runt en massa och inte hittat ett svar på detta hittills.
July 1, 2005
Hej! utan att gå in i detalj så för att göra det enkelt för dig så köp dessa eller andra med likvärdig specifikation av ett annat märke och storlek samt pris..
https://www.datorbutiken.com/h.....24TWX400C2
Sen byter du ett och ett =]. har du tur så kanske du kan komma över 2*1024mb minnen istället.. allt hänger på vad du ska göra med datorn och hur mycket pengar du är beredd att lägga ut.
January 8, 2003
Eftersom den ska klara totalt 4 gb minne så klarar den 1 gb stickor, så varför inte slå på stort å köpa denna? https://www.datorbutiken.com/h.....24DDRCV400
Bättre mer minne än snabbt när du ändå har 2 äldre stickor och en företagsdator som säkerligen inte stödjer överklockning av minnena.
April 13, 2004
CameL_ToE wrote: Hej! utan att gå in i detalj så för att göra det enkelt för dig så köp dessa eller andra med likvärdig specifikation av ett annat märke och storlek samt pris..
https://www.datorbutiken.com/h.....24TWX400C2
Sen byter du ett och ett =]. har du tur så kanske du kan komma över 2*1024mb minnen istället.. allt hänger på vad du ska göra med datorn och hur mycket pengar du är beredd att lägga ut.
Off Topic: Det var en annorlunda prolle du kör med, är det efterföljaren till Athlon 64 😎
July 8, 2007
jag spelar aldrig spel, så jag är faktiskt fortfarande otroligt nöjd med min dator som fungerar snabbt och smooth att använda word, access, ladda ner och bränna lite film osv..
När jag har för mycket igång (speciellt Nero tycks vara ovanligt klumpigt och minneskrävande) så kan det gå lite långsamt. T ex. om jag skall konvertera avi-filer i convertXtoDVD, och sen öppa en rar-arkiv.. nej det går knappt samtidigt.
Detta komme jag väl kunna snabba upp datorn med lite bättre minne. 1 Gb istället för 512 - det är ju dubbelt upp!
Processor och sånt är jag nöjd med och tänker inte byta. Den funkar utmärkt till alla nyttoprogram, och de enda som behöver mer avancerade processorer än en pentium4 på 2 mhz är väl barn som spelar tunga grafikkträvande datorspel?
January 8, 2003
bollon wrote: Just det - kan nån svara på frågan jag ställde: kan man stoppa in ett tredje minneskort och låta en slot stå tom? måste minneskortet/minneskorten man tillsätter vara av samma storlek som de som sitter i?
Sålänge det inte är rdram ska det gå hur bra som helst och blanda och bara använda 3 slots av de 4 som finns, köp 1gig minnes stickan så ska du klara dig ett tag till och tom kunna köra Vista på den om det blir aktuellt.
July 8, 2007
En person som verkade vara nån sorts expert på ett annat forum, skrev något om att om jag stoppar i ett 512 kort (så det blir 2 stycken 256 mb, och ett 512 mb och 1 tom slot) så arbetar datorn inte i "dual channel mode" längre, och att det skulle innebära att det går långsammare än det borde
Håller ni med om detta, eller är det fel det hon säger?
July 8, 2007
Ok, dual channel-mode gör lite skillnad, men ändå inte såpass stor att det spelar någon roll?
Vad tror ni om nåt av dom här?
http://www.dataparadiset.se/pr.....?pid=31602
http://www.dataparadiset.se/pr.....?pid=31602
fråga: Kan man uppnå bibehållet dual-channel-mode, eftersom dom två korten är lika, och dom första två korten är lika? Eller måste de nya korten vara av exakt samma typ som de gamla?
fråga: om båda korten är såkallade DDR DIMM (eller som det stod i Bios, DDR400 - vilket väl inte är detsamma som att de har 400 Mhz?).
Vad spelar saker som hur många Mhz för roll? Måste de nya korten ha samma Mhz som de gamla? Och hur är det med det här med "clocks"?
Jag vet inte exakt vad de gamla korten har för specifikationer, exakt, men detta fick jag fram genom några diagnostiseringsprogram:
programmet hette nåt i stil med "SIW" (!!) :
Devide locator J6H1
Capacity 256MB
Speed 400 MHz
Data width 64 bin
Band label CHAN A DIMM 0
Total Width 64
Type Detail: synchronous
enligt programmet CpuZ fick jag bla följande
Slot#1: DDR
Module Size: 256 MB - correction: none
Max Bandwidth: PC3200 (200 Mhz) -
registred: no
Manufacturer: Samsung - Buffered: no
Part number: M3 68L3223ETM-CCC - EPP: no
Serial number: F5070D02
under en flik i cpu-Z , memory, fick jag också fram detta:
Type: DDR
Channels: Dual
Size 512 Mb.
Frequency 133.3 Mhz
FSB DRAM: 1:1
CAS# Latency: 3.0 clocks
Ras# to Cas# Delay: 3 clocks
Ras# Precharge: 3 clocks
Cycle time(tras): 8 clocks
Fråga: är mina nuvarande kort av typen 200 Mhz, 133 Mhz eller 400 Mhz?
Enligt Siw stod det ju "Speed 400 MHz", men i programmet CpuZ stod det "Max Bandwidth: PC3200 (200 Mhz)", men i en annan flik stod det "Frequency 133.3 Mhz"
Fråga: Kort sagt: vad har jag för typ av kort? Kan jag köpa ett DDR kort med 333MHZ likväl som ett med 400MHZ? Är 400MHZ märkbart bättre än 300 ?
Fråga: Är det här med clocks nåt som måste vara likadant på alla kort? Är 3 bättre än 2.5? Funkar korten även om det är olika clock-nummer?
DDR DIMM, fattar jag att jag har, 184 pinskort är det, det fattar jag. "CAS# Latency: 3.0 clocks" betyder kanske att jag ska välja ett kort med specifikationen 3 clocks, antar jag..
Men kan jag välja vilken hastighet som helst? Nån sa nåt att om man har kort med lägre mhz-frekvens så kommer även de kort som har högre frekvens att arbeta efter det, stämmer detta?
Om jag köper två 512Mb kort, typ dom jag länkade till ovanför, är det lönt att ha kvar dom två gamla 256 MB-korten? kan dom liksom dra ner prestandan?
January 8, 2003
Bussen på moderkortet till minnena är 200 fsb men eftersom minnena kör i DDR (dual data read) så dubblas hastigheten till 400mhz. Vilka 3200 (400mhz) minnen som helst ska funka. Hade bara 3 minnes slots på mitt mobo där 3st 512 stickor gick bra i dual så det ska inte behövas jämnt antal stickor eller lika mycket minne på varje minnesbank.
April 13, 2004
Dadde wrote: Bussen på moderkortet till minnena är 200 fsb men eftersom minnena kör i DDR (dual data read) så dubblas hastigheten till 400mhz. Vilka 3200 (400mhz) minnen som helst ska funka. Hade bara 3 minnes slots på mitt mobo där 3st 512 stickor gick bra i dual så det ska inte behövas jämnt antal stickor eller lika mycket minne på varje minnesbank.
Dualchannel på tre stickor har bara funkat i nforce2 kretsar vad jag vet iaf, så skall du fortsätta köra dualchannel så köp två likadana stickor co sätt i dem i de två överblivna platserna, så skall det funka 😛
1 Guest(s)