October 11, 2002
Tjaba!
Jag har ett större problem med min nya stationära jag köpt! (se delar nedan) från dustin!
Fröjd och lycka när jag får hem grejerna från dustin och kopplar ihop allt!
Jag installerar win 7 ulitmate och allt är helt ok uppdeterar och allt! Jag benchmarkar i windows för att se allt står rätt till,
men efter jag stängde av datorn började problemet.
Helt enkelt blir FETA bluescreen med mem_failiure 0x0000 osv. jag svär frenetiskt då det inte fungerar nån av de flertal uppstarterna jag försöker med. Nä då tar jag och börjar om från början genom att ta bort partitioner i windows installation via boot från dvd. men icke icke tom isntallationsprogrammet krashar!! flertal gånger tom. ibland när den ska bara starta upp, ibland efter att jag väljer språkfunktioner.
skit då tänker jag så jag provar i med gammal xp skiva, och partionerar via den. sen i med win 7. samma problem kvarstår.
Eftersom jag vet att xp inte kräver lika mycket drivisar m.m så tar jag och försöker med den. installationen går igång, men STANNAR på installing files till hårddisken. efter 30 mins väntan kommer det upp att den inte kunde skriva till disken. nu börjar jag bli förbannad. så jag testade en gång till och lyckades installera xp. eftersom det gick då(och kunde installera ett operativsystem då ska den ju fungera) provade jag IGEN med win7 men icke, samma krash vid installation.
Grejerna
INTEL CORE I5 750 2.66GHZ 8MB S-1156
ASUS P7P55D EVO P55 S-1156 ATX
CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC10600 1333MHZ (2X2GB)
ASUS GEFORCE GTX 275 896MB DDR3 PCI-E DVI
WESTERN DIGITAL CAVIAR BLACK 640GB 7200RPM SATA/300 32MB
funderade ett tag, sen ryckte jag ur hdd:n och la i min gamla sata disk som jag ville byta ut. installerade windows 7 utan problem och använder detta nu.
nu har jag kopplat i min nyinköpta hdd som slave och frågan är vad ska jag göra nu för att verkligen hårdtesta om det är den det är fel på?
har ni nått annat tips på vad jag kan göra?
tilläggas kan att jag endast partionerat och formaterat 200gig av 640 då jag tänkte att detta ska endast bli system m.m. spelar det någon roll?
och sista frågan om det ÄR hddn hur gör jag för att reklamera ärendet?
Ironiska är ju att jag köpte WD caviar black av anledningen den skulle vara riktigt stabil hdd! haha!
hoppas nån kan hjälpa till.
EDIT: har provat med ett minne åt gånger och boota på. inga problem där! nåt mer man kan göra?
June 11, 2001
Testa med program som HD Tach 3.0 samt att när disken är slav kopiera över tex stora image/isofiler eller .vhd filer till disken och se om dom fungerar som dom ska. Kolla även med programmet gizmo om det kan få sin virituella hårddisksavbilder att fungera på disken (*.gdrive-filer) på så vis kan du se om disken skriver korrupta filer eller på annat sätt uppför sig konstigt.
Gizmo kan dessutom göra en massa andra saker med virtuella diskar och ramdisar så det står härliga till, så det är något man ska ska ha i sin programbank! Dessutom tar det bara några kb i bakgrunden.
January 9, 2004
Det finns ett program som heter HDtune. I det så finns en flik som heter nått i stil med "error check" eller nått. Det den gör är att dela upp disken i ett hundratal mindre bitar.Den försöker sedan skriva data till var och en va dessa för att se om det fungerar som det ska. Har du nått fel på disken så borde du få fram det där. Du kan annars göra low-format på den och se om det funkar bättre men det låter ju som en kass disk.
March 14, 2001
Skippa HDTune och används WDs egna program för att testa disken. Bränn och boota upp kör sedan det korta testet först och den långa sen. Det här programmet ska även användas innan man skickar den på eventuell RMA.
http://support.wdc.com/product.....38;lang=en
Är det något fel får du en kod som du kan kolla upp här:
http://support.wdc.com/techinf.....ang=en#v10
October 11, 2002
Snorch;1250951 wrote: Skippa HDTune och används WDs egna program för att testa disken. Bränn och boota upp kör sedan det korta testet först och den långa sen. Det här programmet ska även användas innan man skickar den på eventuell RMA.
http://support.wdc.com/product.....38;lang=en
Är det något fel får du en kod som du kan kolla upp här:
http://support.wdc.com/techinf.....ang=en#v10
tack för tips!
provade det och körde extended och 0 errors found! borde ju inte vara hddn då?
har provat att byta minnesplatser och inte köra dual på minnena för att testa om ena minnet är paj, men det funkar för båda..
March 10, 2003
Du kan testa dina minnen men Memtest86 och kolla om du får skrivfel eller så. Sedan såg jag inte vad du körde med för nätagg.
Du kör väl inget billigt ACE eller så i burken ?
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
October 11, 2002
October 11, 2002
June 11, 2001
Kolla följande på moderkortet:
1. Om DVD-spelaren är SATA, kolla att den är på den svarta kontakten märkt E1, se sidan 2-34 i manualen.
2. Prova med bara en minnessticka på minneskanal Dimm_A1 (Den ljusblåa kanalen närmast processorsockeln) Matchande par skall sedan installeras först i dom ljusblåa och sedan i dom mörka kanalerna. Se sidan 2-11 i manualen.
May 25, 2003
har haft samma fel... jag löste det ganska lätt när jag väl fattade det... gå in i bios och verkligen kolla så att allt står rätt till med hddn, sedan rensa disken och skapa endast den partionen du skall ha c på... installera sedan...
funkade för mig iaf, mitt bios hade fuckat upp sig, trode jag använde en hdd som inte var inkopplad...
1 Guest(s)