Nyt mobo + CPU, funderingar!|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nyt mobo + CPU, funderingar!
Matte_Lind
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 113
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 12, 2006 - 4:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Har en burk som nog ksa uppgraderas lite nu känner jag.

Just nu är det:
AMD Athlon XP "Barton" 2500+ Socket A (klockar den till 3000+)
RAM: 256+256+512=1GB CL2.5
GFX: LedTek WinFast A400 LE nVidia GeForce 6800LE 8/4 325/700 Orginal, jag kör det i 12/6 400/800 (stora "kopparmackan" kylningen på det)
300W Nätagg, mobot är ett "typ" MSI KT3 (men inte riktigt, mitt har lite nyare funktioner och komabilliteter än det "borde" ha) med ett VIA chipset.
40GB ATA-133 och en 200GB ATA-133.

GDet är ju just min processor jag vill byta ut men för det då blir det ju även mitt moderkort, då jag ganska så precis har köpt mitt grafikkort så är jag inte så sugen på att köpa ett nytt nu.

Hittade Asrock Dual moderkortet så att jag kan ha kvar mitt AGP kort men även ha möjligheten att uppgradeta till ett PCI-e.
Processor jag tänkte köpa till blir nog en AMD Athlon64 4200+ X2.
Så det blir ju en ordentlig skillnad på min 2500+(3000+) och en 4200+ DualCore

Moderkortet och CPU finns på NetSuperstore.se

Mobo:
http://www.netsuperstore.se/ca....._id=131347
CPU:
http://www.netsuperstore.se/ca.....hph5pptcn3

Jag har ju läst lite att det finns vissa problem med mobot just med FSB:n, kommer min CPU funka på moderkortet utan att flasha om och bara när jag ska klocka det som jag kommer behöva det?

Jag har nu bara 3st minnen och på det nya moderkorter kan jag ha 4st och det ill jag ju så klart ha så att et körs i dual chanel, på netvaruhuset hittade jag bara en annan 512MB (kingston, det har jag inte på min andra 512:a) men den var också på CL3, hur skulle det funka med de minnen jag har nu? (de jag har nu är så klart DDR400 PC3200)

Jag antar också att den nya CPU:n drar lite mer ström så kommer jag behöva ett nytt nätagg också då? Hur mycket behöver dte vara på i så fall? Vill gärna ha det hela så billigt som möjligt!!

Hoppas att ni kan hjälpa mig med mina frågor, tack på förhand. MVH Mathias.

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
1094560
November 16, 2006 - 8:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför inte göra som jag, kör Intel iställe. Jag har samma problem som du, en del gamla men ändå OK/bra komponenter. Därför satsade jag på ett mobo där många av mina delar passar. Jag valde följande:

*ASROCK 775DUAL-VSTA - S775 PT880PRO, DDR/DDR2, AGP PCI-E
*Intel C2D E6300 1,85GHz

Anledningen till att jag byter till Intel är för att de gör bättre Cpu:er, prestandamässigt.

Nu är ju mobot lite sunkigt men jag slipper att byta en massa delar, vilket sparar tid och pengar. I framtiden kommer jag nog byta till ett bättre mobo.

Antar att jag sätter myror i huvet på Dig, men ta det som ett möjligt alternativ att tänka på.

/Dani

matssjoberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 335
1094568
November 16, 2006 - 8:38 pm
sp_Permalink sp_Print

fast pci-e stödet på det kortet ska tydligen vara dåligt.
Källa:
http://www.datorbutiken.com/ho.....R775DUAL-V

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
1094627
November 17, 2006 - 9:05 am
sp_Permalink sp_Print

matssjoberg wrote: fast pci-e stödet på det kortet ska tydligen vara dåligt.
Källa:
http://www.datorbutiken.com/ho.....R775DUAL-V

Jo det har du rätt i! Det har jag missat. Men kortet kanske inte är ett kort att satsa på i det långa loppet utan mer ett övergångskort så du slipper byta alla delar. Jag kommer helt klart köpa ett mycket bättre mobo när jag har bytt ut mina delar.
Sen är det ju prisvärt tycker jag. Billigt med bra funktioner och en hel del slots.

/Dani

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1094634
November 17, 2006 - 9:27 am
sp_Permalink sp_Print

Man får vad man betalar för 😉

Matte_Lind
Medlem
Forum Posts: 113
1094646
November 17, 2006 - 10:44 am
sp_Permalink sp_Print

okej, tack för tipset men nej tack, för det första så tycker jagi nte om Intel alls och kommer aldrig att använda det 8förutsatt att ingen skulle komma och typ gw mig en BRA C2D processor till mig gratis)

Då det inte heller är jag som ska ha denna dator så bryr jag mig inte, det enda som gällde var typ att det skulle vara så billigt som möjligt, det finns nästintill inga krav alls på datorn så denna blir bra.

det som den ersätter vet jag inte exakt men det var i alla fall bland annat 128MB RAM så man kan ju tänka sig att övriga datorn var i liknande form så denna blir ett mycket stort steg om man jämför.

Det finns inga 3D kvar på den alls då det aldrig kommer att utnyttjas så det integrerade grafikkortet kommer att duga alldeles perfekt.

att byta upp sig från 128MB till 512MB RAm blir ju stor skillnad, som att jämföra 512 MB med 2GB!

CPU:n som sitter i just nu kan jag inte tänka mig vara mer än änns 1 GHz och denna blir då 2.8 GHz (AMD:s PR-märkning 2800+!)

men tack för att ni tog er tid 🙂

Freddah
Medlem
Forum Posts: 124
1094676
November 17, 2006 - 1:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Matte_Lind wrote: okej, tack för tipset men nej tack, för det första så tycker jagi nte om Intel alls och kommer aldrig att använda det 8förutsatt att ingen skulle komma och typ gw mig en BRA C2D processor till mig gratis)

Då det inte heller är jag som ska ha denna dator så bryr jag mig inte, det enda som gällde var typ att det skulle vara så billigt som möjligt, det finns nästintill inga krav alls på datorn så denna blir bra.

det som den ersätter vet jag inte exakt men det var i alla fall bland annat 128MB RAM så man kan ju tänka sig att övriga datorn var i liknande form så denna blir ett mycket stort steg om man jämför.

Det finns inga 3D kvar på den alls då det aldrig kommer att utnyttjas så det integrerade grafikkortet kommer att duga alldeles perfekt.

att byta upp sig från 128MB till 512MB RAm blir ju stor skillnad, som att jämföra 512 MB med 2GB!

CPU:n som sitter i just nu kan jag inte tänka mig vara mer än änns 1 GHz och denna blir då 2.8 GHz (AMD:s PR-märkning 2800+!)

men tack för att ni tog er tid 🙂

Har jag missat nåt...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 257
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL