Nytt BRA ljudkort, annat än Creative?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nytt BRA ljudkort, annat än Creative?
the_C@t
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 354
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 3, 2007 - 8:49 am
sp_Permalink sp_Print

Hej hopp!
Tänkte köpa lite ny kringutrustning till min lilla nördhörna! Skärm, högtalare och dittan & dattan ska inhandlas!

Och då är det ju aldrig fel med lite feedback från en NH:are eller fem.. 🙂

Högtalarna är jag redan hyfsat säker på att jag ska ha; Logitech Z-5500 (5.1). (http://www.prisjakt.nu/produkt.....hp?p=93639). Några åsikter? (Förrutom bra kritik, den har jag fått nog av. ;))

Och sen kommer jag till det här med nytt ljudkort. Jag har bestämt mig för att mitt AC'97 inte duger.. Utan grund. Jag är ingen audiofil egentligen, men vi ignorerar det just nu.

Jag har kollat lite på Creative's kort, X-Fi och dom dära krejjorna.. Är väl fina, men "någon" audiofil på den stora vida IRC'en (som kanske är emot allt mainstream iofs) rekommmenderar annat. Så jag har också tittat lite på Auzentech och liiiite på M-Audio. Jag har egentligen inte så stor koll, kollar på priset och sedan läser jag omdömen (Där ingen vill vara negativ mot produkten eftersom att dom äger den själva).

Men jag tror jag har lyckats greppa något om att Auzentech's X-Plosion-kort har realtidsavkodning eller liknande, vilket tydligen ska vara vettigt. Varför?

Har jag någon nytta av det?
Kanske duger det med t.ex. ett XtremeAudio av Creative? Eller ja, duger gör det ju alltid. Men rekommenderar ni något annat? Har nästan fastnat lite för dom där Auzentech X-Plosion.. Optisk utgång är väl sött också.. :>

Ja, om ni lyckas luska ut vad fan jag vill i allt mitt babbel så är jag tacksam för svar! 🙂 Jag vill alltså ha rekommendationer för ljudkort samt gärna lite argument för varför jag ska/inte ska ha Auzentech X-Plosion med realtidsavkodning(?) och sådär.

Tack för mig.

EDIT: Kanske bör tillägga att jag lyssnar mest på musik och tittar på film. Spelar sällan.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1145928
July 3, 2007 - 2:08 pm
sp_Permalink sp_Print

M-Audio Revolution skulle jag väl säga... Auzentech är väl inte så dassiga heller, men jag gillar M-Audio eftersom de främst tillverkar studiokort, och ljudkvalitén och komponentvalen är därefter. Har förvisso "bara" ett Audiophile 192, eftersom jag inte behöver mer än två kanaler ut och två in, men jag har inte hört nån som varit missnöjd med M-Audio.

the_C@t
Kommer du hit ofta?
Medlem
1145950
July 3, 2007 - 4:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Så den där "någon" visar sig. 😉
Okej.. Nu ligger jag och väger mellan Auzentech och M-Audio alltså.. nästan.. 60/40 till Auzentechs fördel typ. 🙂

Hur som helst, läste att med Auzentech X-Plosion DTS Connect 7.1 så är kortet "inaktivt" när inte en konstant ljudsignal finns.. Med andra ord försvinner små, korta ljud.. (Iom realtidsavkodning, I guess?)

Går detta att lösa på något vänster månne?

EDIT: Äsch.. Det är ganska oviktigt.. Hur som helst, ju mer jag läser om alla olika ljudkort, olika komprimeringar, omsamplingar och DAC'ar, desto mer förvirrad blir jag.

Vi säger såhär istället, jag ska ha Logitech Z-5500, vad ska jag ha för ljudkort för bästa ljud osv? (Helst inte över 1200:-) - [[ Gillar det här med en optisk kabel för 5.1-ljud. Men det verkar ibland föra problem med sig? Lusläst lite här och var. ]]

Schmutziger
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 603
1146622
July 8, 2007 - 8:58 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har ett Trust 514dx Expert Optical 5.1 a 295 kr från webbhallen
som jag anvander optical ut från till min finstereo:

Carlsson OA51.3
Rotel RB-991
Rotel RC-991bx

Och jag har absolut inget att invända på kvaliteten på ljudet från det kortet. Så jag tror inte du kommer att ha några klagomål från ett logitech ljudpaket heller. 🙂
Du får dessutom optisk/koax IN vilket inte är vanligt.
Fördelen med optisk ut är att du galvaniskt skiljer din stereo från datorn. Jordproblem och annat bös som man slipper då.
Vilka skulle problemen vara? lägra bandbredd? vad?
Annars kan du få betydligt bättre grejer för 2800:-
om du köper lite beggade stereo prylar istf logitech paketet.

Lägg de överblivna pengarna på ny musik eller börja spara till en squeezbox kanske?

the_C@t
Kommer du hit ofta?
Medlem
1146643
July 8, 2007 - 10:32 am
sp_Permalink sp_Print

Har redan bestämt mig.. Ska köra med optiska utgången på moderplankan, till Z-5500.. 🙂 (Övertalad i den stora vida mirkk-kanalen)

Tack för svar anyways.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 65
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL