September 6, 2004
Tja!
Jag ska uppgradera mitt system hade jag tänkt. Så jag ska köpa nytt moderkort och nytt graffe kort.
Jag tänkte förståss köra PCIe och min fråga är då vad jag borde satsa på?
Jag är även tacksam för svar på vad jag borde köra för kombination med mob och graffekort, även på moderkortet letar jag på priser runt 1500.
Det var ett tag sen jag var ute och letade på datormarknaden så jag har kommit lite efter i de tekniska termerna :P:)
Jag är väldigt tacksam för svar.
May 2, 2006
Håller med. X1900Gt är det klart mest prisvärda kortet i den klassen efter ATIs sänkningar.
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=320867
Vilket moderkort du ska satsa på beror på vilken processor du tänkt dig.
I dagsläget så talar allt för Core 2 Duo (socket 775).
Med ovanstående grafikkort så är ett moderkort med stöd för Crossfire (2 grafikkort) självklart. Väljer du ett Nvidia kort så är ett moderkort med SLI att rekommendera. Kan ju hända att du vill slänga in ett kort till framöver.
Det är lite tunt med moderkort med stöd för dubbla GPUer för Core 2 Duo än så länge, och de är lite dyrare än 1500:-.
Annars är det här ett bra Crossfire alternativ.
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=321774
Är det inte så noga med SLI/Crossfire stöd så finns det flera att välja mellan i 1500:- skiktet.
September 6, 2004
Tack så jätte mycket för svar.
För att svara på frågorna om plattform så tänker jag köra Intel.
Så tack stege99 för din utförliga motivering till valet 🙂
Självklart även tack till er andra som svarade, känns skönt att få lite kvalificerade svar på sånna här frågor.
Tack!
May 2, 2006
Det är exakt samma kort, möjligen har olika tillverkare slängt på olika klistermärken på kylaren. Till skillnad mot Nvidia så har ATI inte låtit sina tillverkare ändra på specifikationerna på korten. Detta kan ha att göra med att ATI även gör egna kort (Nvidia gör bara GPUn). Nyligen släppte ATI på dessa restriktioner men det har inte haft praktiskt effekt ännu.
Välj därför det billigaste. Ibland medföljer lite spel och dyligt som kan avgöra valet. Tror Sapphire är billigast på X1900GT. Det beror på att de levererar en "Lite-bundle" (dvs inga spel o dyl). Sapphire brukar annars vara bland de mest klockvänliga så det är min rekommendation.
HIS kortet (datorbutiken.com) är det dyraste, där medföljer FlatOut och kanske något mer (frågan om det är värt 200:- extra).
2 Guest(s)