Nytt ljudkort = ljud endast 1 gång?!|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nytt ljudkort = ljud endast 1 gång?!
HammeR
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 7
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 20, 2001 - 5:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har en dator kopplad till tv:apparaten i vardagsrummet för att kunna se på alla slags filmer och även för videoredigering, snabbt och lätt.
Problemet var då att jag endast kunde andvända det inbyggda ljudkortet på moderkortet, och det lät skit.
Så, jag bestämde mig för att bygla bort det ljudkortet och trycka in ett "SoundBlaster Live! 1024" istället.
Allting fungerade fin fint, men det var lite väl lite powah i ljudet, så, jag kopplade in datorn till en vanlig förstärkare och kopplade sedan två vanliga standardhögtalare till förstärkaren.
Allting fungerade fin fint.

Så, jag bestämde mig för att rensa upp lite och snygga till det hela så sladdarna inte låg ivägen. Sagt och gjort.
Kopplade in sladdarna till förstärkaren igen, men, inget ljud?!
Jag kollade att sladdarna var kopplade korrekt minst 5 gånger, kollade inställningarna till ljudet, avinstallerade och installerade om ljudkortet/ljudkortsdrivrutinerna, testade nya sladdar, men inget ljud!!!

Jag är frustrerad.
Jag har prövat förstärkaren, sladdarna och högtalarna på en vanlig tv, och där får jag minsann ljud så det vrålar om det!
Jag tog mig en närmare titt i datorn, i ljudmixern vid klockan, och där upptäckte jag att ljudet var på en konstant "höjd", alltså, det verkade vara ljud, men det var det inte...
Jag tryckte in en cd-skiva, men det kom ingen ruta om att ljudet var upptaget eller så!

Kära datorfantaster. Jag vill så gärna att detta ska funka nu när jag har fått ihop det mesta, HJÄLP!

[Information Om Datorn:] Pentium Celeron 500mhz, 256mb ram, Hollywood+, Pinnacle Studio DC10plus, Soundblaster Live! 1024, Windows 98SE.

carnail
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 666
85468
October 20, 2001 - 6:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Råkade du kortsluta kontakterna på ljudkablen när du fipplade in dom i stereon? Kommer ihåg att jag brände min C64 (mycket länge sedan) när jag råkade dra en RCA ljudkabel mot baksidan av min stereo....fast det här problemet kan ju vara något annat såklart... smile

HammeR
Medlem
85482
October 20, 2001 - 6:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag testade ju med en annan kabel, och med samma till tv:n, och de kablarna fungerade fint.

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
85706
October 20, 2001 - 11:07 pm
sp_Permalink sp_Print

ta bort hela skiten.... och börja om från noll.... brukar funka för det mesta.

jag e nog säker på att problemet inte ligger i datorn utan i kablarna eller förstärkaren

HammeR
Medlem
85836
October 21, 2001 - 10:17 am
sp_Permalink sp_Print

Imorse så gjorde jag allt från början, drog ut ljudkortet och testade i annan dator och allt.
Tillslut så tryckte jag till ljudkortet _ordentligt_ i datorn, och dåååå så fixade det sig! 😀

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 241
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL