March 27, 2003
Hej!
Skall skaffa nytt minne till en några år gammal laptop.
Processorn är Intel Centrino Mobile (1.60GHz) och nuvarande minnet enligt bilden. Datorn heter HP Pavilion dv1067ea.
http://i26.tinypic.com/2qm3n0i.jpg
Tänkte skaffa 2 GB (2*1GB antar jag) men undrar nu vad jag ska ha för minnen... Vad innebär det att gå från PC2700 till ex.vis PC3200? och vad innebär det att köpa minnen med 400MHz istället för 333MHz? Funkar det? Ger det någon ökad prestanda? CL?
Jag vill inte köra några minnen som gör datorn instabil...
Hoppas på svar till (några av) frågorna!
August 16, 2003
nu vet jag inte om du köper PC3200 om dom kommer gå i den hastigheten eller om dom kommer att klockas ner till PC2700, det har säkert någon annan erfarenhet av. nu tror jag inte heller att det kommer spela allt för stor roll då du har en såpass långsam processor som kommer flaska. CL är ju alltid bra att ha så låg som möjligt, dock så kommer du knappast märka någon skillnad, bara om du kör något testprogram som drar nytta av det så om det kostar allt för mycket extra med lägre CL så kan du ju ta den med högre för att spara pengar.
jag rekommenderar dig att köpa PC3200 då ifall din dator kan köra i den hastigheten så blir det lite snabbare, ifall du senare vill ha minnena i en annan dator som utnyttjar den hastigheten eller om du en dag vill sälja minnena så kommer du säkerligen få ut mer av PC3200 än PC2700
om du inte visste så står PC3200 för 400MHz och PC2700 för 333MHz, då du ställde frågan två gånger så kan jag ju klargöra det.
March 27, 2003
Stort tack för ett bra svar. Det sista hade jag inte en aning om och det förenklade situationen avsevärt.
Ditt resonemang om CL verkar ju också vettigt!
Har jag fattat det rätt om DDR2/DDR3 är helt uteslutet för min del? (Att dom inte ens passar fysiskt i minnesplatsen?)
EDIT: http://www.westium.com/PartDet.....36213;tp:1
CL3 visserligen (3-3-3-8). Ett bra köp?
March 27, 2003
Snorch wrote: Det är DDR(1) du ska ha, de övriga passar inte.
DDR är ju väldigt dyrt i jämförelse med DDR2 så ett bra köp är det aldrig, men nu behöver du ju DDR så det är nog förhållandevis bra köp. Kolla prisjakt annars.
Jag tänkte mer på det med CL3... Jag har ju CL2.5 nu så rent teoretiskt är det väl en nergradering på den punkten..?!
1 Guest(s)