July 7, 2004
Är på jakt efter nytt billigt moderkort S775, och hittade då det här:
http://www.webhallen.com/prod......p?id=62041
Det som är tilltalande är ju att det stödjer både AGP och PCI-e.
Kör AGP-kort nu men ska nog byta så småningom.
Hur är ASRock, ris eller ros?
Tacksam för svar!
December 27, 2003
vad jag vet så är Asrock budgetavdelningen hos Asus
de är inte dåliga, men har ett rykte för att inte överklocka särskilt bra. Själv har hag ett 939Dual SATA-II från ASRock (även det har AGP och PCI-e) och jag är helt nöjd. Stabil och bra prestanda, tillräckligt med extra godis på brädan också.
Om du inte planerar att överklocka så är de helt dugliga
May 23, 2006
Som tidigare nämnt så är det ett lågbudget-alternativ och presterar därefter. Detta kort är unikt både för att de har PCIe/AGP och DDR/DDR2. Eftersom det stödjer dessa "dubbla gränssnitt" så är prestandan bortprioriterad. Du ska nog se det som ett övergångskort och inget grymt DDR2 eller PCIe-kort. Ett mobo med samma specs och endast PCIe och DDR2 skulle förmodligen prestera mycket bättre. Det är min kvalificerade gissning och ska inte ses som fakta. Tror inte heller att det har stöd för "dual channel" i minnescontrollern.
Eftersom det har två portar för DDR och två för DDR2 så får du vara noggrann med var du sätter dina minnen. Modulerna är lika långa men det lilla jacket sitter på olika ställen. Det betyder dock inte att det är omöjligt att sätta fel. Jag har faktiskt sett en dator där den idag anonyme ägaren pressat i 2st ddr2-stickor i två DDR-portar. Han förstod inte alls varför det inte fungerade...
February 12, 2003
Asrock är som sagt ett dotterbolag till Asus, och Asus är Asus redan från början... Jag har ägt ett Rövsten-moderkort, visst funkade det ibland, men coldbootsen var olidliga. Av cirka 10-15 försök att starta datorn funkade ungefär... Ett.
Jag skulle inte röra ett Asrock ens med tång idag, de må ha lite innovativa saker, men de presterar fruktansvärt dåligt, och det kostar mer än det smakar. Man får inte ens vad man betalar för med Asus/Asrock.
May 23, 2006
Jag har ägt ett som startade varje gång. Ända tills jag brände en mosfet med för hög minnesspänning...
Oroa dig inte för det. Om herr MM skulle hålla alla löften om saker han inte skulle röra med tång, så skulle han få det relativt jobbigt att ta sig fram i vardagslivet... 😀
May 24, 2001
Har ägt ett antal ASRock moderkort.
De fungar bra för mig iaf. HAr hört om folk som haft problem med moderkorten men det samma gäller även Abit(som jag inte är så förtjust i pga dålig erfarenheter), ASUS osv....
Men vänta dig inga extrema finnesser och extra prylar.
Kan faktiskt rekomendera ASrock, men undvik de med dubbla gränsnitt,(PCIe/AGP DDR/DDR2) pga att prestandan _KAN_ bli lidande.
Läs mer på http://www.ocworkbench.com de har ett asrock forum och tester.
*---- Muskler o solbränna är mesigt ----*
[Athlon X2 5000+@3.1Gh|ASock planka |2Gb|900GB HDD[Radeon 3850|Vista Home premium]
February 17, 2004
Mean Machine wrote: Asrock är som sagt ett dotterbolag till Asus, och Asus är Asus redan från början... Jag har ägt ett Rövsten-moderkort, visst funkade det ibland, men coldbootsen var olidliga. Av cirka 10-15 försök att starta datorn funkade ungefär... Ett.
Jag skulle inte röra ett Asrock ens med tång idag, de må ha lite innovativa saker, men de presterar fruktansvärt dåligt, och det kostar mer än det smakar. Man får inte ens vad man betalar för med Asus/Asrock.
Det där får du nog utveckla Meanie :roll:. Kan berätta min lilla solskenshistoria om Asrock, den lyder såhär: Köpte mitt AsRock 775 Dual-VSTA för 600kr + en E6300 för 1700kr. Inget annat behövde jag byta ut. En uppgradering som heter duga utan att ta i. Min dator är idag brutalt mycket snabbare. Skulle vilja påstå att kortet är ett extremt prisvärt övergångskort, från gammal teknologi till ny modern. Alltså Inget prestandakort och säkerligen inte klockvänligt, men det betalar man ju inte för heller
/Dani
1 Guest(s)