Nytt mobo, hur är ASRock?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nytt mobo, hur är ASRock?
Bubbel_Affe
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 102
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 17, 2006 - 1:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Är på jakt efter nytt billigt moderkort S775, och hittade då det här:
http://www.webhallen.com/prod......p?id=62041

Det som är tilltalande är ju att det stödjer både AGP och PCI-e.
Kör AGP-kort nu men ska nog byta så småningom.
Hur är ASRock, ris eller ros?

Tacksam för svar!

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
1102199
December 17, 2006 - 1:38 pm
sp_Permalink sp_Print

vad jag vet så är Asrock budgetavdelningen hos Asus

de är inte dåliga, men har ett rykte för att inte överklocka särskilt bra. Själv har hag ett 939Dual SATA-II från ASRock (även det har AGP och PCI-e) och jag är helt nöjd. Stabil och bra prestanda, tillräckligt med extra godis på brädan också.

Om du inte planerar att överklocka så är de helt dugliga

Bubbel_Affe
Medlem
1102201
December 17, 2006 - 1:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Låter fint! Hade inte tänkt överklocka ändå.
Det får nog bli ett sådant då. Bra pris dessutom! 🙂

M Hammargard
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 532
1102207
December 17, 2006 - 2:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Som tidigare nämnt så är det ett lågbudget-alternativ och presterar därefter. Detta kort är unikt både för att de har PCIe/AGP och DDR/DDR2. Eftersom det stödjer dessa "dubbla gränssnitt" så är prestandan bortprioriterad. Du ska nog se det som ett övergångskort och inget grymt DDR2 eller PCIe-kort. Ett mobo med samma specs och endast PCIe och DDR2 skulle förmodligen prestera mycket bättre. Det är min kvalificerade gissning och ska inte ses som fakta. Tror inte heller att det har stöd för "dual channel" i minnescontrollern.

Eftersom det har två portar för DDR och två för DDR2 så får du vara noggrann med var du sätter dina minnen. Modulerna är lika långa men det lilla jacket sitter på olika ställen. Det betyder dock inte att det är omöjligt att sätta fel. Jag har faktiskt sett en dator där den idag anonyme ägaren pressat i 2st ddr2-stickor i två DDR-portar. Han förstod inte alls varför det inte fungerade...

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1102209
December 17, 2006 - 2:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Asrock är som sagt ett dotterbolag till Asus, och Asus är Asus redan från början... Jag har ägt ett Rövsten-moderkort, visst funkade det ibland, men coldbootsen var olidliga. Av cirka 10-15 försök att starta datorn funkade ungefär... Ett.

Jag skulle inte röra ett Asrock ens med tång idag, de må ha lite innovativa saker, men de presterar fruktansvärt dåligt, och det kostar mer än det smakar. Man får inte ens vad man betalar för med Asus/Asrock.

Bubbel_Affe
Medlem
1102210
December 17, 2006 - 2:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej, tack för infon! Jag kräver ingen extrem prestanda + att jag inte kommer klocka nånting så detta duger nog för mig trots allt. 🙂

EDIT: hm.. nu lät det inte lika bra längre. 😕 Men borde man inte kunna få ett nytt på garantin om det bara startar var 15:e gång??

M Hammargard
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 532
1102211
December 17, 2006 - 2:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har ägt ett som startade varje gång. Ända tills jag brände en mosfet med för hög minnesspänning... embarassed

Oroa dig inte för det. Om herr MM skulle hålla alla löften om saker han inte skulle röra med tång, så skulle han få det relativt jobbigt att ta sig fram i vardagslivet... 😀

Primus
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 199
1102252
December 17, 2006 - 5:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Har ägt ett antal ASRock moderkort.
De fungar bra för mig iaf. HAr hört om folk som haft problem med moderkorten men det samma gäller även Abit(som jag inte är så förtjust i pga dålig erfarenheter), ASUS osv....

Men vänta dig inga extrema finnesser och extra prylar.

Kan faktiskt rekomendera ASrock, men undvik de med dubbla gränsnitt,(PCIe/AGP DDR/DDR2) pga att prestandan _KAN_ bli lidande.

Läs mer på http://www.ocworkbench.com de har ett asrock forum och tester.

*---- Muskler o solbränna är mesigt ----*
[Athlon X2 5000+@3.1Gh|ASock planka |2Gb|900GB HDD[Radeon 3850|Vista Home premium]

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
1102540
December 18, 2006 - 8:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Asrock är som sagt ett dotterbolag till Asus, och Asus är Asus redan från början... Jag har ägt ett Rövsten-moderkort, visst funkade det ibland, men coldbootsen var olidliga. Av cirka 10-15 försök att starta datorn funkade ungefär... Ett.

Jag skulle inte röra ett Asrock ens med tång idag, de må ha lite innovativa saker, men de presterar fruktansvärt dåligt, och det kostar mer än det smakar. Man får inte ens vad man betalar för med Asus/Asrock.

Det där får du nog utveckla Meanie :roll:. Kan berätta min lilla solskenshistoria om Asrock, den lyder såhär: Köpte mitt AsRock 775 Dual-VSTA för 600kr + en E6300 för 1700kr. Inget annat behövde jag byta ut. En uppgradering som heter duga utan att ta i. Min dator är idag brutalt mycket snabbare. Skulle vilja påstå att kortet är ett extremt prisvärt övergångskort, från gammal teknologi till ny modern. Alltså Inget prestandakort och säkerligen inte klockvänligt, men det betalar man ju inte för heller wink

/Dani

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 37
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL