July 12, 2002
Hej!
De finns säkert mängder av sånna här trådar, men jag tänkte att jag skriver en liten tråd en ändå!
Jag tänkte köpa nytt moderkort, ett bra sådant! Vill ju att de ska hålla ett tag... Tänkte köpa en billig processor till att börja med och sen om några månder uppgradera till en bättre! Om det ens är möjligt?
Nåja, de moderkortet jag vill ha ska ha PCI Express, Sata2 Raid - NCQ, IDE Raid, Bra ljud?! Å allt annat bra!
Vill gärna att de ska fungera med de flesta processorer?! Eller hur är det? Jag är helt borta på alla socket som finns? Är 940 den bästa?
Går det ens att få något som klarar Sempron, Athlon Och Opteron?
De är väl i stigande ordning, sämst är sempron och så blir de bättre?
Nåja, jag nöjer mig med de!
Tackar på förhand! // Peter
November 26, 2002
Det finns 2 olika standarder för AMD processorer, 754 och 939. 754 fasas ut och du bör absolut satsa på en 939. Under 2:a kvartalet nästa år så kommer nästa AMD standard ut men du vill säkert inte vänta så länge.
Med 939 kan du köra "vanlig" athlon 64, Athlon 64 X2 (dual core) och Opteron 939. Sempron finns för tillfället endast för socket 754.
Det finns massor med moderkort som uppfyller dina krav men se till att köper ett med nForce 4-chipset. T ex Abit KN8, Asus A8N eller ett DFI Lanparty.
EDIT: 940 används nästan uteslutande i servrar och är inget att satsa på i en hem/speldator.
July 12, 2002
Redfaction: Hum, de där har jag inte hört talas om så mycket! Känner du till något riktigt bra ställe där jag kan läsa mig till mer info eller ska jag bara ge mig ut på google?
Nforce4 låter ju mer vanligt iofs så det kanske är smartast att satsa på något som alla känner till?
October 26, 2003
1 Guest(s)