Nytt moderkort - vad tänka på?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nytt moderkort - vad tänka på?
dixxon
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 28, 2008 - 11:43 am
sp_Permalink sp_Print

Snart ska företagsdatorn antingen lämnas tillbaka eller köpas loss för 1800:-. Eftersom det i grunden är en bra dator så vill jag behålla den MEN jag misstänker att moderkortet har börjat strula. Om det bara är moderkortet så köper jag gärna loss datorn men är det mer än det så vill jag inte behålla den för allt smör i Småland. Därför vill jag nu byta moderkort på burken för att testa.

Cpun som sitter i är av AMD socket 939-typ. Eftersom jag hade tänkt behålla cpun så är detta kanske det enda jag behöver tänka på (att cpun ska passa i 939-fästet)? Alla moderkort nuförtiden tycks ha ett överflöd av kortplatser o dyl så den biten verkar inte vara något problem.

Kan jag behålla mina nuvarande minnen?

Kan jag byta till annat chipset eller måste jag behålla nuvarande (NVIDIA nForce4)?

Mitt nuvarande grafikkort är inte det fräckaste men jag bryr mig inte (RADEON X700SE). Hur funkar det med olika moderkort?

Det är en djungel för mig så jag är mycket tacksam för alla svar!

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
1182519
February 28, 2008 - 2:17 pm
sp_Permalink sp_Print

kolla så att det har:

Socket 939
DDR
AGP (eller PCI-E) kortplats för ditt grafikkort
IDE kanaler (om dina nuvarande diskar är IDE)

dessutom kommer du inte kunna använda "räddnignsskivan" som du förmodligen fick med, så du kommer behövs nytt operativsystem!

matssjoberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 335
1182521
February 28, 2008 - 2:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Men om den krånglar och hyravtalet inte gått ut än kan du ju få den fixad innan tiden går ut. Då får du en fungerande dator utan att köpa moderkort själv.

dixxon
Medlem
1182523
February 28, 2008 - 2:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Men jag har redan öppnat datorn för att sätta in en hårddisk. Iom detta klippte jag bort en plombering och jag misstänker att jag därmed klippte bort min servicerätt. -Eller?

Mackebacke
Medlem
1182858
March 1, 2008 - 11:31 am
sp_Permalink sp_Print

Lämna tillbaks skitet och köp aldrig mera företagsdator "Aldrig" du betalar så otroligt mkt mer i det långa loppet än du hade köp din dator i en riktig datorbutik kontant!!!! bygga själv är bäst....

Min kusin köpte en företagsdator i slutändad så blev det så otroligt mkt dyrare tror det gick upp över 20000kr i slutet, och sen därefter kunde man okcså köpa loss den för ett par lappar.... och i slutändad var liksom datorn 2år gammal liksom ligger inget värde i den då

Men vad är allt detta bra till betala flera hundralappar i månaden för en gammal burk nej tack inte jag!!

Sen vet jag inte hur ditt fall är hur mkt pengar du har lagt på den
Men var vaksam...

Kolla på komplett.se finns finna packet till fantastiska priser 4-6 tusen får du ett hyfsat system tänk på att minst ha ett Geforce 8800GT, Geforce9600 för spelandets skull

http://www.komplett.se/k/kc.as.....x?bn=10293

Tack

mats1122@hotmail.com
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
1183801
March 6, 2008 - 12:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Cirap wrote: kolla så att det har:

Socket 939
DDR
AGP (eller PCI-E) kortplats för ditt grafikkort
IDE kanaler (om dina nuvarande diskar är IDE)

dessutom kommer du inte kunna använda "räddnignsskivan" som du förmodligen fick med, så du kommer behövs nytt operativsystem!

Bygger själv en dator och tänkte använda min skiva att installera xp med, varför skulle det inte funka, jag har använt den förut på olika datorer

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 253
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL