May 6, 2006
December 24, 2002
Du har ju inte skrivit så mycket om datorn.. Va är det för RAID-typ, RAID-kort osv osv.
Dina nya diskar hittas inte? Inte i av OS'et eller i BIOS?
Jag har svårt att tro att din RAID-setup ska göra så att nya diskar inte "syns" antingen är kontrollern trasig eller så måste du konfigurera den..
January 12, 2004
jonte_power wrote: Du har ju inte skrivit så mycket om datorn.. Va är det för RAID-typ, RAID-kort osv osv.
Dina nya diskar hittas inte? Inte i av OS'et eller i BIOS?
Jag har svårt att tro att din RAID-setup ska göra så att nya diskar inte "syns" antingen är kontrollern trasig eller så måste du konfigurera den..
jag har ingen aning...
det enda jag vetr är att jag har en disket som det står RAID på som jag måste använda för att kunna använda de två hdd jag har nu
December 24, 2002
Men okej.. Har du Google på din dator? Isåfall, leta upp model, moderkort eller något som kan identifiera datorn och sedan googla vilken kontroller det sitter i.
Om den är inbyggd på moderkortet och isåfall om den sitter i sydbryggan eller inte?
är det SATA, SCSI, ATA?
Kom igen Obelix, du är ju en veteran med över 5k inlägg.. Lite basics borde du ju kunna! 😀
August 7, 2003
Alltså... det är lite svårt veta varför datorn inte hittar fler diskar om du stoppar i dem.
Visas en ny disk under uppstarten så den syns för "bios" och är det bara så den inte syns i windows kanske?
Det kan vara så du i bios måste säga till "här är en disk, den ska vara en vanlig singel-disk".
I princip så kan man "o-raida" genom att stoppa i en tillräckligt stor disk och sen kopiera allt från raiden till den disken med
dd i Linux
Ghost
eller på annat valfritt sätt (ta backup och göra restore osv)
Måste du stoppa i en diskett varje gång du startar? eller när du installerar om windows. Om vid ominstallation så är det "normalt" om man inte fixar en slipstreamad windows-skiva.
Hmm, svårt som sagt säga så mycket.
1 Guest(s)