oc av minnen = brända hdder+cdrom!|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
oc av minnen = brända hdder+cdrom!
whoracle
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1942
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 9, 2002 - 7:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag körde sisoft sandras minnesmodul och såg där att det stod "cl3 max 133mhz, cl2 max 143mhz" eller nått sånt och det betyder väll att minnet ska klara utav 143mhz i cas2??

Jag chansade på att det gjorde det och ställde in cas2 men det stod bara 134mhz i sandra, så jag höjde minnesbussen till 143mhz. Ingen bildsignal.

Jag startar om(asus a7v mb så det ska nollställa bios när det blir fel vid booten) = ingen bildsignal.
Jag ställer in 1200mhz på mb = ingen bildsignal.
plockar ur batteriet(och stoppar tillbaka det) = ingen bildsignal.
Nollställer cmos = ingen bildsignal men det blixtrar till, lyser och luktar brännt från mb:et.. Jag blir skitskraj och stänger av datorn fortare än kvickt!

Jag rycker ur allt som kan skadas och stoppar i det andra ram minnet som jag plockade ur innan jag började "leka" och nu får jag bild!! Den ena hdd:n (8GB) är stendöd , den andra (60GB) har jag inte vågat prova än, och CDromarna (2st) cpar sej.. Den ena går inte att öppna(ricoh 20x/10x/40x) och den andra(32x läsare) hittas inte av bios..

Nu har jag den "klockade" minnesmodulen och ett gammalt grafikkort i och nu tar jag mej in i bios..

Jag var även nära att bränna upp cpu:n för fläktkontakterna har blivit brända!

Får jag ut ny hdd, cdrom och mb på garantin??
Jag har ju egentligen inte gjort något dumt för både minne och mb ska ju klara cas2(det står "apacer 256MB pc133 cl2" på minnet), och hdderna har ju ingenting att göra med ramminnet så det är ju ett mysterium i sej..

Lite mycket kanske men jag hoppas att nån ska kunna läsa igenom allt och hjälpa mej!

[ Detta Inlägg ändrades av: p3t3r den 2002-04-09 21:11 ]

Illern
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 747
161882
April 10, 2002 - 5:57 am
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-09 21:10, p3t3r wrote:
Jag körde sisoft sandras minnesmodul och såg där att det stod "cl3 max 133mhz, cl2 max 143mhz" eller nått sånt och det betyder väll att minnet ska klara utav 143mhz i cas2??

Va? Låter lite knasigt. Att den skulle palla 143mhz i cas2 och bara 133 i cas3? Det borde juh vara tvärtom, väl?

whoracle
Kommer du hit ofta?
Medlem
162059
April 10, 2002 - 5:35 pm
sp_Permalink sp_Print

jo kanske det men jag har för mej att det stod så, kolla själv vad det står "på" dina minnen..

Jag provade 60GB:n hos en kompis idag och den funkade faktiskt, riktigt förvånad! Men det ser tragiskt ut för cdläsaren.. Brännaren har än så länge bara vägrat öppna sej..

Skywalker[TSG]
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 86
162210
April 11, 2002 - 11:03 am
sp_Permalink sp_Print

troligen så lever alla enheter men du kan nog ha bränt IDE controllern

Sånt händer ibland när man klockar
så det e bara att bita i det sura äpplet o köpa nytt

whoracle
Kommer du hit ofta?
Medlem
162413
April 12, 2002 - 8:15 am
sp_Permalink sp_Print

Enheterna är brända!
Det är nog bara fläktuttagena som blev brända på mb:et.

CyriQ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1190
162478
April 12, 2002 - 2:11 pm
sp_Permalink sp_Print

alltså hade du på strömmen när du clearade cmos?? tyckte det stod det iaf... du kortsluter lätt mer än bios om strömmen är påslagen också...

whoracle
Kommer du hit ofta?
Medlem
162555
April 12, 2002 - 7:01 pm
sp_Permalink sp_Print

jag hade inte datorn på när jag "clearade" cmos! Jag vet inte om jag hade slagit av strömmen till datorn(grendosa)..

Vad tycker ni att jag ska skriva till db för att chansen för att få ett nytt mb ska vara så stor som möjligt?

CyriQ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1190
162688
April 13, 2002 - 10:30 am
sp_Permalink sp_Print

mm jag skulle nog iaf försöka få det på nån garanti. Skulle dock inte råda till att du berättar att grendosan var på. Om du inte hade stängt av nätagget så går det fortfarande el i moderkortet, kan du se om du har en diod som lyser enda tills nätagget e avstängt. D gör d på mina datorer. Så nu vet du iaf isåfall förklaringen varför d gick som d gick. Försök få garanti på d iaf....

whoracle
Kommer du hit ofta?
Medlem
162928
April 14, 2002 - 8:37 am
sp_Permalink sp_Print

jag har en sådan lysdiod..

Jag blir mer och mer säker på att jag slog av grendosan innan jag grejade i datorn.

Det var inte när jag "clearade" cmos som det blixtrade utan det var när jag satte på datorn efter att ha clearat cmos..

M1-Headhunter
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 73
162932
April 14, 2002 - 8:47 am
sp_Permalink sp_Print

M1-Headhunter.

DU hade alltså försökt klocka. Hmm om de på db ser det så får du inte ett skit för garantin. Eftersom det står klart och tydligt i manualer och vidare att OC förverkar garantin. Men du kan ju säga att det var nåt fabriksfel på mobo som gjorde att det skickade 300 watt rätt ut i enheterna. lol smile

whoracle
Kommer du hit ofta?
Medlem
163288
April 15, 2002 - 6:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad ska jag skriva till db då??

Typ:

"Hej!

Det hände något konstigt med datorn härom dagen när jag skulle starta den. Det började spraka och lysa från moderkortet och fläktuttagen funkar inte sen dess. Alla CD-ROMar och hårddiskar förstördes. Jag kan heller inte ändra vcoren men det kunde jag inte innan "händelsen" inträffade."

Går dom på det??

Det syns rätt så väl på mb:et att nått är snett för vissa komponenter i det övre högra hörnet är brända, smälta och allmänt förstörda..

Det är alltså säkert att jag inte får ut nått på garantin om jag skriver att jag klockade minnet?? både minnet och mb:et ska ju klara utav det..

M1-Headhunter
Siktar mot toppen
Medlem
163307
April 15, 2002 - 7:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Ne säkert att du inte får ut nåt är jag inte säker på....lol blev knepigt där. Men testa att skicka in det te dom.

Min kompis hade ett modem som var felkonstruerat så att det skickade strömmen direkt till moderkortet varpå alla komponenter förstördes. Och de gick på garantin. Men kanske är värt att dra en story för att sedan se sig bli upptäckt och får garanterar inget tebax. Men testa att säga som det är eller hör på Konsumentverket först..om vilka chanser du har att få nya grejer.

M1-Headhunter
Siktar mot toppen
Medlem
163308
April 15, 2002 - 7:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Ne säkert att du inte får ut nåt är jag inte säker på....lol blev knepigt där. Men testa att skicka in det te dom.

Min kompis hade ett modem som var felkonstruerat så att det skickade strömmen direkt till moderkortet varpå alla komponenter förstördes. Och de gick på garantin. Men kanske inte är värt att dra en story för att sedan se sig bli upptäckt och får garanterar inget tebax. Men testa att säga som det är eller hör på Konsumentverket först..om vilka chanser du har att få nya grejer.

[ Detta Inlägg ändrades av: M1-Headhunter den 2002-04-15 21:36 ]

whoracle
Kommer du hit ofta?
Medlem
166914
April 29, 2002 - 6:58 pm
sp_Permalink sp_Print

brännaren är bytt idag.. tappat bort kvittot och inget leg, men det gick bra ändå.. Sjyssta på Elgiganten..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 94
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL