Ohms lag|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ohms lag
anden12
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 52
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 24, 2005 - 9:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu känner jag mig dum och med risk att bli idiotförklarad för hela livet.. embarassed
Men jag får inte riktigt kläm på det där med Ohms lag... 🙄

Om jag skulle få för mig att vilja ha en lysdiod (säg 3.3V och 20mA) som går genom 12Vs uttaget ur molex-kontakten, hur gör jag för att räkna ut vilket motstånd jag ska ha? Och om jag vill ha 2st lysdioder, likadana dvs, efter varandra (parallel/seriekopplade.. spelar det någon roll?).

Jag vill alltså inte veta svaren direkt, utan hur man gör (där svaret naturligtvis ingår).

//Anden

Marre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1255
911693
June 24, 2005 - 10:16 pm
sp_Permalink sp_Print

U=R*I
du har spännigsfallet över dioden, du vet
ingågnspänningen -> då vet du även
vilket spänningsfall du kommer ha över resistorn
Strömmen vet du ju.

U=R*I -> R=U/I -> 8,7/0,02

Ja. Det spelar roll hur du kopplar parallel/serie.
Rita upp ett schema. Sätt ut spännigar å strömmar.
Å du skola skåda ljuset ur dioden!

anden12
Siktar mot toppen
Medlem
911701
June 24, 2005 - 10:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Börjar klarna lite..
Men behöver man mer än ett motstånd om man parallelkopplar? annars.. vad är skillnaden mellan serie- o parallelkoppling?

EDIT:
Så om jag bara skulle koppla in en lysdiod till 12V så skulle jag ha U=R*I => R = U/I = 8,7/0,02=435ohm ...?
EDIT igen:
Kollade elfa och hittade inget 435 ohms motstånd.. ska man ta närmaste uppåt eller neråt? .. 390ohm eller 470ohm

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
911711
June 24, 2005 - 10:35 pm
sp_Permalink sp_Print

anden12 wrote: Börjar klarna lite..
Men behöver man mer än ett motstånd om man parallelkopplar? annars.. vad är skillnaden mellan serie- o parallelkoppling?

EDIT:
Så om jag bara skulle koppla in en lysdiod till 12V så skulle jag ha U=R*I => R = U/I = 8,7/0,02=435ohm ...?
EDIT igen:
Kollade elfa och hittade inget 435 ohms motstånd.. ska man ta närmaste uppåt eller neråt? .. 390ohm eller 470ohm

Avrunda uppåt med fördel om du inte vill att dioden ska brinna upp 😉

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1511
911769
June 25, 2005 - 2:46 am
sp_Permalink sp_Print

seriekopplar du delas spänningen mellan allt inkopplat (tänk julgransbelysning eller adventsljustake eller så, där du har olika lampor beroende på hur många lampor/armar ljusslingan/ljusstaken har) Paralellkopplar du får allt samma spänning, tänkt dig vägguttag, för du sätter datorn i ena vägguttaget får inte dammsugaren lägre spänning för du sätter den i vägguttaget under

Hur du avrundar är väl lite upp till dig, normalt bör du ju avrunda uppåt, men beror ju på hur saken ska användas, och hur skillnaden är, om du behöver ett motstånd på 465OHM så skulle jag ju ta ett 470 istället för ett 390. De flesta saker brukar klara lite mer än de är märkta, dock inte alltid. Sen är det ju hur lysdioden ska användas, behöver du inte maximat ljus från lysdioden får den ju längre livslängd om du kör den på underspänning, Vill du ha mycket ljus, men inte har lysdioden tänd mer än några s/dag, typ att den blinkar till en gång i timmen så klarar den sig säkert väldigt bra även om den är matad lite över specifikationerna.

Annars kan du ju seriekoppla flera olika motstånd ett 390 Ohms och ett 50Ohm (eller vad som nu är standard där i närheten.. börjar bli sent, har inte full koll och orkar inte kolla), så hamnar du ganska nära ditt räknade värde.

anden12
Siktar mot toppen
Medlem
911812
June 25, 2005 - 10:48 am
sp_Permalink sp_Print

Men om man seriekopplar så använder man ett motstånd i början, sedan trycker man på med, i mitt fall, lysdioder.
Ska man då räkna ut spänningen för alla lysdioder och sedan välja motstånd därefter?

Och om man parallelkopplar så sätter man motstånd för varje lysdiod?

Men .. vad är fördelen med seriekoppling om man kör med en parallelkoppling som har motstånd före varje lysdiod?

Förresten.. Hur många ampere (behöver.. behöver dom "ampere"?) en fläkt?

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
911969
June 25, 2005 - 7:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Seriekopplar du så plusar du ihop spänning av alla lysdioder och räknar därefter ut passande motstånd, parallellkopplar du plusar du ihop strömmen istället..

Om du seriekopplar så slutar alla lysa om endast en lysdiod går sönder, det är väl lite negativt iaf..
Men inte så ofta lysdioder går sönder bara så där iaf så seriekoppla du..

Hur många ampere en fläkt behöver brukar stå på dem, men normalt runt 0.1-0.4A..

anden12
Siktar mot toppen
Medlem
911974
June 25, 2005 - 8:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Seriekopplar du så plusar du ihop spänning av alla lysdioder och räknar därefter ut passande motstånd, parallellkopplar du plusar du ihop strömmen istället..

Om du seriekopplar så slutar alla lysa om endast en lysdiod går sönder, det är väl lite negativt iaf..

Hur många ampere en fläkt behöver brukar stå på dem, men normalt runt 0.1-0.4A..

ah ok, tackar.

Men man parallelkopplar fortfarande genom att sätta ett motstånd till varje lysdiod?

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
912180
June 26, 2005 - 12:37 pm
sp_Permalink sp_Print

anden12 wrote: [quote=Snorch]Seriekopplar du så plusar du ihop spänning av alla lysdioder och räknar därefter ut passande motstånd, parallellkopplar du plusar du ihop strömmen istället..

ah ok, tackar.

Men man parallelkopplar fortfarande genom att sätta ett motstånd till varje lysdiod?

Nja då kopplar du bara som vanligt ju, inga serie eller parallellkopplingar alls, fast egentligen kan man ju säga parallell men..
När man parallellkopplar kan man använda ett mostånd och sedan koppla det före alla lysdioder, såhär:

[+]---[motstånd]-------[lysdiod]------
************** -----[lysdiod]--------[jord] *************** ----[lysdiod]------/

Hoppas du förstår hur jag menar med detta..

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
912181
June 26, 2005 - 12:38 pm
sp_Permalink sp_Print

anden12 wrote: ah ok, tackar.

Det GÅR att göra så, men det blir en himla massa motstånd på det sättet. Smidigare är att räkna ut ett, gemensamt, motstånd, och sedan bara parallellkoppla dioderna.

Då kommer vi för övrigt till nästa sak att tänka på - om du tänker parallellkoppla riktigt många (á la amerikansk julgran) kan det tänkas att bygget drar en del ström - det allra fjuttigaste motståndet kanske inte duger.

Räkna därför ut effektutvecklingen i motståndet med P = UI = RI^2 = U^2/R och välj ett som är avsett för minst den effekten. Men som sagt, det är nog inte särskilt aktuellt om det nu inte är åtminstone några dussin dioder...

anden12
Siktar mot toppen
Medlem
912185
June 26, 2005 - 12:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Såhär har jag fattat det:

Parallelkoppling:

Ex 1.
12V in
2lysdioder = 3.3V 20mA*2 = 3.3V 40mA
12V-3.3=8.7V
R=U/I=8.7/0.04=217.5ohm
12V -> Motstånd (217.5ohm) -> Lysdiod (3.3V 20mA)
*********************** -> Lysdiod (3.3V 20mA)

Seriekoppling:

Ex 1.
12V in
2lysdioder = 3.3 20mA*2 = 6.6V 20mA
12V-6.6V=5.4V
R=U/I=5.4/0.02=270ohm
12V -> Motstånd(270ohm) -> Lysdiod (3.3V 20mA) -> Lysdiod (3.3V 20mA)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 379
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL