January 19, 2002
Gick in i biosen och fibblade med CPU hastigheten. Testade att ställa den på x15. Nu e grejjen den, vad blir den exakta hastigheten då ?. Kör MSI k7tpro2 DDR....
Tänkte mig inte för när jag satte x15 ! 🙁
Dumma mig... göra noobie mistake!:(
Tänkte att den skulle gå på 1500Mhz. Vilket den fn inte gör... är föressten en XP1700+.
(CPUn luktar inte bränt, inte än ialf 😀 )
Det som har hänt är följande:
1,Skärmen visar ingen bild. (går i viloläge)
2,Tangentbord & Mus verkar inte få ström / gå igång.
3,CPU / HD / Grafikkort går ialf igång.
Har testat och:
1,Ta ut batteriet på Moderkakan.
2, Nollställa CMOS via jumpers när moderkakan var avstäng, precis som det står i manualen.
Inget av dom ovanstående har fungerat.
Vad blir det till och göra härnäst ?
April 10, 2001
Hej.
Finns ju ett par tänkbara möjligheter här.
Det värsta som kan hänt är att du bränt en vital del. typ processor eller eventuelt moderkortet.
Har dock råkat ut för liknande , dock vid ej så våldsam OC. vad jag gjorde var att ta ur grafikkortet och satte i min gammla räddare i nöden. S3virge pci graffe. Alltså prova att starta med ett pci graffe, får du då bild så skall du se till att du i bios verkligen fått reset på allting,ställ givetvis tillbaka alla byglar i fabriksinställningar igen. stäng av och sen sätta i orginalgrafikkortet. Jag har ingen vettig förklaring för varför detta har funkat för mig, vet bara att det vid ett par tillfällen hjälpt mig.
Prova även med att ta ut alla andra "onödiga" enheter, såsom nic, cdrom, ljudkort, M.M.
Får du fortfarande inte liv i sakerna så kan det vara läge att prova med en annan processor, låna en av en kompis.
Funkar inte heller det, prova då din processor i en annan dator,( igen, låna av en kompis) funkar det fortfarande inte, ring återförsäljaren och reklamera.
[ Detta Inlägg ändrades av: Peter@20ghz den 2002-05-29 09:56 ]
January 19, 2002
J*vulsk vad klantigt av mig.
Jaja, tack för att någon ialf svarade. Har redan tagit ut onödiga kort (nic/ljud). Ska testa med ett PCI graffekort, får helt enkelt hålla tummen på att det fungerar.
Saken e den. Tänkte 100x15 = 1500 ... bara en sak. Det är ju egentligen 133x15 = 1995. Om jag inte misstar mig....
Återkommer om problemet kvarstår eller löser sig. Either way, you'll still have to read about my f*ck up. ;D
May 24, 2002
När mina klocktester går käpprätt åt h*****e så det inte kommer någon bild eller att den inte tar sig ur startupbilden brukar jag sätta min hushållsfläkt vid datorn om den inte går igång.... då kan jag komma in i bios..
[ Detta Inlägg ändrades av: chicken den 2002-05-29 10:54 ]
2 Guest(s)