April 24, 2007
En hårdisk kan inte skriva snabbare är den är byggd för. dock kan du optimera genom at deframentera och lägga filerna på den snabbare delen av hdd. att köra en RAID-konfiguration kan ge dig uppemot dubbla sammanlagda prestanda men varje disk kommer fortfarande skriva i samma hastighet som förut 😉
May 6, 2006
August 16, 2003
med något IBM verktyg så kunde jag höja hastigheten på min gamla GXP60 60GB vet inte hurvida denna funktionen finns kvar på Hitachi diskarna, troligtvis inte, och när man gjorde detta så lät disken mer.
ang RAID-0 så går väl acces tiden upp så det är inte bara fördelar.
June 11, 2001
Poontus wrote: med något IBM verktyg så kunde jag höja hastigheten på min gamla GXP60 60GB vet inte hurvida denna funktionen finns kvar på Hitachi diskarna, troligtvis inte, och när man gjorde detta så lät disken mer.
ang RAID-0 så går väl acces tiden upp så det är inte bara fördelar.
Det där med ljudet känner jag igen och det hade med hur snabbt den svarade (ms) vet att även segate hade (och kanske fortfarande) har detta.
Annars är Raid-0 en bra lösning där mer än 100MB/sek kan uppnås enligt testprogramen. Vad det gäller säkerheten så är det alltid fråga om hur man gör. En raid-lösning är inte mindre säker egentligen enda skillnaden är att om en disk havererar så gör ytterligare dom andra det också. Och därför ska man se det som en enorm disk. Däremot är det ingen skillnad vad det gäller virus, spyware, elfel, och smutsen bakom tangenterna, dvs vad du själv ställer till med.
2 Guest(s)