Olika ljudutgångar?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Olika ljudutgångar?
LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 481
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 22, 2007 - 7:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad jag vill fråga är:

Kan jag koppla mina vanliga högtalare i mitt Creative Audigy-ljudkort och samtidigt ha mina trådlösa hörlurar kopplade till det integrerade ljudkortet på MB:t?
Jag har redan båda aktiverade så jag vet att det funkar utan konflikter, men bara så det inte uppstår någon konflikt emellan dem när jag använder ljudutgångarna på båda två samtidigt?

Vore trevligt om någon som vet något om det har lust att svara... Så slipper jag ge mig bak och koppla och testa och greja i onödan... 🙂

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
1126170
March 23, 2007 - 4:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Är inte hundra säker men du behöver välja vilket kort som skall användas till hörlurarna respektive högtalarna, och det är i ljudinställningarna du gör detta wink
Hoppas detta hjälpte laugh

LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
1126172
March 23, 2007 - 4:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Jaha, kan man ställa in olika kort till dem alltså...

Har du någon koll på vart man gör det? Annars blir det till att leta runt lite... 🙂

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
1126176
March 23, 2007 - 5:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Ljud ljudenheter i kontrollpanelen, problemet är nog också att välja spelaren, alltså vilket kort den skall ta för tillfället, sedan kan det vara svårt att spela wav ljud samtidigt 😛

LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
1126180
March 23, 2007 - 5:27 pm
sp_Permalink sp_Print

OK... Tack för hjälpen! Jag testar så får vi se hur det går.... 🙂

LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
1126539
March 25, 2007 - 12:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm... Har nu gått igenom varende inställning som jag kan hitta, utan en bra lösning... 🙁

Har kommit så långt som att det går att använda de båda olika ljudkortens utgångar... Bara det att jag inte hittar något bättre sätt än att jag, varje gång när jag ska använda hörlurarna genom MB:ts integrerade ljudkort, måste gå in i "egenskaper för ljud och ljudenheter" och där ändra standardenhet för uppspelning av ljud. Där finns även en ruta, som var ibockad, som heter "Använd endast standardenheter". Jag bockade ur den och tänke att det då skulle fungera med alla aktiva enheter... men icke, måste fortfarande gå in och välja standardenhet om jag ska lyssna genom hörlurarna...

Skulle bli oerhört glad om någon vet eller kan komma på ett sätt som fungerar utan att jag måste in i ljudenheter och ändra... 🙂

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1898
1133307
April 26, 2007 - 6:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför inte bara köpa en 3,5mm splitter och koppla in både hörlurar och högtalare i samma ljudkort? Du kanske får lite lägre volym eller tappar vissa ljud i hörlurarna om det är inställt på surround dock...

LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
1133353
April 26, 2007 - 9:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Edvuld wrote: Varför inte bara köpa en 3,5mm splitter och koppla in både hörlurar och högtalare i samma ljudkort? Du kanske får lite lägre volym eller tappar vissa ljud i hörlurarna om det är inställt på surround dock...

Tack för tipset... Växlar nu mellan högtalarna på mitt creative-kort och hörlurarna på det inbyggda kortet, får gå in och ändra kort i ljudhanteraren vilket e lite halvtrist... Ska se om det går att programmera en snabbknapp till att växla ljudkort, går inte det så kör jag som det är... byter ju trots allt bara ett par gånger om dagen så köpa en splitter känns lite halvonödigt... 🙂

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1898
1133394
April 27, 2007 - 5:52 am
sp_Permalink sp_Print

Kostar väll bara typ 30:- men om det funkar som du gör nu så...

LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
1133458
April 27, 2007 - 11:09 am
sp_Permalink sp_Print

30:-??? Dom länkar till en i den här tråden; https://www.nordichardware.se/.....56351.html , och den är betydligt dyrare än så...

Elias_2
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 52
1134337
May 1, 2007 - 9:18 pm
sp_Permalink sp_Print

LenteP wrote: 30:-??? Dom länkar till en i den här tråden; https://www.nordichardware.se/.....56351.html , och den är betydligt dyrare än så...

Det där är en switch... du kan alltså välja vilken kanal som ska ge ut ljud. Det som föreslogs var en splitter alltså en liten förgrening bara. Som delar upp signalen i två så att det alltid är ljud i högtalarna eller headsetet.

Däremot så undrar jag om det går på t.ex. creatives ljudkort att ställa in så att två utgångar ger ut samma ljud. T.ex. så att man ställer in att utgången till H/V bak ger istället ut H/V Fram. Är detta möjligt? Och att man på så sätt slipper splittern och den lilla ljudförsämringen. Eller måste man helt enkelt köpa ett ljudkort som har någon form av frontpanel?

LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
1134338
May 2, 2007 - 12:00 am
sp_Permalink sp_Print

Jaa, det var ju splitter du skrev, inte switch... sorry, missade visst det... 😉

Vad gäller ljudutgångarna så har jag iaf inte hittat någon sådan inställning... Tror man får lov att köpa ett med front-ut som du säger, men det är bara vad jag tror det... 🙂

Ldarax
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 78
1134349
May 2, 2007 - 4:29 am
sp_Permalink sp_Print

Om du ska använda headsetet till typ Skype, ventrilo, teamspeak eller dyligt så kan du i de programmen välja vilket "ljudkort" du skall använda för ut och inmatning (mic), själv kör jag systemljud pa mit X-FI och Skype på det inbyggda och detta samtidigt.

LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
1134392
May 2, 2007 - 10:24 am
sp_Permalink sp_Print

Tack för tipset... tyvärr är det inte så jag använder det. Jag kör musik, spel, etc genom båda korten, just nu då genom att växla kort i ljudhanteraren....

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 263
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL