October 31, 2006
Jag håller på och väljer komponenterna i en ny dator jag ska köpa, och har fastnat i valet av RAM-minnen. Den typen av minne som verkar lämplig till den processor jag tänkt köpa - Athlon64 X2 4200+ - är DDR2 PC6400 800Mhz. Problemet är att det finns så många olika märken och modeller inom den här typen.
Så jag undrar hur viktigt det är att välja "rätt" bland alla dessa varianter? Är det risk att jag förlorar massor i prestanda och allmän kvalité om jag väljer det billigaste alternativet (någon typ utan namn från Inet)? Det verkar ju finnas en hel del som kostar nästan dubbelt så mycket. Jag har inga tankar på att överklocka eller liknande, kanske ska nämnas.
December 27, 2003
jo, det finns viss prestandaskillnad mellan tillverkare. med dyrare märken brukar man även få en heatspreader som sänker temperaturerna lite.
mitt tips är att hålla sig borta från konstiga "noname" märken, men man måste inte heller välja de mest extrema man kan hitta.
TwinMOS, Geil Value och Corsair Value Select fungerar alldeles utmärkt till spelande mm. utan att kosta för mycket
October 31, 2006
Okej, tack för tipsen. Jo jag visste att det kan vara en viss skillnad i prestanda mellan olika märken på minnen. Frågan är i hur pass hög grad det har betydelse för hela datorns allmänna prestanda.
Jag hade tänkt skaffa 1,5 GB DDR2 PC6400 minne. Det billigaste alternativet, något minne utan namn från Inet, kostar 1800 kr. Väljer jag istället ett mer välkänt alternativ - TwinMOS DDR2 Twister från komplett.se (http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=309852) blir kostnaden istället 2400 kr.
Så, är ni överens om att det är värt de extra 600 kr att satsa på det senare alternativet?
October 31, 2006
Dinos wrote: Ska du då köpa 1gb + 512mb? Och där med köra Single Channel? Du förlorar hästmängder med minnesbandbredd. Visst det gör inte någon extremskillnad i real world prestanda, men självklart en del.
Lägg ut lite mer och köp två stk PC6400 1GB-minnen på Inet för 2300 SEK.
Det hade jag faktiskt inte tänkt på... Får väl bli 2 Gb då, är ju aldrig fel att föreberada sig inför morgondagens systemkrav. Så du tror inte att Inets billiga minnen förstör hela datorn och gör den slö och långsam då?
October 11, 2006
Mr_J wrote: [quote=Dinos]Ska du då köpa 1gb + 512mb? Och där med köra Single Channel? Du förlorar hästmängder med minnesbandbredd. Visst det gör inte någon extremskillnad i real world prestanda, men självklart en del.
Lägg ut lite mer och köp två stk PC6400 1GB-minnen på Inet för 2300 SEK.
Det hade jag faktiskt inte tänkt på... Får väl bli 2 Gb då, är ju aldrig fel att föreberada sig inför morgondagens systemkrav. Så du tror inte att Inets billiga minnen förstör hela datorn och gör den slö och långsam då?
Nja det gör dom inte
1 Guest(s)