October 13, 2007
Tja,
Har 2x1 GB OCZ Gold 6400 CL5 som förstås körs i Dual channel.
Tänkte nu köpa på mig ytterligare 2gb, och sneglar då främst på snabbare minnen typ: GeIL Ultra DDR2 PC6400/800MHz CL4 2x1GB.
Så då undrar jag hur det blir med skillnaden i timings mellan dessa båda minnes-kit. Kan jag köra varje kit i sina egna timings eller måste alla fyra matcha?
Är det kanske bättre att köpa två till av exakt samma sort om man skulle vilja klocka burken?
October 13, 2007
Tack för svaret, nu är det så att det finns bättre minnen från OCZ som är billigare än det kittet jag redan har.
Om jag t.ex. köper OCZ Platinum ( http://prisjakt.nu/produkt.php?p=157316 ) , kommer de snabbare minnena anpassa sig och köra i lägre timing för att matcha det andra kittet eller blir det bara pannkaka av allt?
Och när det gäller klockning - tänkt klocka processorn till 3Ghz kanske. Är det någon bra idé att klocka RAM också och till vad isf?
November 29, 2006
Det är alltid idé att klocka minnena 😛
Vare sig du ska klocka dem eller inte så är det alltid att ha 4 lika stickor.
Det är ju ingen ide att köpa ett par bättre eftersom de kommer begränsas av de som är sämre, och det kan uppstå problem mellan de två olika kitten.
Skulle fortfarande rekommendera att du köper ett likadant kit som du redan har för att slippa ev. problem.
// Emil
July 18, 2003
Golgo wrote: Tack för svaret, nu är det så att det finns bättre minnen från OCZ som är billigare än det kittet jag redan har.
Om jag t.ex. köper OCZ Platinum ( http://prisjakt.nu/produkt.php?p=157316 ) , kommer de snabbare minnena anpassa sig och köra i lägre timing för att matcha det andra kittet eller blir det bara pannkaka av allt?Och när det gäller klockning - tänkt klocka processorn till 3Ghz kanske. Är det någon bra idé att klocka RAM också och till vad isf?
dom snabbare kommer köra i segare timings, i värsta fall får du ställa in det.. så köp du dom snabbare om dom är billigare, och ja det är värt att klocka minnen, det ger en del extra prestanda
2 Guest(s)