February 17, 2004
Funderar på att köpa ett creative megaworks 5.1. Men blir lite fundersam då jag läste att alla creative megaworks 5.1 inte har THX certifiering:
"Det finns visserligen en mängd olika 5.1 system på marknaden i dag men det är få som har THX certifiering."
Måste man kolla upp om systemet har THX och hur viktigt är det att den har det?
En sak till vad är det för skillnad mellan Cambridge megaworks 5.1 THX och creative megaworks 5.1 THX, är det samma system med samma kvalitet?
/Dani
December 2, 2004
jepp samma system hela namnet e creative cambridge soundworks
megaworks 5.1 THX om du ska köpa nytt från affär så finns det nog bara thx certifierade kvar dom gamla moddelerna som inte va thx
certifierade gjick ur produktion för ett par år sedan och det skal vara en hyffsad ljudkvalitets skillnad mellan icke thx å thx certifierade
jag har dom som e thx certifierade och rekommenderar dom varmt
June 11, 2001
Om du skall vara riktigt kräsen och anväda THX så skall följande vara THX-certificerat för att få THX på riktigt.
Ljudkortet
Förstärkaren
Högtalarna
Kablarna
Väggar
Golv
Tak
Som du ser är det bara biografer eller eller kraftig ombyggnad av huset som kan få THX att fungera perfekt. Enligt denna fillosofi skulle du alltså betala lika mycket för ljudanläggningen som för en villa Danderyd, eftersom du då vill ha en riktigt bra 7.1 Förstärkare som vräker hela komunen ungefär och högtalare som ger några 100w var.
Förmodligen kommer du inte att skaffa dessa prylar på ett tag. Så egentligen är inte THX intressant.
Å andra sidan kan du se det så här:
Eftersom AC97 som är standard på moderkort i dag är tillräckligt bra så är det i princip bara SoundBlaster Audigy-kortet eller ljudkort avsett för studiobruk, typ sådana som används av en inspelningstudio som konkurerar idag.
Eftersom det bara finns SB och studiokorten att välja på och studiokorten är i prisklassen 10 lax+ så är SB Audigy 2 ZS eller Audigy 4 att föredra, och då får du THX på köpet.
Är det så att du anväder dig mycket av ljud i spel, musik eller filmtittande då är ett THX-kort bra då du får ett renare ljud, speciellt om du ansluter till en egen förstärkare som är godkänd för THX.
Alltså är det så att du vill ha ljudet om kring dig på rejäla golvhögtalare eller externa Sorrund-paket för datorn är THX intressant, använder du bara hörlurar så är det inte den primära punkten.
February 17, 2004
Ok, problemet är att jag ska köpa det beggat men säljaren vet inte riktigt om det är THX-certifierat. Han skrev att det var det enligt creatives hemsida. Men går det att få reda på detta på nått sätt, kan jag få något bevis på det tro? Kan man få reda på det i kontrollpanelen eller i registret?
/Dani
December 1, 2002
För det första, THX betyder inget när det kommer till datorhögtalare. Märkningen står för "THX multimedia" som inte ska blandas ihop med THX-märkningen som delas ut till biografer/förstärkare m.m.
Nu när det är utrett så kan vi gå på själva frågan. Creative megaworks 550 THX är som namnet antyder THX multimedia certifierade. Föregångaren till detta paket hette megaworks 510d och dessa är de som inte är certifierade.
Ovsett paket kommer du nog bli mycket nöjd.
1 Guest(s)