December 2, 2005
Jag håller just nu på att titta på en ny dator och känner inte riktigt för att spendera 800kr+ på ett nätagg och tänker eventuellt inte köpa ett nytt dyrt nätagg utan använda d som är i chassit (Q-tec 350W).
man kan ju naturligtvis hålla på å beräkna å uppskatta å ha sig men liksom...orka..d kanske inte stämmer iaf. så då tar man ju bara å testar så klart!
Så min fråga har inget med effektkraven på komponenterna att göra utan som ni kanske förstår snarare att göra med vad som händer om nätagget inte är tillräkligt. Finns det ngn risk för att några komponenter går sönder ifall jag försöker ta ut säg 400W ur nätagget? (det kan ju iofs börja brinna)
March 11, 2003
237 prim15 wrote: Jag håller just nu på att titta på en ny dator och känner inte riktigt för att spendera 800kr+ på ett nätagg och tänker eventuellt inte köpa ett nytt dyrt nätagg utan använda d som är i chassit (Q-tec 350W).
man kan ju naturligtvis hålla på å beräkna å uppskatta å ha sig men liksom...orka..d kanske inte stämmer iaf. så då tar man ju bara å testar så klart!
Så min fråga har inget med effektkraven på komponenterna att göra utan som ni kanske förstår snarare att göra med vad som händer om nätagget inte är tillräkligt. Finns det ngn risk för att några komponenter går sönder ifall jag försöker ta ut säg 400W ur nätagget? (det kan ju iofs börja brinna)
Att chansa på det viset är inte särskilt smart. Om du har otur så bränner du halva burken, vilket kommer att kosta dig mer än ett stabilt och bra agg till ett vettigt pris.
February 1, 2003
Fått ett moderkort förstört pga ett Codegenagg.
Codegen är liksom Q-tec rent skit. Köp annat chassi med bättre märke på agg om du inte vill kosta på nytt agg separat som inte behöver kosta mer än 4-500kr för betydligt bättre än vad Q-tec någonsin kan producera om det så stod 900W på det. Finns som sagt bättre områden att snåla in på än just livlinan, tex ett snäpp lägre prolle eller mindre minne alt. billigare mobo/grafikkort.
March 11, 2003
237 prim15 wrote: mm kan vara lite farligt men anta att man har nätagget på säkert avstånd från chassi å övriga komponenter...kan då komponenterna skadas?
Ja, det är inte brandrisken som är den största faran. De är strömspikar och liknande som kan komma när skiten brakar. Och då kan hela rasket gå åt skogen.
January 7, 2006
Om du köper ett FSP 350w så har du ett nätagg som är tystare och bättre än ett Q-tec, kostar bara runt 400 kr och spankar ett q-tec ganska duktigt 😉
Tro inte att det är tyst, långt ifrån sanningen, men vad jag har hört är att q-tec låter väldigt mycket, troligtvis låter FSP mindre. Riktigt nöjd förutom att det låter 🙂
July 4, 2005
237 prim15 wrote: ska nog inte testa så ändå (tänkte aldrig göra d egentligen). köper nog ett tagan lr hiper från komplett med resten av datorn.
men jag måste ju ändå förstöra q-tec-agget på ngt sätt! d har jag ju ingen som helst nytta av....men hur....
Snälla filma det då och dela med dig av gäldjen 😛
2 Guest(s)